Kas sako, kad aukščiau? Aš sakau, kad pusę amžiaus praėjo, dešimtys (gal net šimtai) tūkstančių gyventojų ten savo pėdas mynė. Vadinasi – istorija yra. Ji, beja, nei sovietinė, nei kokia kitokia – ta istorija yra žmonių.
Dar kartą, mieli ne šizai: istoriją saugoti reikia, istoriją atkurti (pagal galimybes) taip pat reikia. Daug darbo ir galvojimo? O taip! Ne čia jums ne kičą štampuoti.
Skelbimas
Collapse
No announcement yet.
Reformatų parkas
Collapse
X
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimącarinis, tarybinis, šimašinis – jokio skirtumo, ne čia esmė. Esmė, kad su senuoju Reformatų skveru užaugo kartos, o mieste (kaip ir Lietuvoje) asmeninės gyventojų istorijos gerbti iki šiol neišmokta, tiesą sakant, situacija keičiasi blogyn – istorinė gyventojų atmintis yra niekinama ir iš jos šaipomąsi pakišant euroremontinį kičą.
- 13 patinka
Komentuoti:
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimącarinis, tarybinis, šimašinis – jokio skirtumo, ne čia esmė. Esmė, kad su senuoju Reformatų skveru užaugo kartos, o mieste (kaip ir Lietuvoje) asmeninės gyventojų istorijos gerbti iki šiol neišmokta, tiesą sakant, situacija keičiasi blogyn – istorinė gyventojų atmintis yra niekinama ir iš jos šaipomąsi pakišant euroremontinį kičą.
Žinoma, kad šiose Vilniaus evangelikų reformatų kapinėse palaidotas Šarlis Hermanas de Perte (Perthees) (1740–1815) – vienas žinomiausių XVIII a. Europos kartografų ir entomologų. Iki 1980 m. vakarinėje kapinių dalyje dar buvo antkapinis paminklas su įrašu prancūzų kalba, deja, šiuo metu kapo vieta nežinoma.
Nuo XVI a. šioje vietoje buvo kapinės – pirmieji palaidojimai minimi 1558 m. Iki XX a. vidurio stovėjo Šrėterių koplyčia-mauzoliejus (1777 m.), Vinholdų šeimos koplyčia (XVII a. pr.). Nuo XIX a. pradžios kapinėse nebebuvo laidojama, tačiau kapai gerai prižiūrėti iki 1945 m., kuomet sovietų valdžia visą reformatų sklypą pavertė skveru. 1955 m. buvo atlikti Šrėterių koplyčios matavimai ir ji restauruota (aut. S. Lasavickas).
1983 m. ruošiant vietą paminklui tarybiniams partizanams ir pogrindininkams kapinės perkastos grioviu, taip galutinai jas suniokojant, Šrėterių koplyčia nugriauta.
2018–2019 m. archeologinių žvalgomųjų tyrimų metu aptiktos kriptos, kapai, Šrėterių ir Vinholdų koplyčių, kapinių tvoros liekanos.
http://www.vilniausparkai.lt/reformatu-parkas/
tikrai, tik blogiau ir blogiau.Paskutinis taisė Stadionas; 2023.03.24, 12:16.
- 1 patinka
Komentuoti:
-
carinis, tarybinis, šimašinis – jokio skirtumo, ne čia esmė. Esmė, kad su senuoju Reformatų skveru užaugo kartos, o mieste (kaip ir Lietuvoje) asmeninės gyventojų istorijos gerbti iki šiol neišmokta, tiesą sakant, situacija keičiasi blogyn – istorinė gyventojų atmintis yra niekinama ir iš jos šaipomąsi pakišant euroremontinį kičą.
- 1 patinka
Komentuoti:
-
aš tai nelabai supratau, jus apie reformatų paveldą ar apie tarybinį skverą, nes citatos apie reformatus ir esamo projekto kokybę, o jus reziumuojat kaip suprantu apie tarybinį skverą?
- 1 patinka
Komentuoti:
-
Parašė Optimistas Rodyti pranešimąKaip tik pagooglinau kaip atrodė tas Reformatų parkas prieš rekonstrukciją ir kuo jis buvo toks "ypatingas ir jaukus", nes buvau apžiūrėti tik jau atnaujintą. Atvirai sakant, atrodo kaip kokia scena iš Černobylio, net sunku patikėti, kad tokia "vieša erdvė" kada nors buvo senamiestyje. Suprantu, nostalgija ir taip toliau, bet žiauria norėčiau išgirsti bent vieną argumentą, kodėl toks vaizdas:
yra tinkamesnė vieta senamiesčiui nei šis:
Pirma, keletas tekstų su citatomis:
Reformatų skveras: tarp kičo ir barbarybės
https://www.15min.lt/kultura/naujien...bes-29-1535470
Dr. Dainius Labeckis, parkotyrininkas:
Neabejotinai skveras pasikeitė neatpažįstamai. Eiliniam miestiečiui tai gal ir gali pasirodyti labai vertinga. Tačiau, žvelgiant iš istorinės perspektyvos, akivaizdu, jog iš šios miesto, kurio senoji dalis yra įtraukta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, viešosios teritorijos ištrinta daugelis buvusių istorinių ženklų. Šio skvero rimties ir sakralumo atmosferą – nereikia pamiršti, kad jis stovi ant kapinių – drastiškai keičia pramoginė funkcija.
<...>
Žvelgiant į atliktus tvarkybos bei apželdinimo darbus, akivaizdus yra to paties modelio, anksčiau pritaikyto Bernardinų sode ar Lukiškių aikštėje, kartojimas. Susidaro įspūdis, kad šis projektas – tiesiog yra kopija, be jokios kūrybos ir vaizduotės.
<...>
Reformatų skveras – tipinis kičo pavyzdys, kurio atnaujinimui pritaikyta serijinė gamyba.
Žinoma, tokio požiūrio kritikai sakys: juk buvo šabakštynas, o dabar padaryta tvarka. Tačiau, viena vertus, kyla klausimas, kodėl miestas buvo apleidęs šią teritoriją? Kita vertus, ar esama tvarka būtinai geriausia iš galimų? Mano manymu, tikrai ne. Tačiau apie skvero reikmes ir galimybes nebuvo iš anksto galvojama ir tariamasi, todėl ir turime tai, ką turime. Dabar tai puikiai atskleidžia visoje Lietuvoje paplitusį europinių pinigų įsisavinimo modelį, kai sąmata išpučiama iki maksimumo ir teritorija prikaišoma begalės nereikalingų, nefunkcionalių, estetiškai neapgalvotų sprendimų.
Reformatų skveras: lūžio taškas viešųjų erdvių atnaujinimo istorijoje?
https://www.7md.lt/daile/2018-06-29/...imo-istorijoje
Tad kuria kryptimi žengs Vilnius – ar aptvertais šiuolaikiniais marmuriniais fontanėliais keičiant autentiškus fragmentus, ar visgi išsaugant mūsų miesto išskirtinumą, kuriame nuostabiai dera gamta bei istoriniai architektūriniai sluoksniai?
Dar vienas, man atrodo, labai svarbus dalykas yra tai, kad visgi tai yra Reformatų skveras, o dabartinio projekto perteklinė, dirbtinė, “disneylandiška” koncepcija neturi nieko bendro su reformatų filosofija, kurios visa esmė yra paprastumas. Norėtųsi, kad būtų išlaikyta pagarba reformatams ir kompozicijos, idėjos vieningumas. Tai yra kultūros ir atminimo reikalas.
<...>
Bijau, kad tokie nelogiški miesto formavimo sprendimai gali nebegrįžtamai pakeisti miesto, kuris garsėja savo unikalia atmosfera, dvasią, ir jei taip bus, kelio atgal nebeturėsime.
Reziumuoju
Ar Reformatų parkas/skveras buvo išskirtinis? Taip. Ar jį reikėjo renovuoti (išsaugant tą išskirtinumą)? Taip. Kas iš „atnaujinimo“ išėjo? Eilinis euroremontas, dar viena suniveliuota viešoji erdvė.
Nuotrauka iš Bernardinų sodo – raskite 10 skirtumų (arba bent vieną):
Paskutinis taisė cozzamarra; 2023.03.24, 11:26.
- 4 patinka
Komentuoti:
-
Parašė Optimistas Rodyti pranešimąKaip tik pagooglinau kaip atrodė tas Reformatų parkas prieš rekonstrukciją ir kuo jis buvo toks "ypatingas ir jaukus", nes buvau apžiūrėti tik jau atnaujintą. Atvirai sakant, atrodo kaip kokia scena iš Černobylio, net sunku patikėti, kad tokia "vieša erdvė" kada nors buvo senamiestyje. Suprantu, nostalgija ir taip toliau, bet žiauria norėčiau išgirsti bent vieną argumentą, kodėl toks vaizdas:
yra tinkamesnė vieta senamiesčiui nei šis:
- 3 patinka
Komentuoti:
-
Kaip tik pagooglinau kaip atrodė tas Reformatų parkas prieš rekonstrukciją ir kuo jis buvo toks "ypatingas ir jaukus", nes buvau apžiūrėti tik jau atnaujintą. Atvirai sakant, atrodo kaip kokia scena iš Černobylio, net sunku patikėti, kad tokia "vieša erdvė" kada nors buvo senamiestyje. Suprantu, nostalgija ir taip toliau, bet žiauria norėčiau išgirsti bent vieną argumentą, kodėl toks vaizdas:
yra tinkamesnė vieta senamiesčiui nei šis:
- 9 patinka
Komentuoti:
-
Sovietai mokėjo manipuliuoti menininkų ir intelektualų pasibjaurėjimu bei panieka mieščioniškam skoniui. Architektūroje tai turėjo būti gelžbetonio iššūkis visokiem ten stogeliam ir tvorelėm. Brutalizmas prieš buržujų stilių. Bet passirodo, kad mieščioniškas stilius yra žymiai jaukesnis ir humaniškesnis, nei naujasis stilius.
Deja, bet kai kurie šio forumo nariai užkimba ant to pačio manipuliavimo kabliuko. Nu, tipo, buvo neformali, jauki erdvė, o dabar Reformatų sodą į ką pavertė su tais takeliais ir madingom kavinėm?
- 2 patinka
Komentuoti:
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimą
Vien iš šio parašymo aišku, kad apie Cvirką nei ką žinot, nei ką suprantate. Pajėgumų suprasti, tikiu, būtų, bet tektų barbarizmą pravėdint. Taip, Cvirka prieš savo liūdną galą elgėsi kaip/buvo niekšas. Bet čia tik mažytė dalis jo istorijos.
Lupti, naikinti viską iš eilės, t.y. neigti istoriją – tai primityviausias barbarizmas.
Blogiausia, kad nežinoma istorija visuomet pasikartoja, besiegldami kaip primatai ne vieną naują cvirką ar kubilinską išsiauginsime.
Tu esi žmogus kankinamas nostalgijos okupaciniai valdžiai, būtų tavo valia Vilnius atrodytų kaip Kišiniovas su sovietinėm šlapimo spalva sudarkytom barokinėm bažnyčiom. Ironiška, kad barbariško totalitarizmo padarinių naikinimą vadini barbarizmu. Okupacinės istorijos atminimui vieta yra istorijos knygose ir nupezusių koloborantų ir konformistų istorinėje atmintyje, o ne sostinės gatvėse.
- 7 patinka
Komentuoti:
-
Dovanokit, gal kiek dramatiškai skambu. Tikrai nėra viskas blogai ar, juolab, reikia viską saugoti. Diskusijų trūksta. Minties ir empatijos per dažnai visai nėra. Iš čia ir mano rūpestis.
Minėjau, kad (neatpažįstamai) atnaujinta šv. Jokūbo ir Pilybo bažnyčia atrodo puikiai. Šv. Kotrynos bažnyčia net nepasakytum, kad pasikeitė – šviežia ir tiek (tai yra gerai). Na, niekaip negaliu to pasakyti apie Vilniaus Švč. Trejybės Graikų apeigų katalikų arba mylimą Misionierių bažnyčią. Dėl to truputį pergyvenu, nes atsirado baimė neteikti įpročio einant Subačiaus gatve stabtelti ir pasigerėti per kiemą matomu išties nuostabiu Ramintojos bažnyčios bokštu.
Komentuoti:
-
cozzamarra,
suprantu jūsų susirūpinimą, kad Vilniuje yra tendencija rauti istoriją, bet ji sakyčiau nėra tokia stipri. Ar yra? Pvz kad ir Reformatų skveras - na man ta apkasų imitacija tai šiurpą kėlė ir labai džiaugiuosi, kad tokia brutali invazija buvo pašalinta.
O kas vertingo iš sovietmečio yra saugoma - Operos ir baleto rūmai, NDG ir panašiai. Aš ne tiek ,,kad žmogus iš sovietmečio tai jis automatiškai kaltas'' reikalą matau, kiek ,,šalinama brutali sovietinė veikla''. O jos Vilniuje tiek, kad su vežimu vešk.
Savičiaus 15 bažnyčia kaip tik yra su siaubingu sovietiniu įsikišimu - patys matėte, kokios gb perdangos ten įknistos ir lifto šachta. Be to, projektu bus paliekamos perdangos. Tad nesuprantu jūsų susirūpinimo, kad bus atnaujinama bažnyčia ir būtent paliekamas istorinis antspaudas - gb perdangos. Juk tai būtent ir išpildo tiek jūsų norą išsaugoti istorinius įspaudus, tiek norą, kad ta bažnyčia pagaliau būtų naudojama. Man tai širdį skauda matant senamiestyje apleistas bažnyčias.
Komentuoti:
-
Parašė AšNeRobotas Rodyti pranešimą
Cvirka yra nieko vertas degeneratas
o ar pats gali įvardint kuriuos sovietinius menininkus čia taip skriaudžia?
Komentuoti:
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimąSupratote tiek, kad (savo nelaimei) sovietmečiu gimę kūrėjai yra, anot jūsų, nieko verti. Toks ir supratimas.
Ar pats žinai kas yra Reformatų parko architektai?
- 3 patinka
Komentuoti:
-
Supratote tiek, kad (savo nelaimei) sovietmečiu gimę kūrėjai yra, anot jūsų, nieko verti. Toks ir supratimas.
Štai, R.D paskaičius reikia suprasti, kad Reformatų parko dabartiniai pavingiuoti takeliai kultūrinį istorinį sluoksnį išgelbėjo. Nežinau, kaip kitiems, man tai juoką tokie pasvarstymai kelia.
Komentuoti:
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimąRašiau, kad barbariškai raunama, negerbiama dabarties gyventojų istorinė atmintis (omeny, pirmiausia, turėdamas Reformatų parką, buv. Cvirkos (apleistą) skverą, užbetonintą Lukiškių aikštę su nudvasintomis liepomis ir t.t. ir pan.).
- 2 patinka
Komentuoti:
-
Reformatų parkas buvo unikalus (bent jau Lietuvoje) ir įdomus, po jį smagu buvo pasivaikščioti, pasėdėti ant tų laiptelių kur įsitaisius. O dabar kas? Ar tu Bernardinų sode su, atisprašant, šokančiu fontanu, ar Reformatų parke, ar kokiame galimai Japoniškame sode – absoliučiai jokio skirtumo. Kaip ir su madingomis kavinėmis ar barais – visi naujieji yra siaubingai panašūs, nuobodūs ir neįdomūs.
Komentuoti:
-
cozzamarra, atleiskite, galiu diskutuoti apie sprendinius, galbūt pasirinktas medžiagas, kaip kada ir kokybę (visko nutinka), bet tikrai ne tai, ką čia kalbate apie sovietmečius ar galbūt carmečius. Visiškas nusivažiavimas į lankas. Dar kaip "googleLT" pradėkite ginti lauko wc ir skurdžius medinukus rimtu veidu. Jau ko, bet sovietmečio mėšlo intervencijos į istorinę miesto raidą bei apleidimą neketinu palaikyti. Sąmoningumo turėkite.
Refomatų parkas buvo didelė mėšlo krūva, kur rinkosi grupelės pagerti. Man keista girdėti, kad kažkos sovietinis š, kuris tiesiog užklojo ankstesnį kultūrinį istorinį sluoksnį, grubiai jį suniokojas (o kodėl jums visiškai nesvarbus ir atgrasus istorinis laikotarpis iki sovietmečio, nes negyvenote tada, tai ir niekas?), tampa kažkam simpatišku.
Sovietmetis sovietmečiui nelygus. Juk sovietinis modernizmas architektūroje iš dalies buvo sėmingas ir net saugomas, kaip ir brutalizmas. Viskas turi savo vertės ir tas, kas vertinga, visgi būkime biedni, bet teisingi, yra šiaip ne taip saugoma. Tad jūsų priekaištai yra tiesiog apie orą.Paskutinis taisė R.D.; 2023.03.19, 20:47.
- 10 patinka
Komentuoti:
-
Na, klausykite, argumentas „sovietiniai“ yra visiškai nerimtas. Atmesdami viską, kas kurta sovietmečiu tuo pačiu paniekinam ne tik tuo laikotarpiu kūrusius, bet apskritai – visus tuo laikotarpiu gyvenusius. Lyg būtų žmogaus kaltė, kad jis gimė ne laiku ir ne vietoje...
Tuo pačiu suprantu, kad sovietai per kultūrą varė savo propagandą, bet net ir tai savaime nėra argumentas automatiškai atmesti viską, kas tuo metu kurta ir su kuo žmonės gyveno dešimtmečius. Primityvus barbarizmas yra rauti viską iš eilės ir taškas. Be abejo, barbarizmas yra patogu, nes nereikia diskutuoti, net žinoti nieko nereikia – blogai ir viskas.
Komentuoti:
-
Parašė cozzamarra Rodyti pranešimąPrašau nekomentuoti prieš tai neskaičius/nesupratus kelių sakinių teksto. Rašiau, kad barbariškai raunama, negerbiama dabarties gyventojų istorinė atmintis (omeny, pirmiausia, turėdamas Reformatų parką, buv. Cvirkos (apleistą) skverą, užbetonintą Lukiškių aikštę su nudvasintomis liepomis ir t.t. ir pan.).
- 5 patinka
Komentuoti:
Komentuoti: