Ženeva – antrasis pagal gyventojų skaičių Šveicarijos miestas, kantono centras. Pats kantonas yra mažesnis už Vilnių, nemažą jo dalį sudaro pats Ženevos miestas su kitomis miesto tipo komunomis, tampriai ir neatskiriamai (vizualiai nežinant ar nematant ženklo nenustatysi, kur čia Ženeva, kur gretima miesto tipo komuna) suaugusiomis su Ženeva. Kantonas beveik iš visų pusių apsuptas Prancūzijos, šiaurės rytuose įsiremia į Ženevos ežerą ir su likusia Šveicarija turi gan siaurą jungtį šiaurėje. Pačioje Ženevoje gyvena 200 tūkst., o kantone – 0,5 milijono gyventojų. Kantono plotas 282 kv. km. Palyginimui, Vilniaus miesto plotas 401 kv. km. Yra ir kaimiškų teritorijų. Pietryčiuose ir pietuose ties Ženeva yra gan tankiai apgyvendinta Prancūzijos teritorija.
Ženevos viešasis transportas (Transports publics genevois (TPG)) – kantonui priklausanti viešojo transporto kompanija, kuri užsiima keleivių vežimu tramvajais, troleibusais ir autobusais, vežimo organizavimu, investicijomis į VT kantone ir už jo ribų. TPG taip pat priklauso 49 proc. greta esančio Prancūzijos Anmaso miesto VT kompanijos akcijų. Ženevos miesto viešasis transportas atlieka viso kantono viešojo transporto funkcijas. Ženevos kantone neveikia visoje likusioje Šveicarijoje veikiantis „Postbusas“. Taip pat kai kurie maršrutai driekiasi į Prancūziją ar yra joje pilnai. Visgi regioninio (tarptautinio) transporto iš gretimų Prancūzijos miestų į Ženevą funkcijas atlieka kita kompanija. Apie ją bus temoje apie Ženevos autobusus. Taip pat Ženevos VT aptarnauja kelias gretimo Vo kantono teritorijas.
Tramvajus Ženevoje atsirado 1862 m. Tai buvo arklinis tramvajus. 1889 m. atsirado garinis tramvajus, o 1899 m. – elektrinis. Tramvajaus piko metu buvo 15 linijų, iš jų 4 kirto Šveicarijos sieną. 1928 m. tramvajus pradėtas keisti autobusais, o 1942 m. tramvajų ėmė keisti ir troleibusai. Iki 1969 m. liko tik viena tramvajaus linija. Po rekonstrukcijos ir plėtros 1990 m. atsirado 7 linijos. Nuo 2011 m. yra 4 tramvajaus maršrutai. Iš esmės buvo apjungtos smulkesnės linijos, nutiesti nauji ruožai ir padarytas bėginio VT stuburas. Dabar tramvajaus plėtra vyksta į gretimą didžiausią Prancūzijos miestą Anmasą. Tačiau tai nebus Ženevos miesto tramvajaus linija. Linija prasidės VT mazge ant sienos, iki kur ateina Ženevos tramvajaus maršrutas Nr. 12. Kadangi TPG valdo 49 proc. Anmaso miesto VT kompanijos akcijų, tai galima sakyti, yra ir Ženevos tramvajaus plėtra. Nors viskas finansuojama iš įvairių Šveicarijos, Ženevos kantono, Prancūzijos ir tikriausiai ES (Prancūzijos dalies) lėšų. Nauja tramvajaus linija į Anmasą bus atidaryta jau netrukus gruodį kartu su pilnaverčiu Ženevos RER (S-Bahno) paleidimu. Pastarasis irgi bus tarptautinis. Taigi, jau netgi dabar galima tramvajumi pervažiuoti visą Ženevos kantoną per pačią Ženevą iš pietryčių į šiaurės vakarus nuo vienos sienos su Prancūzija iki kitos sienos su vienu persėdimu centre. Tiesa, ties CERN centru nuo galinės stotelės iki sienos reikia paeiti kelis šimtus metrų.
Stadler Tango ZR, Marché g., Ženeva.

Bombardier Cityrunner, Chansy kelias, Lansi, Ženevos kantonas.

Duewag-Vevey Be 4/6 ir 4/8 Tonė, Ženevos kantonas, Genève gatvė, prie sienos su Prancūzija ties Anmasu.

Komentuoti: