"Przewozy Regionalne" lenkijoje keičia savo pavadinimą. Nuo šiol vadinsis - "PolRegio". Įdomu, ar spalvinė gama pasikeis iš maršrute Bialystok - Kaunas ?
PKP Intercity dėl konkurencijos su autobusais mažins maršrutų iš Varšuvos į Berlyną, Prahą ir Vieną bilietų kainas ir gerins paslaugos kokybę. Be to, planuojama, jog ateityje šiomis kryptimis važinės Pendolino traukiniai.
LEO EXPRESS planuoja atidaryti maršrutą Praha hl.n. - Warzsawa. Būtų puiku, nes dabartinė kaina kai teko važiuot (apie 70 EUR + persėdimas) tikrai nedžiugino
Dar dėl Varšuvos Pagrindinės tarpukaryje. Pasirodo, kad ji jau buvo požeminė. T.y. stoties pastatas buvo virš kelyno. Rytinis stoties galas sklandžiai perėjo į centrinį tunelį, o vakarinis gale buvo tunelio portalas ir dalis peronų šiek tiek išsikišdavo iš tunelio.
Karo metų aeronuotrauka iš interneto. Čia būtent vakarinis galas ir išlendantys keliai.
Taigi, Varšuva Pagrindinė buvo pirmoji visoje Rytų Europoje požeminė stotis. Dar tarpukaryje. Nepaminėjau, kad centrinė linija dar tarpukaryje buvo elektrifikuota ir elektrifikacija buvo tęsiama. Per centrinę liniją, pradėjus veikti Pagrindinei stočiai, buvo leidžiami tik elektriniai priemiestiniai traukiniai, o tolimojo susisiekimo traukiniams garvežiai buvo keičiami elektrovežiais Zachodnioje ar Vschodnioje. Beje, garvežių keitimas elektrovežiais pradėtas anksčiau nei baigta stotis, nes centriniame tunelyje buvo prasta ventiliacija, jokie patobulinimai nepadėjo, todėl eksploatacija su garvežiais buvo pasmerka jau tunelio eksploatacijos pradžioje ir imtasi elektrifikacijos.
Šių metų pavasaris. Tokie yra naujieji WKD traukiniai: EN97-003, kurie kitą savaitę pilnai pakeis senuosius traukinius EN94. Dar yra vienas EN95. Būtent šis traukinys turėjo pakeisti senuosius traukinius, bet serijinė gamyba nebuvo pradėta. Tas vienas traukinys bus ir toliau eksploatuojamas.
Paskutinė fotoreportažo stotis - Varšuva Zachodnia.
Nuo Jeruzalės al. vaizdas į autobusų stotį.
Pasisukus dešinėn, statmenai gatvei - statomas naujas Zachodnios geležinkelio stoties pastatas iš Jeruzalės al. pusės. Nuo pat Zachodnios pastatymo iš šios pusės nebuvo jokio normalaus geležinkelio stoties pastato. Viskas vyko požeminėse perėjose, kurios yra sujungtos - autobusų stoties, geležinkelio stoties ir perėja po Jeruzalės al. Geležinkelio stoties kasos buvo (ir dabar yra) perėjoje nuo Jeruzalės al. pusės prieš išėjimus į peronus.
Stotis jau veikia. Šiemet pavasarį. Tai tik antžeminė dalis - stogas virš pagrindinės Zachodnios salės. Pati stotis yra tunelio lygyje. Salėje yra kasos, bagažo skyrius, laukiamasis, McDonalds. Dar pilnai viduje nebaigta įrengti, bet tai, kas minėta, jau veikia.
Iš šiaurinės (priešingos stoties kelyno pusės) stoties pastatas pastatytas seniai.
Keliai šiaurinėje pusėje. Kairėje ne kadre - Zachodnios stoties šiaurinis pastatas. Vaizdas Centrinės link.
Pasisukus dešinėn - kažkoks ūkinis ar kitos paskirties pastatas tarp kelių.
Iš Centrinės atvažiuoja tolimojo susisiekimo traukinys.
Kiek paėjus Centrinės link, perono galo pusėn. Vaizdas Centrinės link. Kairėje matosi infrastruktūrininkų ūkis.
Ten pat, vaizdas atgal. Dešinėje pusėje yra rezervuota vieta dar vienam peronui su dviem keliais. Tolumoje matosi uždengti išėjimai iš tunelio.
Minėti išėjimai iš tunelio iš arti. Tolumoje - Zachodnios šiaurinis stoties pastatas iš kelyno pusės.
Eismo valdymo centras Zachodnioje irgi ufonautiškas.
Bendras peronų vaizdas nuo paskutinio perono galo.
Už Ochotos stotelės yra Towarowa gatvės viadukas per geležinkelį. Nuo viaduko - Zachodnios link. Kairėje pusėje - buvusi Varšuva Pagrindinė Keleivinė (Warszawa Główna Osobowa). Tai laikina 1945-1965-1976 m. (31 metus laikina ) stotis. Atsitraukdami vokiečiai susprogdino Pagrindinę stotį ir po karo laikinai Pagrindine tapo stotis, įrengta buvusio Varšuvos - Vienos geležinkelio prekių stoties vietoje. Iki 1965 m. ši stotis buvo realiai pagrindinė, nuo 1965 m. dalis traukinių jau važiavo centrine linija ir joje nestojo, tik pilnai pradėjus veikti dabartinei Centrinei, 1976 m. traukinių eismas iš Pagrindinės nutrauktas. Kurį laiką lygiagrečiai veikė tiek Centrinė, tiek Pagrindinė.
Su priartinimu.
Einu link Pagrindinės stoties. Jos pastatas šalia Towarowa g. Nuo centrinės linijos pusės.
Įėjimas ir iš kito galo. Pagrindinės stoties salė buvo šiame pastate. Dabar stoties teritorijoje yra geležinkelių muziejus, bet nemaža teritorijos dalis yra apleista.
Tęsiu toliau.
Šalia Centrinės stoties yra ir Warszawa Śródmieście WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa) geležinkelio stotis. Tai priemiestinis sunkusis tramvajus-geležinkelis. Eismas vyksta pagal geležinkelio taisykles, gabaritai nestandartiniai, vėžė standartinė, maitinimo įtampa - tramvajinė. Tačiau šių metų gegužės 27 d. bus pereita prie standartinės 3 kV įtampos ir galiausiai pakeisti visi paskutiniai traukiniai naujais.
Pastatytas geležinkelis buvo tarpukaryje. Statė ir eksploatavo (nuosavybės teise) anglų kompanija. Varšuvoje geležinkelis ėjo gatvėmis kaip tramvajus. Pokaryje gatvinė dalis buvo kelis kartus trumpinama, kol galiausiai, pastačius centrinę stotį, WKD įkištas į bendrą iškasą ir pastatyta WKD stotis šalia Centrinės.
WKD stoties vieta. Pastatas priekyje - įėjimo į stotį iš gatvės laiptinė. Stotis yra ne po žeme, bet iškasoje.
Ten pat, vaizdas į priešingą pusę. Šaligatvis ant kurio stoviu, yra virš WKD perono, o kelias yra neuždengtas. Kolonos laiko centrinio tunelio perdangas - už kolonų priemiestinio susisiekimo traukinių keliai.
Į centrinės stoties pusę. Kaip matyti, virš tunelio yra parkingas. Vieta gan apleista, anksčiau ar vėliau bus užstatyta.
Nuotrauka 2011 m. EN94 traukinys Śródmieście WKD stotyje. Šie traukiniai paskutinį kartą važiuos šių metų gegužės 27 d.
Pernai vyko stoties rekonstrukcija, todėl patekti į ją nebuvo galima, WKD eismas buvo trumpinamas iki Zachodnios.
Už vieno kvartalo ar maždaug 450 m nuo Jono Pauliaus II alėjos, praeinančios iš vakarinio Centrinės stoties galo, tunelis baigiasi. Toliau geležinkelis eina iškasoje. Ir už maždaug 200 m nuo tunelio portalo yra Varšuva Ochota priemiestinė platforma. Taip pat ir WKD stotelė.
Vaizdas nuo Ochotos perono galo tunelio portalo link.
Ten pat, į priešingą pusę, Zachodnios link. Du keliai iš kairės - WKD. Kiti du - priemiestinio eismo.
Iš kitos perono pusės. Prie perono kelias priemiestinio eismo. Kiti du - tolimojo susisiekimo.
Vaizdas nuo pėsčiųjų tilto rytiniame Ochotos stotelės gale. Zachodnios link. Nuo pėsčiųjų tilto yra nusileidimas į peroną. Tolumoje matosi kitas stotelės galas, o tas "persuktas" stogas - Ochotos stotelės antžeminis vestibiulis.
Dar vienas vaizdas nuo to paties pėsčiųjų tilto.
Ochotos stotelės vestibiulis nuo gatvės.
Ties vestibiuliu, platformos vaizdas Centrinės link.
Į priešingą pusę. Čia kiek atitraukta į vakarus yra WKD geležinkelio Ochota platforma.
Grįžtu atgal į Ochotą stotelę, į artimesnį tuneliui perono galą. Pora traukinių nuotraukų. SKM traukinys.
Nepasakyčiau, kad labai daug apsaugos. Realiai jie nieko nesako kai fotografuojama. Taip, kiek teko skaityti internete, kartais kyla problemų dėl fotografavimo. Irgi apsauga ar geležinkeliečiai aiškina, kad strateginis objektas ar pan. Ir kaip lenkai aiškina, nėra jokio įstatyminio draudimo fotografuoti geležinkelius. Gali būti tik kai kurie atskiri objektai, kuriuos draudžiama fotografuoti, tačiau tokiais nei stotys, nei tiltai ir pan. nėra.
Gal pasikartosiu, bet 2012 fotografuojant Krokuvos stotį priėjo geležinkelietis ir pradėjo klausinėti, kodėl fotografuoju, ar domiuosi geležinkeliu ir t.t. O gale pasake, eik prie tokio kelio, tuoj tik pasirodės Lenkijoje Siemens Vectron važiuos
Tad kaip pasiseks
Nepasakyčiau, kad labai daug apsaugos. Realiai jie nieko nesako kai fotografuojama. Taip, kiek teko skaityti internete, kartais kyla problemų dėl fotografavimo. Irgi apsauga ar geležinkeliečiai aiškina, kad strateginis objektas ar pan. Ir kaip lenkai aiškina, nėra jokio įstatyminio draudimo fotografuoti geležinkelius. Gali būti tik kai kurie atskiri objektai, kuriuos draudžiama fotografuoti, tačiau tokiais nei stotys, nei tiltai ir pan. nėra.
Kas tikrai liko atmintyje iš kelionių pro centrinę stotį - tai labai didelis apsaugos pareigūnų kiekis tiek pagrindinėje salėje, tiek prieigose, tiek ir praėjime link peronų. Ar nekilo problemų su fotografavimu? Ar Lenkijoje, skirtingai nei Lietuvoje, prie paprasto žmogaus (ne žurnalisto) niekas nekimba?
Varšuvos Centrinės pagrindinė salė. Joje yra kasos, kelios kavinės užkandinės ir pan. Buvo iki rekonstrukcijos didelė erdvė... Deja, vykdant stoties rekonstrukciją, sugalvota įrengti perdangą ir antrą lygmenį pagrindinėje salėje. Čia dar gan ankstyva darbų stadija. Šiemet pavasarį darbai jau baigti.
Tolumoje - McDonalds'as, už mano nugaros - Biedronka, neseniai atidaryta. Šalia dešinėje yra nedidelė laukimo salė su suolais. Daugiau stotyje NĖRA kur normaliai prisėsti! Šalia Biedronkos yra mokamas dušas. Kas labai gerai keliaujant vasarą kelias dienas be nakvynės... Nežinau, kaip ten su juo, kiek mačiau, tiek neveikė. Įėjimas tik įmetus 10 zlotų monetomis (tik berods 2 ir 5 zlotus priima, dėl 1 zloto negarantuoju, grošų monetų nepriima). Priekyje apačioje laiptai - pagrindinis patekimas į požeminį pasaulį, kuriame važiuoja ir stoja traukiniai.
Yra 4 peronai ir 8 keliai. Rezerve galimybė įrengti dar vieną peroną su dviem keliais - tunelyje tam yra rezervuota vieta. Stotis per pastaruosius kelis metus atnaujinama. Apdaila renovuota, bet iš esmės išlaikyta originali ar pakeista tokia, kokia buvo pastačius stotį.
Traukinių sustojimo keliai fiksuoti tvarkaraštyje ir yra nurodyti šalia maršruto duomenų. Keičiasi tik remonto ar smarkių vėlavimų atveju, apie ką informuojama garsu ir maršrutų ekranuose. Stotis skirta priimti ir išleisti traukinius kas 3,5 min.
Dar trys nuotraukos. Iš šiaurės rytinės pusės. Dešinėje matosi miesto autobusų stotelių stogeliai.
Pats stoties pastatas laikomas architektūros paminklu, pastatytas išlaikant dar tarpukaryje statytų Varšuvos mazge stotelių paviljonų formas.
Iš pietvakarinės pusės. Čia į kadrą nepapuolė tolimojo susisiekimo autobusų su Lietuva, Latvija ir Estija stotelė. Ji yra kairėje. Jono Pauliaus II alėja praeina estakada (jos fragmentas matosi viršuje, o šešėlis apačioje).
Iš pietvakarinės pusės nuo Varšuva WKD stoties. Apie ją vėliau.
Stotys iš vidaus. Warszawa Śródmieście. Stotis turi tris peronus ir du kelius. Išlaipinimas ir įlaipinimas abiem judėjimo kryptimis vykdomas iš abiejų traukinio pusių. Varšuvos Vschodnios krypties kelias.
Zachodnios krypties kelias.
Ten pat, pravažiavo pora traukinių. Stotis ir geležinkelio linija skirta traukinių eismui kas 4 minutes kiekviena kryptimi. Tokiu intervalu piko metu traukiniai ir važinėja.
Naujiems dviaukščiams traukiniams stoties peronai per aukšti. Grindų lygis gerokai žemiau perono krašto...
Taigi, geležinkelis eina tuneliu po Jeruzalės alejomis. Maždaug už 1,3 km nuo rytinio tunelio portalo, Jeruzalės alėjos vaizdas į vakarus. Centras. Į kadrą nepatek metro stotelės Centrum įėjimai. Jie kiek dešiniau už kadro. Aukštas monumentalus pastatas dešinėje - Kultūros rūmai.
Kiek paėjus pirmyn. Priekyje buvusios Varšuvos - Vienos geležinkelio stoties vieta. Ten, kur du pastatai su užrašais "Warszawa Śródmieście" - to paties pavadinimo priemiestinė stotis (požeminė). Pažodžiui būtų Varšuvos centras, vidurmiestis. Tie du vestibiuliai stovi Varšuvos - Vienos linijos stoties pastato vietoje. Tarpukaryje toje vietoje ir kiek plačiau į abi puses buvo pastatyta Pagrindinė stotis (Dworzec Główny). Iki Antrojo pasaulinio karo pradžios pastatas taip ir nebaigtas, nors trūko nedaug. Tikriausiai būtų užbaigtas 1939 vasarą, bet balandį įvyko gaisras, kurio metu beveik baigta stotis nukentėjo. Po to ji nukentėjo vokiečių bombardavimų metu karo pradžioje, bet veikė ir karo metu. Vokiečiai atsitraukdami stotį susprogdino.
Tunelis čia jau ne po važiuojamąja Jeruzalės alėjų dalimi, o po stoties vestibiuliais ir už jų link Kultūros rūmų. Arčiau Kultūros rūmų yra tolimojo susisiekimo kelynas.
Priemiestinės stoties vestibiuliai nuo Jeruzalės alėjų iš kito šono.
Nuo Kultūros rūmų pusės. Už mano nugaros Centrinės stoties pastatas.
Warszawa Śródmieście stoties paviljono fragmentas ir Kultūros rūmai.
Varšuvos Centrinės pastatas. Pastatytas 1975 m. Stotis požeminė. Varšuva Centrinė buvo pirmoji (jei neskaityti kiek anksčiau pastatytos Śródmieście stoties) požeminė stotis visame socialistiniame bloke. Tokia vienintele išliko ir po 1991 m. Dabar jau tikriausiai ne vienintelė.
Toliau ant pylimo prieš centrinio tunelio portalą yra stotelė Varšuva Povislė (Warszawa Powiśle).
Pylimo papėdėje esantis paviljonas iš rytinio galo ties L. Kruczkowskiego g. viaduku.
Toliau einu į stotelę - užlipu šalia paviljono esančiais laiptais. Vaizdas nuo perono galo tunelio link.
Pereinu požemine perėja į kitą pusę.
Tolimojo susisiekimo traukinių keliai Vyslos link.
Tunelio link. Tunelis iki čia pastatytas po Antrojo pasaulinio karo, kartu ir ši stotelė. Dabartinį vaizdą, aišku, ji gavo apie 1960 metus. Tačiau centrinės linijos tunelis buvo pastatytas dar tarpukaryje, tik ne toks ilgas. Geležinkelis ėjo atvira gilia iškasa ir tik arčiau pagrindinės stoties (Warszawa Główna) buvo tunelio pradžia. Už tunelio esanti stotis nebuvo požeminė.
Tunelio portalai. Iš abiejų pusių yra laiptai išėjimui iš stotelės.
Stotelės vaizdas Vyslos link ties išėjimo laiptais.
Užlipus ant gatvės. Vaizdas į stotelę nuo terasos virš tunelio portalo.
Ten pat, vaizdas į priešingą pusę. Jeruzalės (Jerozolimskie) alėjos (daugiskaita). Geležinkelio tunelis yra arčiau dešinės pusės, nors toliau tikriausiai eina per vidurį alėjų. Kairėje pusėje matomo pastato fragmentas - Lenkijos kariuomenės muziejus.
Povislės stoties paviljonas nuo Jeruzalės alėjų pusės. Čia, bokšteliais prasideda ir Poniatovskių tilto estakada. Bokšteliuose yra potiltinės perėjos laiptai į gatvę. Pats perėjimas, kaip minėjau, yra po tiltu, bet nenusileidžiant ant žemės.
Už puskilometrio nuo Stadiono stotelės teka Vysla. Per ją geležinkelio tiltas pastatyta tiesiant centrinę liniją tarpukaryje, po kelių metų po karo pabaigos. Antrojo pasaulinio karo metais jis buvo sugriautas ir po karo atstatytas iš karto 4 kelių (tarpukaryje buvo 2 keliais su galimybe paplatinti tiltą dar dviem keliais). Tarpukaryje tiltas buvo arkinis, kas daug kam nepatiko, nes, atseit, žalojo miesto vaizdą. Po karo atstatytas kitokios konstrukcijos.
Tilto vaizdas nuo Poniatovskio tilto.
Einu tilto link.
Iš arti.
Gatvė ir prietiltis.
Toliau geležinkelis eina aukštu pylimu,vietomis sutvirtintu betoninėmis atraminėmis sienelėmis.
Pirmasis viadukas - per Kosciuškos krantinę. Patiu krantinė eina palei Vysla, tačiau taip vadinama ir už 80 m. esanti kita gatvelė.
Viadukas per Solec gatvę. Iš šiaurės vakarinės pusės.
Iš kitos pusės.
Už kvartalo geležinkelis viaduku kerta L. Kruczkowskiego g. Iš šiaurės vakarų pusės. Tolumoje matosi Poniatovskio tilto estakada.
Geležinkelio pylimas ir teritorija prie stadiono, gatvės yra nutiestos sukišus į vamzdį Vyslos senvagę (gal ir klystu dėl senvagės, gal ten koks gilus užutekis su įtekančiu upeliu?). Dešinėje - metro ventiliacijos šachta.
Įėjimas į Stadiono stotelę nuo Nacionalinio stadiono.
Vaizdas iš galo.
Viadukai virš gatvės gale Stadiono stotelės.
Pereinu į kitą geležinkelio pusę. Gatvė, stotelė tie išėjimu iš tunelio po geležinkelio pylimu. Solaris hibridinis. Kiek toliau yra metro antrosios linijos išėjimo iš stoties vestibiuliai, bet jų nesimato.
Komentuoti: