Tarptautinių rinkos tyrimų bendrovių duomenys rodo, jog skirtingose Vakarų Europos ir Skandinavijos šalyse spiritiniai arba kitaip stiprieji alkoholiniai gėrimai bendrajame alkoholio suvartojime sudaro nuo 15 iki 25 proc. Likusi suvartojama dalis yra silpnesnieji alkoholiniai gėrimai – alus, vynas, sidras.
„Alkoholio akcizų politikoje būtini nuoseklumas ir proporcingumas. Visų pirma, svarbu akcizais nediskriminuoti silpnesniojo alkoholio gamintojų – didinant akcizą vienodais procentiniais punktais visoms alkoholinių gėrimų kategorijoms, bendras alkoholio vartojimas mažėtų, tačiau tas suvartojamas alkoholis silpnėtų lėčiau. Jeigu patiems lengviausiems gėrimams (alui ir fermentuotiems gėrimams iki 8,5 proc. stiprumo) akcizai didėtų mažesniais procentiniais punktais nei kitoms kategorijoms, tai link vakarietiškosios alkoholio kultūros artėtume sparčiau. Tai ne tik loginis, Vakarų šalių praktikas atitinkantis, tačiau ir vertybinis pasirinkimas, formuojantis vartotojų įpročius. Be to, vyriausybė, siūlydama mokesčių didinimą, turėtų atsižvelgti ir į tai, kas sukuria didžiausią pridėtinę vertę šalies ekonomikai. Deja, kol kas Finansų ministerija siūlo atvirkščiai – akcizą lengviesiems gėrimams didinti po 10 procentų kasmet tris metus iš eilės, o stipriausiems (etilo alkoholis) tik po 5 proc. kasmet“, – akcentuoja S. Galadauskas.
„Alkoholio akcizų politikoje būtini nuoseklumas ir proporcingumas. Visų pirma, svarbu akcizais nediskriminuoti silpnesniojo alkoholio gamintojų – didinant akcizą vienodais procentiniais punktais visoms alkoholinių gėrimų kategorijoms, bendras alkoholio vartojimas mažėtų, tačiau tas suvartojamas alkoholis silpnėtų lėčiau. Jeigu patiems lengviausiems gėrimams (alui ir fermentuotiems gėrimams iki 8,5 proc. stiprumo) akcizai didėtų mažesniais procentiniais punktais nei kitoms kategorijoms, tai link vakarietiškosios alkoholio kultūros artėtume sparčiau. Tai ne tik loginis, Vakarų šalių praktikas atitinkantis, tačiau ir vertybinis pasirinkimas, formuojantis vartotojų įpročius. Be to, vyriausybė, siūlydama mokesčių didinimą, turėtų atsižvelgti ir į tai, kas sukuria didžiausią pridėtinę vertę šalies ekonomikai. Deja, kol kas Finansų ministerija siūlo atvirkščiai – akcizą lengviesiems gėrimams didinti po 10 procentų kasmet tris metus iš eilės, o stipriausiems (etilo alkoholis) tik po 5 proc. kasmet“, – akcentuoja S. Galadauskas.
Komentuoti: