Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Lietuvos įvaizdis užsienyje

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    Parašė Edd Rodyti pranešimą
    Analogiškai galime sakyti: "Gyvenimo realybė Lietuvoje yra tokia, kad juodaodžiai čia nėra toleruojami. Todėl juodaodis, kuris čia atvyksta ir po to nukenčia yra netiesiogiai pats kaltas." arba: "Gyvenimo realybė Lietuvoje yra tokia, kad gėjai čia nėra toleruojami. Todėl gėjai, kurie viešai reiškiasi ir po to nukenčia yra netiesiogiai patys kalti." Tuo tarpu iš anksto spėju, kad su tokiais teiginiais šiaip jau nenorėtum sutikti. Taigi, vėl gaunasi dvigubi standartai.
    Na matai, ne viskas yra juoda arba balta. T.y. ne visada juodo ir balto santykis yra 100:0

    Kad tau butu paprasciau suprasti pasakysiu mazdaug taip (spalvu maisymasi ir ivairove, paprastumo delei, atmeskim).

    juodo/balto santykis:

    Lietuvoje
    40:60

    D.Britanijoje
    10:90

    na ar kazkas panasaus

    tuos 20-30% "juodo" Lietuvoje ir reiktu eliminuoti. Aisku ir i 10% "juodo" D.Britanijoje gali patekti daug ivairiu baisumu, bet atvaziaves cia ir pabandes i tai patekti, tam sansu turesi kur kas maziau, nei Lietuvoje, kur proporcianaliai juodo yra daugiau ir i ji patekti tikimybe yra didesne.

    Aisku, galima imti viska is tu 10% konteksto ir piesti paveiksla, bandanti irodyti, kad 10% yra tas pats, kas ir 40%. Bet taip nera.
    Paskutinis taisė John; 2007.12.08, 01:09.

    Comment


      Edd - John 1:0

      Comment


        Parašė John Rodyti pranešimą
        Na matai, ne viskas yra juoda arba balta. T.y. ne visada juodo ir balto santykis yra 100:0

        Kad tau butu paprasciau suprasti pasakysiu mazdaug taip (spalvu maisymasi ir ivairove, paprastumo delei, atmeskim).

        juodo/balto santykis:

        Lietuvoje
        40:60

        D.Britanijoje
        10:90

        na ar kazkas panasaus

        tuos 20-30% "juodo" Lietuvoje ir reiktu eliminuoti. Aisku ir i 10% "juodo" D.Britanijoje gali patekti daug ivairiu baisumu, bet atvaziaves cia ir pabandes i tai patekti, tam sansu turesi kur kas maziau, nei Lietuvoje, kur proporcianaliai juodo yra daugiau ir i ji patekti tikimybe yra didesne.

        Aisku, galima imti viska is tu 10% konteksto ir piesti paveiksla, bandanti irodyti, kad 10% yra tas pats, kas ir 40%. Bet taip nera.
        John, aš juk niekur neteigiau, kad Lietuvoje juodumo yra mažiau ir kad jo nereikia eliminuoti. Aš teigiau tik tai, kad emigrantai tą 10% juodumo UK pateikia kaip 10% pilkumo, o tuos 20-30% juodumo Lietuvoje pateikia kaip 110% juodumo. Tik tiek.

        Comment


          Nesuprantu, kaip nuo pasakymo akivaizdaus fakto, kad tie žmonės yra patys atsakingi už tai, kad nusipirko namą vienoje prasčiausių vieno rasistiškiausių Londono rajonų vietų, priėjome prie kažkokio mistinio varymo ant Lietuvos. Čia jau tikrai kažkieno kompleksai įsijungė

          Parašė oranger Rodyti pranešimą
          Edd - John 1:0
          John - Edd 37:2


          Vaikų darželis
          You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

          Comment


            Parašė Edd Rodyti pranešimą
            John, aš juk niekur neteigiau, kad Lietuvoje juodumo yra mažiau ir kad jo nereikia eliminuoti. Aš teigiau tik tai, kad emigrantai tą 10% juodumo UK pateikia kaip 10% pilkumo, o tuos 20-30% juodumo Lietuvoje pateikia kaip 110% juodumo. Tik tiek.
            ...bet ne šitoje temoje, todėl nesuprantu apie ką tu kalbi ir prie ko čia visa tai.
            You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

            Comment


              Parašė blitz Rodyti pranešimą
              Nesuprantu, kaip nuo pasakymo akivaizdaus fakto, kad tie žmonės yra patys atsakingi už tai, kad nusipirko namą vienoje prasčiausių vieno rasistiškiausių Londono rajonų vietų, priėjome prie kažkokio mistinio varymo ant Lietuvos. Čia jau tikrai kažkieno kompleksai įsijungė
              Gal paprašyk kokio kaimyno, gal jis tau galės paaiškinti Edd žodžių prasmę... Nes panašu, kad savarankiškai negali to suprasti.

              Comment


                Vienas pavyzdys: mano teta, kuri gyvena Anglijoje, šiuo metu yra Lietuvoje, kur bando atsiimti mano senelių žemę viename šiaurės Lietuvos miestelių. Jau per pačią pirmą dieną to miestelio šiaurės Lietuvoje savivaldybėje, darbuotojai ją nei už nieką aprėkė tokiom frazėm kaip "jūs tikrai Anglijoj uždirbat daugiau nei mes" ir pan. ir akivaizdžiai prašė kyšio, įžūliai nedarydami to, už ką jiem moka valstybė. Žemės matuotojas, su kuriuo buvo susitarta dėl matavimo datos per telefoną, atvažiavus pasakė, kad geriau "atvažiuokit po naujų metų", nors akivaizdžiai suprato situaciją. Po to jis irgi pradėjo įkyriai ir akiplėšiškai reikalauti kyšio peržengdamas bet kokias mandagumo normas, atrodytų nekęsdamas mano tetos vien dėl to, kad ji nepasiliko Lietuvoje.
                Tokių pavyzdžių žinau dar ne viena ir ne dešimt. Todėl jei jūs sprendžiat apie emigrantus pagal kelis pavyzdžius, ar neteisus aš būčiau teigti, kad Edd, Oranger ir kt. yra pavydūs, kyšių prašantys, nekompetetingi lietuviai, kurie seilėjasi žiūrėdami iš pavydo blizgančiom akim į svarų kupiūras ir negali užmigti naktim, galvodami apie tai, kad galbūt kas nors užsienyje uždirba daugiau (ko aš tikrai, beje, negalvoju)?
                You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

                Comment


                  Parašė blitz Rodyti pranešimą
                  Oranger ir kt. yra pavydūs, kyšių prašantys, nekompetetingi lietuviai, kurie seilėjasi žiūrėdami iš pavydo blizgančiom akim į svarų kupiūras ir negali užmigti naktim, galvodami apie tai, kad galbūt kas nors užsienyje uždirba daugiau (ko aš tikrai, beje, negalvoju)?

                  Jo, tik dėl vieno menkniekio suklydai mano atžvilgiu...

                  O pavyzdys tavo įkvepiantis. Aš apie jį pamąstysiu vakare

                  Comment


                    Dar dėl to namo pirkimo. Niekada nesakiau, kad Anglijos policijos pradiniai veiksmai nebuvo apgailėtini (pabrėžiu - pradiniai, nes neturiu abejonės, kad viskas nuo šiol bus daug geriau) ar, kad tie rasistėliai yra kažkuo geresni už lietuviškuosius. Į šią situaciją žiūrių iš lietuvio, perkančio namą Londone perspektyvos, t.y. situacijos, kurioje esu ir buvau pats. Dėl to, manau, kad tie žmonės nuvertino skalę rasizmo, kurį gali patirti viename rasistiškiausių rajonų šalies, kuri yra vos ne 20 kartų didesnė už Lietuvą (pagal populiaciją - tai pasako labai daug). Nesiruošiu pats varyti/nevaryti ant Lietuvos/Anglijos policijos ir daryti kažkokias išvadas, kai tos išvados jau yra padarytos statistikos - t.y. Anglijoje nusikaltimų vienam žmogui yra mažiau. Dėl tolerancijos irgi manau klausimų nekyla, kai esame turbūt homofobiškiausia ES šalis, kurios net sostinę valdo ką tik nuo traktoriaus nulipę homofobai. Beje, jokiais būdais nepateikiu tai kaip kažkokio savo "kietumo parodymo", tai greičiau akmuo į mano paties lietuvišką daržą.
                    Paskutinis taisė blitz; 2007.12.08, 13:56.
                    You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

                    Comment


                      Parašė blitz Rodyti pranešimą
                      Dėl tolerancijos irgi manau klausimų nekyla, kai esame turbūt homofobiškiausia ES šalis, kurios net sostinę valdo ką tik nuo traktoriaus nulipę homofobai.
                      KUom pasireiskia tas itin didelis homofobiskumas salies, neskaitant to, kad neleido surengti parado? Ir ar homofobija(klausimas ar tai yra blogai???) yra pagrindinis ir esminis tolerancijos rodiklis? Kazkaip man atrodo mazai kam tas turetu rupeti, jeigu pats nesi gejus, o geju mazuma, tai iskur is vis pas tave gali buti zinios apie "homofobijos" lygi vienoj ar kitoj valstybej, ir is vis kaip ir kodel tai turi buti idomu?

                      Comment


                        @blitz: Na ką aš tau galiu pasakyti. Aš stengiausi išsakyti savo mintis vis kitais žodžiais ir kitokiais būdais. Jei iki šiol nesupratai (ar nenorėjai suprasti) - turbūt jau ir nebesuprasi, todėl dar kartą aš jau nebeaiškinsiu.
                        Turiu tik vieną pastebėjimą - tavo reakcija į kito žmogaus išsakytą nuomonę kai jos "nesupranti" ar tau ji nepatinka, pasižymi kažkokiu agresyvumu. Kas visai nesiderina su tolerantiško, platesnio požiūrio žmogaus įvaizdžiu. Kitaip tariant Johno mėgstama frazė "matai tik juodą arba baltą" labai limpa prie tamstos.

                        Comment


                          Parašė Edd Rodyti pranešimą
                          @blitz: Na ką aš tau galiu pasakyti. Aš stengiausi išsakyti savo mintis vis kitais žodžiais ir kitokiais būdais. Jei iki šiol nesupratai (ar nenorėjai suprasti) - turbūt jau ir nebesuprasi, todėl dar kartą aš jau nebeaiškinsiu.
                          Turiu tik vieną pastebėjimą - tavo reakcija į kito žmogaus išsakytą nuomonę kai jos "nesupranti" ar tau ji nepatinka, pasižymi kažkokiu agresyvumu. Kas visai nesiderina su tolerantiško, platesnio požiūrio žmogaus įvaizdžiu. Kitaip tariant Johno mėgstama frazė "matai tik juodą arba baltą" labai limpa prie tamstos.
                          Lietuviai emigrantai sureikšmina Lietuvos problemas ir sumenkina UK problemas, kad pateisinti savo išvažiavimą ir nepritapimą ir, kad pasirodytu kietesniais prieš pasilikusius lietuvius ir galėtų juos žeminti. Kažkodėl nelabai matau ko čia nesuprasti.

                          Taip, yra nemažai tokių atvejų, bet dabar tikrai nėra vienas iš jų, o, kaip jau sakiau, spręsti apie visą žmonių grupę pagal kelis tos grupės atstovus, šiuo atveju, emigrantus, nėra teisinga.

                          Taip pat nelabai matau kur čia įžvelgi mano skirstymą į juodą ir baltą, netoleranciją ar dar kažkokius mistinius dalykus, ir apskritai manau, kad tavo pranešimai šioje temoje buvo "ne į temą". Nepyk.

                          P.S. Beje apie kokį agresyvumą mano kalbi? Dar tokias nesąmones parašinėk - gausi į galvą.
                          You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

                          Comment


                            Parašė blitz Rodyti pranešimą
                            Dar tokias nesąmones parašinėk - gausi į galvą.
                            Vakarų Europos kultūra, brač...

                            Comment


                              8 mitai apie emigrantus Britanijoje arba kaip lietuviai britų šiukšles vogė

                              O aš nebūčiau toks kategoriškas kaip „The Guardian“.
                              Įžvalgos.lt - FB - G+

                              Comment


                                Na žiūriu ten imigrantai yra tikras "baubas" Telieka užjausti ten esančius mūsų tautiečius, turės praeiti nemažai laiko kol save "reabilituos". Beje savo požiūriu į atvykėlius DB neatsilieka nuo mūsų netolerantiškos Lietuvėlės (bent paskaičius ką rašo jų dienraščiai, bandydami vaikyti mitus, o gal "mitus" )

                                P.S. Gulbes valgo Mūsų imigrantai - balandžius, kažkaip pastaruoju metu jų mažokai matosi
                                Paskutinis taisė Irma; 2007.12.16, 01:02.
                                *******
                                Miestai.net Fb

                                Comment


                                  Daily Mail Daily Express Sitie 'laikrasciai' pastoviai apie imigrantus raso (ne tik rytu europiecius - apie visus apskritai).Ir bent kazkiek apsisvietes britas ju neskaito.Ir norit tikekit norit ne dauguma britu noretu matyt situos popierius uzdraustus.

                                  Beje diena po 7/7 teroristu ispuolio Londone Daily Express pirmasis puslapis turejo kazkoki tais straipsni apie Princess Di konspiracija (atseit M15 ja nuzude or smth).Daug pasako kas per laikrastis

                                  Comment


                                    Europe's most dangerous drivers

                                    By Forbes.com

                                    December 14 2007
                                    It may be worth taking extra care next time you cross a road or get behind the wheel in Lithuania, Latvia and Estonia.

                                    Despite the decreasing number of road deaths across the Continent, these countries' burgeoning economies have placed more cars on their roads - putting residents at increased risk of traffic-related deaths.


                                    They top Forbes.com's first-ever ranking of Europe's most dangerous drivers. The list was compiled by calculating the number of road deaths per million inhabitants in 28 European countries, using 2006 data from the European Commission and the International Road Traffic and Accident Database. It gathers data on traffic and road accidents from 28 of 30 member countries of the Organisation for Economic Cooperation and Development, a statistical clearinghouse. Turkey and Mexico are not included. We used provisional 2006 results for 12 countries that have yet to submit final data: Lithuania, Latvia, Estonia, Greece, Cyprus, Iceland, Slovakia, Italy, Ireland, Luxembourg, Finland and Malta.


                                    Greece took fourth place, with island neighbour Cyprus only a few places below at number eight. But Central and Eastern Europe dominate the top 10, with Poland, Slovenia, Hungary and the Czech Republic all reporting over 100 road deaths per million inhabitants. There is, however, a big gap between these countries and Lithuania, which reported over 200 fatalities per million. It's not surprising that the three Baltic states have the worst road safety records in Europe. Breakneck economic growth over the past five years has increased consumer spending and put more cars on the road, but without any major improvement to infrastructure or increased awareness of dangerous driving.

                                    "There is a lot of drinking and driving," says Agnia Baranauskaite, a Lithuanian-born analyst for the research firm Eurasia Group, in London. "Because of persistent levels of corruption and bribe taking, most people feel that they can drive drunk, even if they get caught by a policeman." European Commission data released earlier this year found that 23.5% of 2006 road deaths in Estonia were caused by those driving over the limit. For Latvia the figure was 21.7%; for Lithuania it was 14.8%. Baranauskaite says that although governments have been cracking down on drunken driving in capital cities, it is more difficult to enforce the law in smaller towns and rural areas.


                                    Depending on the severity of the offence, those driving under the influence there may lose their licences and pay hefty fines. The increase in the number of drunken drivers on the roads could also be a result of an overall traffic increase. Since the fall of the Soviet Union, the area has been flooded with foreign investors drawn by an attractive tax environment, says Dr. Friedrich Heinemann, economist with the Centre for European Economic Research, a nonprofit research institute based in Mannheim, Germany. A planned intra-country rail network should ease the situation. The Rail Baltica project is intended to upgrade Soviet-era train links between Poland, Lithuania, Latvia, Estonia and Finland. However, it will not be completed until at least 2014.

                                    In the meantime, the Baltic states could learn from their Western neighbours. These mature European economies with better experience in road safety, traffic coordination and road upkeep have been able to keep their number of fatalities relatively low. France, Germany, the UK and three Scandinavian countries are in the bottom 10 of the rankings, with fewer than 75 road deaths per million inhabitants. This could have something to do with the European Union's goal of cutting annual Continent-wide road deaths by 50%, to 25,000 by 2010. It's supporting its members by circulating and funding road safety and accident data research, enacting motor vehicle legislation to regulate vehicle safety standards, and, most recently, discussing directives on infrastructure safety, says Fred Wegman, managing director of the Institute for Road Safety Research in the Netherlands.

                                    The European Union also held its first 'road safety day' this year, on April 27, to increase awareness of its goal. Although road fatalities are falling, with the EU estimating that 38,600 people were killed on its roads last year (compared with 50,437 in 2001), there is still some way to go before the 25,000 goal is reached. Until then, brace yourself for a bumpy ride in Europe.


                                    1. Lithuania
                                    Population (2006): 3.4 million

                                    Road fatalities (2006, provisional): 759

                                    Number of road fatalities per million inhabitants: 223.0

                                    2. Latvia
                                    Population (2006): 2.3 million

                                    Road fatalities (2006, provisional): 407

                                    Number of road fatalities per million inhabitants: 177.4
                                    3. Estonia
                                    Population (2006): 1.3 million

                                    Road fatalities (2006, provisional): 204

                                    Number of road fatalities per million inhabitants: 151.7

                                    Comment


                                      Idomus pokalbis su A.Ramanausku angliskai. Idomu matyti Ramanauska nevaidinanti kokio nors absurdisko herojaus, o kalbanti rimtai ir solidziai.



                                      beje, stebina jo sugebejimas kalbeti angliskai (turint omeny, kad tai zmogus negyvenes anglakalbeje aplinkoje).

                                      Comment


                                        Nepirmą k. aš jį girdžiu protingai kalbant, apskritai seniai jau žinau, kad jis yra tikrai protingas, o jo visi tie vaidmenys tikrai neparodo, kad jis toks yra kaip jo kuriami personažai, greičiau atvirkščiai, durnelis koks nors nesugebėtu sukurt tų, atrodytų, tokių primityvių ir kvailų personažų. Intervių neblogas, kukiam biesiui jis čia imtas buvo?

                                        Comment


                                          Manau forumiečiams bus įdomu perskaityt Lonelyplanet kelionių vadovo neto puslapio Baltijos šalių miestų apibūdinimus.
                                          Šiek tiek keista (o gal ir ne), pasirodė, tai, kad aprašant Estiją, minimi net keturi jos miestai, trys (be sostinės, dar Liepoja ir Sigulda) Latvijos, na, o didžiausiai "sesei" pakanka dviejų didžiausių...
                                          Šiuo atveju, manau, pakaks pateikti kiekvienos šalies dviejų didžiausių, iš aprašytųjų puslapyje, apibūdinimus. Tiesa,nors informacija kiek pasenusi, bet iš jos, turbūt, ne vienas užsienietis susidaro pirmą įspūdį apie Baltijos šalis. Dar vienas pastebėjimas - Lietuvą ir Latviją aprašė vienas, o Estiją - kitas autorius, tad ir miestų apibūdinimai turi kiek skirtingą prieskonį...
                                          Plačiau ir daugiau info čia: www.lonelyplanet.com

                                          Pradėsiu nuo šiaurės

                                          TALINAS
                                          Ricochet from the old to the new and back again in scintillating Tallinn.

                                          There are few places in Europe where the aura of the 14th and 15th centuries survives intact as it does in Tallinn's Old Town, a jumble of medieval walls and turrets, needling spires and winding, cobbled streets. Nevertheless, Estonia's capital is so modern it's been dubbed 'a suburb of Helsinki'.
                                          Tallinn's Toompea district is home to a bevy of fascinating sights including the 19th century Russian Orthodox Alexander Nevsky Cathedral; Toomkirik, the Lutheran cathedral founded in 1233; the Estonian Art Museum; and the kookily named Kiek-in-de-Kök, a tall, stout tower built around 1475.

                                          A Top Day in Tallinn
                                          On my first day in Tallinn, I'd suggest being frighteningly responsible and waking up bright and early to head straight for the Old Town. It's better to have a wander before all the big tourist boats arrive.
                                          Watch shop owners set up for their day, and stop into a cafe on Raekoja plats for coffee and a light breakfast. Do your Upper and Lower Town sightseeing and picture-taking now. After a few hours, walk east along busy Narva maantee to get a flavour of Tallinn's relatively new downtown hustle and bustle; many of the buildings you see didn't exist even five years ago.
                                          Walk about 1.5km (0.93mi) to the once-richest Tallinn suburb of Kadriorg until you get to the park of the same name. Check out Peter the Great's palace, then head out to Pirita. The 2km (1.2mi) seaside road boasts vistas that are great any time of the day, but make a note to return here at sunset should you meet anyone appropriate for a romantic walk. Pirita beach awaits (or, if your wallet will let you, rent a yacht for a little tour of Tallinn Bay).
                                          With sand in each crevice of your body, it's time to cleanse - get the bus back to town and to the Kalamaja sauna. Sit and melt or get a vigourous rubdown, then, if energy allows, wander around Kalamaja for its great old wooden houses. It's a rough-edged part of town that no tourist usually sees but is worth a visit - the local dive bars serve up Tallinn's cheapest shots.
                                          After a power nap, head out to the once-again emptied Old Town for a night of eating, drinking and dancing.

                                          TARTU
                                          Spiritual and cultural capital with a student town twist.

                                          Tartu lays claim to being Estonia's spiritual capital - locals whisper about a special Tartu vaim , or spirit, in its 19th-century streets, parks and quietly flowing Emajõgi River. It's also Estonia's premier university town, which brings a vitality and surprising sophistication to the leafy setting.

                                          A Top Day in Tartu
                                          Tartu, as sweet and unassuming as it is, happens to be one of my favourite places anywhere. Indeed, its vaim (spirit) gets under your skin pretty quickly. Within a day, you can easily experience the extremes Tartu has to offer: a bucolic, snail's-pace rhythm of life in a picturesque landscape embellished by acres of lush parkland and the slow-flowing Emajögi river, contrasted with its hormone-riddled crazy student life.
                                          I'd wake up in my Art-Deco room inside the Era Villa and, after breakfast, head downtown for a morning wander around Toomemägi Hill. Walking through the Old Town, I'd duck into the University and the 19th-century Tartu Citizen's Home Museum, then into the Botanical Gardens to read a chapter of my current favourite book. Just beyond, the old wooden houses of Suppilinn will activate my fantasies.
                                          To calm myself from all this excitement, I'd head to Café Wilde for espresso and 'grandma's cake' topped with fresh whipped cream, for no one makes homemade cakes like they do. After a pause sitting on parkland where hundreds of students chill on warm summer days just off Ülikooli tänav, I'd either hike the Jänese rada walking path or take a river cruise, freshen up and head to some bars to hang with the local students.
                                          I'd eat at Maailm or the incredible Püssirohukelder, then forgo the nighclubs in lieu of Zavood or Rock n Roll, where you can meet the closest to 'alternative' lifestylers as you'll find here: down-to-earth, hippy or rock types just enjoying the crazy, laid-back life that Tartu offers.

                                          RYGA

                                          Timeless beauty meets brash big boy of the Baltics.


                                          Unwary travellers lured into Rīga's winding cobbled streets are transfixed by swirling Art Nouveau architecture and warm bars with candles flickering in the windows. Just as you can't take the Old Town's beauty any longer, you look up to a bewitching skyline of castle turrets and church steeples.

                                          A Top Day in Riga
                                          I'd start my day at Rīga's bustling Soviet-style market, the largest in the Baltics. After a snack of fresh local berries (by summer) or plump Caucasian pomegranates (by winter), I'd saunter into Old Town and catch the first lift up to the viewing platform in the spire of St Peter's Church. Next, I'd head east and spend an hour in the excellent - and free - Museum of Occupation, passing by Town Hall Square and the quirky, recently rebuilt House of Blackheads along the way. After getting my museum fix, I'd make my way toward the hulking Dome Cathedral via picturesque Jauniela St, admiring the impressive Art Nouveau at No 25/29. Lunch would be at one of the myriad outdoor beer gardens on Dome Square or on Hotel Gutenberg's fabulous rooftop patio; if it's raining or snowing, I'd hit vegetarian eatery Kamala on Jauniela or Latvian-fare favourite Alus Sēta on Tirgoņu iela. Walking off lunch by picking my way through the narrow streets of northern Old Town, I'd sneak a peek at the feline forms perched atop the Cat House at Miestaru 9; just across the street is the Great Guild and its wonderful 14th-century concert hall. There's still time for another museum: the War Museum in the Powder Tower on Torņa St or, if I'm feeling arty, the National Art Museum on K. Valderama St in New Town. But under no circumstances would I leave Old Town without first stopping by B Bars on 4 Torņa St for a cup of heavenly hot Balzams (traditional herb-based liqueur), which puts mulled wine to shame! Late afternoon is the perfect time to hit Rīga's Art Nouveau district, where facades are festooned with nude nymphs, lordly lions, ghastly goblins and all manner of menacing mugs. The heart of the Art Nouveau district is Albert St, a 20-minute walk north of Old Town via peaceful Kronvalda Park. After all this excitement, I'd end the day with a well-deserved sunset cocktail at the Skybar on the 26th floor of the Reval Hotel Latvija.

                                          LIEPOJA
                                          Heart 'n' soul of Latvian rock 'n' roll.

                                          Latvia's third-largest city has a gritty, real vibe. Decaying Soviet-era buildings abut slick Western-style bars and the feel is edgy and eccentrically upbeat. Home to Latvia's largest rock festival, Liepājas Dzintars , the town has a burgeoning rock 'n' roll scene plus a pleasant, sandy beachfront.

                                          A Top Day in Liepaja
                                          Chances are you're here for the night action rather than daytime fun, unless you've come for a summer outdoor festival like the Baltic Beach Party. Festival or not, the beach is a pretty good place to start the day when you roll out of bed at noon. But the Baltic weather is fickle, to say the least, so I'd have a backup plan just in case. This plan would probably involve a visit to Karosta prison, one of the few sights in Liepāja that I'd label a must-see. Whilst in Karosta, I'd also check out the crumbling old Tsarist forts slipping into the sea; the distinctive redbrick turn-of-the-century architecture, evident in the water tower and elsewhere; and St Nicholas, a gem of an Orthodox church. After killing a morning at Karosta I'd head back into town, stopping along the way for lunch at Bruno's pub in the Amrita Hotel. Then I'd cross the bridge for a rummage through the knick-knack shop on the ground floor of the Hotel Fontaine. Even if you're not the clubbing type, it's worth stopping by and having a gander at the Fontaine Palace. One of the coolest looking clubs in the world, it's housed in an 18th-century warehouse. Next it's off to the Occupation Museum, stopping into the Holy Trinity Church on the way to check out its famous organ. On the way back I might dip into the central market in front of St Anne's if it's early enough. By now it'll be time to get the inevitable over with and head to Latvia's renowned 1st Rock Café, better known as Pablo. Depending on my mood, I might shoot some pool, have a decent meal or simply charge full speed ahead into Happy Hour. It's a tough call!

                                          VILNIUS
                                          Bizarre, beautiful and bewitching; be seduced by Vilnius' Baroque Old Town charm.

                                          Tiny Vilnius is full of astonishing contrasts - eerie courtyards, an eccentric artist community, awesome arts and beautiful Baroque. Where else could the world's only statue of psychedelic musician Frank Zappa exist alongside the tragic reminders of loss and pain of the KGB's torture cells?

                                          A Top Day in Vilnius
                                          An early morning walk through Old Town is magical and gets the blood flowing to boot. Popping my head into a few of the many courtyards lurking behind centuries-old facades, I might be lucky enough to catch a glimpse of everyday life in Vilnius - an old lady hanging laundry; a cluster of men talking car mechanics over an open hood; rogue teens sneaking a smoke. I'd then make my way towards the heart of New Town, Gedimino prospektas, which transforms into a pedestrian runway for the young and fashionable on weekends. If it's not too early, I'll grab my first cold one of the day at Avilys brewpub (which opens at noon) and snack on fried garlic-bread sticks. The harrowing Museum of Genocide Victims beckons from the west end of Gedimino; a headphone tour of this once-notorious KGB prison is a must. Afterwards, I'll head toward Vokiečių gatvė for lunch, dining in one of the several hearty Lithuanian restaurants. Walking around Vilnius, I'm careful to avoid tunnel vision, gazing up at some of the most sublime baroque churches in the world, not all of which feature in the guidebooks. Framed by Vilnius' narrow streets, they are, quite simply, picture-postcard perfect. With this in mind, I'll meander over to the Gates of Dawn area, where several of these baroque masterpieces are located. The black Madonna icon within the Gates is worth checking out, to witness the reverence with which the pious regard it. (It is said to work miracles.) From there, I'll stroll over to quirky Užupis via touristy Pilies gatvė. The first cafe on the riverbank, Užupio Kavinė, isn't bad, but I prefer to head up the hill to the terrace of Tores restaurant for one of the best views in Vilnius. I might eat here or just sip the cheap local brew Švyturys while feasting my eyes on the Gediminas Castle tower across the Vilnia valley. If I have time, I'll head over to Gediminas Hill for some gorgeous sunset views. If not, it'll be another Švyturys in preparation for the evening ahead!

                                          KAUNAS
                                          Big Baltic city with bohemian arts scene.

                                          Lithuania's second largest city is a cultural and industrial centre with an interesting Old Town, an endless central pedestrian street, a wide range of museums and a red-hot basketball team, Žalgiris. It has a sizable student population, some fine architecture and, unfortunately, terrible food.

                                          A Top day in Kaunas
                                          I'd start the morning off with a brisk walk in one of Kaunas' many parks. If I'm staying in New Town I'll walk up the hill through Vytautas Park over to Ažuolynas Park, a great place for a jog and a glimpse of Kaunas life. I won't be the only one up early, either. If I'm staying in Old Town, I'll stroll over the Aleksoto bridge and walk or take the funicular up the hill for great views of Kaunas and the Nemunas River. Nowhere does a touch of sun do more to lighten the mood than in Kaunas, a city that was made for people-watching. The main pedestrian drag, Laisvės alėja, is seemingly interminable and full of benches and streetside cafes for taking in the motley hodgepodge of local glamourpusses, shuffling tourists and average Indres and Lukases going about their business. After lunch, I'd head towards Kaunas' small but charming Old Town on Laisvės and have a look at the Vytautas the Great statue and the profound Romas Kalanta Memorial on the way. Laisvės eventually gives way to cobbled Vilniaus gatvė. If I'm feeling up to a sombre excursion, I'll catch bus No 35 or 23 out to the Ninth Fort, where tens of thousands of Jews were killed during Nazi occupation. Otherwise I'll spend an hour or two taking in the Old Town's sights before alighting at Rotušės aikštė (Town Hall Square), dominated by the powder-white Palace of Weddings. On weekends a procession of brides and grooms converge on the square to snap photos. It's always fun to watch the spectacle from one of the streetside cafes or restaurants lining the square. But night-time is when Kaunas really shines. If the hometown Žalgiris basketball team is playing, the city will already be buzzing and I'll either go to the game or catch it on the big screen TV downstairs at Siena. If it's just a regular weekend, then it'll be an evening at Ex-it, one of the best clubs in the Baltics.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X