Pastaruosius kelerius metus Vilniui ir Pekinui nesutariant, kaip atkurti diplomatinį atstovavimą abiejose šalyse, premjeras Gintautas Paluckas sako, kad Kinijai yra pateiktas pasiūlymas, tačiau koks jis – nedetalizuoja.
„Tie pokalbiai vyksta ir, aišku, jie nėra paprasti ir lengvi. Sugriauti diplomatinius santykius yra gerokai paprasčiau, nei juos atstatyti. Bet aš tikiu, jog po pirminių apsikeitimų pozicijomis dabar kamuolys yra Kinijos pusėje, jie galvoja, kaip atsakyti į mūsų pasiūlymą, ir, galų gale, klausimas bus išspręstas“, – žurnalistams pirmadienį Seime sakė ministras pirmininkas.
Jis nedetalizavo, kokį pasiūlymą Vilnius pateikė Pekinui, tačiau tvirtino, jog tai nėra susiję su Taivaniečių atstovybės pavadinimo keitimu.
Lietuvai ir Kinijai nesutariant, kaip atkurti diplomatinį atstovavimą, Vilniuje nuo gegužės vidurio nebeliko Pekino diplomatų.
„Šiuo metu Kinijos Liaudies Respublikos ambasadoje Vilniuje akredituotų šios šalies diplomatų ar kitų personalo narių nėra“, – BNS nurodė Lietuvos užsienio reikalų ministerija.
Pastaruoju metu Vilniuje dirbo vienas Kinijos diplomatas, tačiau kuriam laikui išvykęs iš šalies jis gegužės 18 dieną buvo nebeįleistas į Lietuvą.
Pasieniečiai BNS patvirtino, kad Vilniaus oro uoste neįleido diplomatinį pasą turėjusio, tačiau kaip diplomato neakredituoto Kinijos piliečio. Į Lietuvą jis atskrido iš Stambulo ir oro uoste praleido devynias valandas.
Diplomatinis pasas Šengeno erdvėje jam leido būti 90 iš pastarųjų 180 dienų, tačiau Kinijos atstovas buvo pažeidęs šią taisyklę.
BNS žiniomis, minimas diplomatas neturėjo galiojančios Lietuvos užsienio reikalų ministerijos akreditacijos, leidžiančios jam teisėtai dirbti diplomatu šalyje ir būti joje tol, kol šis dokumentas galioja. Jo turėtosios akreditacijos galiojimo laikas buvo pasibaigęs.
Lietuva tokių akreditacijų kinams neatnaujina jau kelerius metus, kilus ginčui dėl diplomatinio atstovavimo.
Konfliktas – dėl Taivano
Kinija vienašališkai pažemino diplomatinio atstovavimo lygį nuo ambasadorių iki laikinųjų reikalų patikėtinių lygio, pervardino savo ambasadą Lietuvoje „Laikinojo reikalų patikėtinio biuru“, atitinkamai vadina ir Lietuvos atstovybę Pekine.
Lietuva abi atstovybes oficialiai tebelaiko ambasadomis ir sako, kad Kinijos veiksmai prieštarauja tarptautinei teisei. Lietuvos diplomatai Kinijoje nebedirba, nes Pekinas nepripažįsta jų statuso.
Be to, Lietuva atsisakė išduoti naujas akreditacijas Kinijos diplomatams, nes jie nori akredituotis kaip dirbantys „Laikinojo reikalų patikėtinio biure“.
Šiuos kelerius metus kinų diplomatai Lietuvoje dirbo, nes nebuvo pasibaigęs iki 2021 metų rudens jiems išduotų akreditacijų galiojimas, o vėliau naudojosi diplomatinių pasų turėtojams taikomu beviziu režimu Šengeno erdvėje.
Lietuva 2024 metų pabaigoje nurodė trims Kinijos atstovybės darbuotojams išvykti iš šalies, taip pat apkaltinusi juos šios tvarkos pažeidimu.
Kaip BNS nurodė su anonimiškumo sąlyga kalbėjęs pareigūnas, vienas iš šių kinų pernai rugpjūtį Druskininkų savivaldybėje sukėlė avariją ir pasišalino.
„Tuomet pareigūnai jį rado, patikrino dokumentus ir paaiškėjo, kad jo akreditacija – pasibaigusi. Jis galiausiai buvo paskelbtas nepageidaujamu asmeniu Lietuvoje“, – pasakojo šaltinis.
Diplomatai iš kitų šalių
Pasak pareigūno, įsiplieskus dvišaliam konfliktui ir Lietuvai nepratęsiant ar nesuteikiant naujų akreditacijų Kinijos atstovybės personalui, Pekinas ėmėsi naujos taktikos – į Lietuvą pradėjo siųsti diplomatus iš kitose šalyse esančių Kinijos atstovybių.
Į tai Vilnius atsakė nustatydamas naują tvarką, pagal kurią į šalį vykdyti diplomatinių misijų atvykstantys kinų diplomatai turėtų apie tai informuoti Užsienio reikalų ministeriją.
Priešingu atveju, jei būtų nustatyta, kad ši tvarka nevykdoma, jiems grėstų būti paskelbtais nepageidaujamais Lietuvoje.
„Į Kinijos spaudimą bandome atsakyti įvairiomis priemonėmis. Dar viena iš jų – nepriimame dokumentų, kurie įforminami kaip nuo Laikinojo reikalų patikėtinio biuro“, – BNS teigė pareigūnas.
„Ir jei jie nori, kad būtų reaguojama į užklausą, turėdavo tuomet tą informaciją pateikti Kinijos ambasados Lietuvoje vardu“, – pridūrė jis.
O Taiwanas, turėdamas artimus ekonominius santykius su Kinija ir rašydamas ant savo gaminių "Made in Taiwan (China)" su Kinija draugauja ar nedraugauja?
Kadangi Taivanas yra teisėta Kinijos valdžia tai jis visiškai teisingai rašo ant gaminių.
Kodėl reikia? Pati Kinija su ta Rusija gana silpnai draugauja. Tiksliau išnaudoja susidariusia geopolitine situacija pigiai dujų ir naftos nusipirkti, kol dar pilnai neperėjo ant žalios energijos, tai kažin, ar čia galima laikyti labai gera draugyste tokį išnaudojimą.
Bet Kinija galėtų sustabadyti kąrą Ukrainoje, jei prisijungtų prie sankcijų, bet ji nesijungia, o išnaudoja, Baideno administracijai siuntė užuominas "O kas mums už tai?"
Ir Rusija nors "mažasis brolis" draugystėje ar vasalas, bet jis Kinijai reikalingas kaip strateginis autokratinis partneris, ty jų vizija čia sutampa, kad liaudžiai nereikia jokių demokratijų, partija/vadas viską žino ką reikia ir siekiu išnaikinti tas demokratijas.
“Autocracies,” writes China scholar Minxin Pei, “simply are incapable of practicing liberalism abroad while maintaining authoritarianism at home.”5
This is no exaggeration. The infamous Document Number 9, a political directive issued almost a decade ago at the outset of Xi’s presidency, shows that the CCP sees a liberal world order as inherently threatening.6 “Because China and the United States have longstanding conflicts over their different ideologies, social systems, and foreign policies,” a Chinese military document stated in the 1990s, “it will prove impossible to fundamentally improve Sino-U.S. relations.”
Šiaip Kinija, šitiek metų užsiėmusi vertybine vienos Kinijos politika, galėtų kitiems neaiškinti su kuo draugauti, kai patys pakibę ant Taivano puslaidininkų ir ananasų.
O kodėl jūs Kinijai aiškinate, kuom save tokiu laikote?
O Taiwanas, turėdamas artimus ekonominius santykius su Kinija ir rašydamas ant savo gaminių "Made in Taiwan (China)" su Kinija draugauja ar nedraugauja?
Šiaip Kinija, šitiek metų užsiėmusi vertybine vienos Kinijos politika, galėtų kitiems neaiškinti su kuo draugauti, kai patys pakibę ant Taivano puslaidininkų ir ananasų.
O Taiwanas, turėdamas artimus ekonominius santykius su Kinija ir rašydamas ant savo gaminių "Made in Taiwan (China)" su Kinija draugauja ar nedraugauja?
Draugauja, nes nevykdo vertybinės politikos, o mes kadangi vykdom, tai su niekuom draugauti negalim tik patys su savim.
O Taiwanas, turėdamas artimus ekonominius santykius su Kinija ir rašydamas ant savo gaminių "Made in Taiwan (China)" su Kinija draugauja ar nedraugauja?
Na ne visai bet čia į ta pusę. Kad su Kinija "gerai draugauti" reikia su Rusija draugauti.
Kodėl reikia? Pati Kinija su ta Rusija gana silpnai draugauja. Tiksliau išnaudoja susidariusia geopolitine situacija pigiai dujų ir naftos nusipirkti, kol dar pilnai neperėjo ant žalios energijos, tai kažin, ar čia galima laikyti labai gera draugyste tokį išnaudojimą.
Manau reikia elgtis kaip ES daliai. Akivaizdu, kad tas drąsus žingsnis su Taivanu liko sąjungininkų palaikomas nebent tik žodžiais. Tokie dalykai iš viso nedaromi nesuderinus su partneriais, nes čia yra baisi rizika išsišokti ir likti ant ledo (panašiai ir įvyko).
Žiūrint kaip ES bendrauja su Kinija tai su tokiais partneriais nereikia ir priešų.
Lietuvos ir Taivano statusai skirtingi jei pagal JTO.
Aišku jei operuojam, kad JTO de facto neegzistuoja, tai galim diskutuot toliau ką dabar pradėjom.
Bet dabar esame situacijoje kai pripažinsime, bent iš dalies, kad Kinija dėl dydžio turi teisę į Taivanį, nes yra galinga tai ta pati mums su Rusija galima taikyti ir tai 90% pasaulio populiacijos supratimu ir bus lygybės ženklas. Ty toks mažas, bet ryškus pripažinimas.
Nepripažinsime daugiau, nei pripažįsta JAV, Vokietija ar Prancūzija. Ar bet kuri kita valstybė. Kažkoks keistas ir visiškai išgalvotas pseudoargumentas.
Santykių su Taiwanu Lietuva sugadinti kažkaip negali, nes 1. Tų santykių nelabai ir yra be keleto photo opsų ir deklaracijų. 2. Taiwano atstovybės visame likusiame pasaulyje yra vadinamos Taipėjaus vardu ir tikrai jie dėl to santykių su niekuo nesigadina. Taiwano modus operandi pagrinde sukasi apie biznį ir pinigų bdarymą, ir yra labai skirtingas nuo to, kaip jį įsivaizduoja kai kurie mažiau tarptautinėje politikoje susigaidantys lietuviai.
Tai tebuvo vieno žmogaus (turbūt su padėjėjais) sugalvotas konfliktas, skirtas jo asmeniniams interesams stumti. Kadangi tas jo planas, kaip ir reikėjo tikėtis, nesuveikė ir nieko nepešė (neskaitant to, kad buvo Politico pavadintas "Dragon slayer"), o tas žmogus dabar apskritai pūna politinėje lavoninėje be jokių šansų grįžsti kokiu nors normaliu lygiu į nacionalinę ar tarptautinę politiką, tai natūralu, kad tą š krūvelę Lietuva pabandytų kažkaip išsikuopti. Išsivalyti savo pridergtas kelnes nėra nei žeminimasis, nei gėda. Atvirkščiai, klaidų ir kvailų poelgių pripažinimas kaip tik didina pagarbą tarptautinių partnerių akyse. O viską paliekant kaip dabar t.y. su pusiau nutrauktais santykiais su Kinija, šita uodega tiesiog vilksis iš paskos ir bus palikta spręsti kažkam kitam, kas būtų blogiausias variantas. Faktas, kad Kinija to tiesiog šiaip sauy nepaliks be kažkokio concession ar tai iš Lietuvos, ar net visos ES.
Bet dabar esame situacijoje kai pripažinsime, bent iš dalies, kad Kinija dėl dydžio turi teisę į Taivanį, nes yra galinga tai ta pati mums su Rusija galima taikyti ir tai 90% pasaulio populiacijos supratimu ir bus lygybės ženklas. Ty toks mažas, bet ryškus pripažinimas.
Santykių su Taiwanu Lietuva sugadinti kažkaip negali, nes 1. Tų santykių nelabai ir yra be keleto photo opsų ir deklaracijų. 2. Taiwano atstovybės visame likusiame pasaulyje yra vadinamos Taipėjaus vardu ir tikrai jie dėl to santykių su niekuo nesigadina. Taiwano modus operandi pagrinde sukasi apie biznį ir pinigų bdarymą, ir yra labai skirtingas nuo to, kaip jį įsivaizduoja kai kurie mažiau tarptautinėje politikoje susigaidantys lietuviai.
Tai tebuvo vieno žmogaus (turbūt su padėjėjais) sugalvotas konfliktas, skirtas jo asmeniniams interesams stumti. Kadangi tas jo planas, kaip ir reikėjo tikėtis, nesuveikė ir nieko nepešė (neskaitant to, kad buvo Politico pavadintas "Dragon slayer"), o tas žmogus dabar apskritai pūna politinėje lavoninėje be jokių šansų grįžsti kokiu nors normaliu lygiu į nacionalinę ar tarptautinę politiką, tai natūralu, kad tą š krūvelę Lietuva pabandytų kažkaip išsikuopti. Išsivalyti savo pridergtas kelnes nėra nei žeminimasis, nei gėda. Atvirkščiai, klaidų ir kvailų poelgių pripažinimas kaip tik didina pagarbą tarptautinių partnerių akyse. O viską paliekant kaip dabar t.y. su pusiau nutrauktais santykiais su Kinija, šita uodega tiesiog vilksis iš paskos ir bus palikta spręsti kažkam kitam, kas būtų blogiausias variantas. Faktas, kad Kinija to tiesiog šiaip sauy nepaliks be kažkokio concession ar tai iš Lietuvos, ar net visos ES.
Pabandė, pažaidė. Gal net to ir reikėjo, nes precedento lyg nebuvo pabandyt pažaist pasaulinius žaidėjus Lietuvai (išskyrus kas sukasi aplink Rusiją). Kaip ir numaniau dar 2021 m. kad didelio blow nebus, netgi tai sutapo su bendrai padidėjusio anti kinišku hype Vakaruose vėlyvojo covid periode. Didžiausias nepatogumas šiandien tai kiek žinau apribotos lietuvių kelionės į Kiniją (apart tranzitinės vizos). Kažkaip iš Palucko (beje ir iš Xi pusės bet globaliu mastu) tikiuosi, kad bandys būt grįžta į normalcy Lietuvos-Kinijos santykiuose. Šiandien hype kitas ir dabar aišku nuo Kinijos priklausys kiek išliks ta pozityvo banga, nes dabar Kinijos rep pakilęs bendrai internete, ypač po Trumpo viražų.
Gabriukas man kaip asmenybė nepatiko, gerai pagalvočiau apie tokius dragon slayer style viražus globalioje scenoje (turiu omeny nebūtinai tas būtų su Kinija) ateityje, nebent žiūrėti ką buvo galima iš to išmokti.
Komentuoti: