Alytaus - Varėnos geležinkelis dar matosi žemėlapyje, bet vietomis jau visiškai sunaikintas, pvz., tarp Kaniūkų ir Poteronių.
Kai kur vietoj geležinkelio nebe lauko keliukas, o normalus vieškelis (prie Bukaučiškių) ar net plentas (tarp Pocelonių ir Rimėnų)
O visas artilerijos poligonas dabar visiškai apaugęs mišku. Telikusi tik Artilerijos geležinkelio stotis
Lenkiškas 1922 m. geležinkelių žemėlapis "Polska mapa kolejowa"
Daug kur buvo neįmanoma patikrinti informacijos (pvz., labai įdomiai išraityta Lietuvos - Lenkijos demarkacinė linija Suvalkų krašte)
Labai retai kur yra pažymėta neutrali zona, buvusi 1920.11 - 1923.01, kurią kirto ir Alytaus -Varėnos geležinkelis
Matosi, koks "vienišas" tas pasieniais ėjęs Varėnos - Alytaus - Suvalkų - Gardino geležinkelis www.mapywig.org
I pasaulinio karo vokiškas žemėlapis "Karte des westlichen Russlands", mastelis 1:100.000
Iš tų žemėlapių matosi, kad Alytus dar buvo nedidelis miestelis, daugiausia gyvenamas dešiniame krante (Alytus I), o artilerijos poligonas prie Varėnos I buvo labai didelis:
1. Alytus - Poteronys
2. Daugai - Druckūnai (Daugų stotis buvo Bukaučiškėse)
I pasaulinio karo vokiškas žemėlapis "Karte des westlichen Rußlands", mastelis 1:100000. Rengiant šiuos žemėlapius buvo naudojami ir rusiški žemėlapiai (ypač 1:126 000 - vad. "triochviorstka").
Sulipdyti 4 lapai:
O24 Olita (Alytus)
O25 Merecz (Merkinė)
P24 Orany (Varėna)
P25 Przelaje (Perloja)
Vokiškame apie 1899 m. išleistame (o gal vėliau patikslintame) žemėlapyje buvo pažymėta ne tik tiksli geležinkelio tilto vieta, bet ir Alytaus tvirtovės įtvirtinimai www.agi.lt
Pateikiu įvairių laikų Alytaus - Varėnos geležinkelio žemėlapius
Apie 1899- 1905 m. rusiškas žemėlapis (1 colis - 10 varstų, mastelis 1:420.000)
Įdomu, kad geležinkelio tilto vieta nurodyta kažkur ties Kaniūkų tiltu - kad būtų suklaidintas priešas www.agi.lt
Tas nuo caro laikų užsilikusias kartografinėmis tradicijas pratęsė sovietiniai kartografai, ypač 1965-1988 metais
Alytus, 1955. Kaip matyti nuotraukoje, per miesta ejusios linijos begiu visiskai nera. Pokaryje buvo isardyta ne tik Alytaus - Varenos linija, bet ir gelezinkelis nuo Alytaus iki, berods, Sestoku.
Tolumoje matosi tilto per gelezinkeli liekanos. Gelezinkelio tiltelis (pravaziavimas po gelezinkeliu) dabar jungia Kepyklos ir Gelezinkelio gatves.
"1944 m. iš Alytaus besitraukdama hitlerinės Vokietijos kariuomenė susprogdino miesto geležinkelio stotį ir išardė geležinkelio bėgius iki Šeštokų. Tik po 15 metų (1959 m.) Alytuje vėl nuaidėjo skardus traukinio švilpukas."
Iš straipsnio: Geležinkelis - Alytaus istorijos dalis (2009-03-03) http://www.miesto.lt/index.php?optio...1736&Itemid=42
Tie, kuri tingit skaityt visą straipsnį, tai dar pora eilučių čia įmesiu: "Rašte AB „Lietuvos geležinkeliai“ generaliniam direktoriui meras prašė dovanoti miestui seną garvežį, kaip buvusios geležinkelio linijos istorinį akcentą. „Lietuvos geležinkelių“ bendrovės vadovas atsakė, kad pritaria alytiškių norui įamžinti geležinkelio liniją, kaip miesto istorijos puslapį."
Būtų gerai, kad leistų su šia medžiaga susipažinti Muziejui. Tikriausiai jis tokios info neturi. O čia juk mūsų geležinkelių istorija. Gaila, kad informacija prapuls istorijos verpetuose.
el. paštas - numizmatika@lnm.lt. Labai malonūs žmonės.
Pažvelgus į nuotrauką, kyla mintis, kad fotografuota gūdžiais tarybiniais laikais, nors iš tiesų - 1997 metų kovo pradžioje. Nuotraukoje - senosios Alytaus geležinkelio stoties fragmentas paskutinėmis egzistavimo dienomis. Fotografuota maždaug nuo pervažos prie Dailidės ežerėlio. Bėgiai esnatys dešiniau jau buvo išardyti ir tyčia nepapuolė į kadrą...
Komentuoti: