Viso ruožo nuotraukos buvo anksčiau, čia dedu tik ruožo nuo Pabradės iki Lentupio žemėlapius (~1985 m.)
Čia eina 55° lygiagretė ir 25°30' dienovidis.
Teko žemėlapį klijuoti iš keturių lapų.
Pabradė - Zalavas
Keitėsi kelio Pabradė - Švenčionys trasa:
- senesniuose žemėlapiuose pažymėta, kad kelias iš Pabradės iki Švenčioniu ėjo nuo Meros tilto tiesiai,
- nuo ~1955-1960 m. rodomas dabartinis ir naujas kelias
- nuo ~1960-1965 m. kelias ėjo per Zalavą ir kirto geležinkelį trijose vietose
Zalavas - LT/BY siena
Siena sovietmečiu ėjo geležinkeliu nuo Stanislavavo iki Maselščiznos kaimo ana puse arba pačiu geležinkeliu - nelabai tuomet tai buvo svarbu.
Dabar siena tame ruože eina mūsų (buv.) geležinkelio puse - dabar tai irgi nesvarbu, nes nėra geležinkelio. http://maps.vlasenko.net
Įdomu kaip susiklostytų šio geležinkelio likimas, jei būtų nutiestos trūkstamos atšakos:
- šaka nuo Krulevščiznos iki Oršos-Lepelio geležinkelio
- arba mažai žinoma atšaka nuo Peskariškių link Svyrių (o gal ir Smurgainių ar Molodečno).
Dar ~1984 m. žemėlapyje matosi plačiojo geležinkelio pylimas nuo Peskariškių į pietus, link Svyrių ežero
Šalia matoma Lentupio - Konstantinavo - Kobylniko (dab. Naručio kurorto) atšaka http://maps.vlasenko.net
Baltarusiškame forume buvo diskutuota, kad liniją nuo Peskariškių iki Svyrių tiesė lenkai iki 1939 m. http://forum.railwayz.info/viewtopic.php?t=449 - Ačiū Zorro už nuorodą
Tarpukario lenkiškuose žemėlapiuose nesimato pylimo.
Fronto reikmėms vokiečių tiestas geležinkelis į pietus nuo Lentupio ejo kita trasa - labiau į rytus.
Ruožas nuo Pavoverės iki Rudnios pusstotės
Lenkiškas žemėlapis ~1932 m. www.mapywig.org
I pasaulinio karo metais 1915-1918 m. frontas stovėjo ties Daugpilio-Tverečiaus - Naručio ež.- Smurgainių linija
Po I pasaulinio karo atsirado nauji geležinkeliai, kuriuos vokiečiai ir rusai nutiesė karo reikmėms
Lenkiškas 1922 m. geležinkelių žemėlapis Polska mapa kolejowa
1. Įdomu tai, kad pažymėta neutrali zona tarp Lietuvos ir Lenkijos, buvusi iki 1923 metų
2. Atsirado siaurieji geležinkeliai:
- Dūkštas-Apsas(Opsa)-Druja (veikė iki ~1965-1970 m.)
Išnykę siaurukai:
- Turmantas-Eglainė (išnyko apie 1924 m.)
- atšaka nuo Čepukonių (Czepukany) iki Tverečiaus
- Ignalina - Karoliūnai ?
- Švenčionys-Salomenka-Ajmuny (?) - įdomu, kaip jis buvo tiestas per tas kalvas.
Kažkada skaičiau, kad iki Gilūtų įtvirtinimų vokiečiai buvo nutiesę siauruką.
3. Turbūt rusai nutiesė geležinkelį nuo Krulevščiznos iki Voropajevo
4. Vokiečiai ~1916 m. nutiesė platųjį geležinkelį nuo Pabradės iki Lentupio.
Stotelės iki Lentupio:
- Kotelniki
- Sorokpol
- Mejrańce
- Zułowo
- Ruzopol
- Pawejnia
- Geładnia
- Daciszki
- Piskoryszki
5. Ruože nuo Lentupio iki Voropajevo po karo tikriausiai liko siaurasis geležinkelis.
Jis praplatintas jau lenkų laikais.
6. Mažai žinoma apie plačiojo geležinkelio atšaką nuo Peskariškių iki Šemeto (Szemetowszczyzna) ir nuo Krivičių iki Gać
Polska mapa kolejowa, www.mapywig.org
Lenkijos geležinkelių tvarkaraštyje 1939 m. nurodytos stotelės:
st. Podbrodzie / Pabradė
Zułów / Zalavas
st. Gieładnia / Gelednė
st. Łyntupy / Lentupis
Razłohi / Razlogai st.
st. Hoduciszki / Adutiškis
st. Postawy / Pastovys
Ułanka
st. Woropajewo / Voropajevas
st. Nowodruck
Konstantynów Dwór
st. Głębokie / Glubokojė
st. Królewszczyzna / Krulevščizna http://parovoz.com/schedules/wilno1939/poland_map.php
Iš pradžių keli seni žemėlapiai
Neišsenkamas informacijos šaltinis - www.mapywig.org
XX a. pr. Poznanėje leistas Mapa sześciu gubenji Litwy i Białej Rusi (Šešių Lietuvos ir Baltarusijos gubernijų žemėlapis)
1. Po 1899 m. - nutiestas Utenos-Švenčionėlių Lentupio geležinkelis
2. Nuo Lentupio per Adutiškį (Hoduciszki) iki Glubokoje (Głębokie) pažymėtas geležinkelis, turbūt siaurukas
Vokiškas Uebersichtskarte von Mitteleuropa (Wilna).
Preiš I pasaulinį karą nėra pažymėta jokio geležinkelio nuo Pabradės www.agi.lt
Sorry, taip greitai reikės temų maršrutams Lentvaris-Marcinkonys, Kazlų Rūda-Virbalis, Palemonas-Gaižiūnai ir t.t..
Kas per daug, tas nesveika.
Po kokių metų bus dar viena mirusia tema daugiau. Nėra ši linija kažkuo super išskirtinė.
Atkreipk dėmesį, kad kol kas pati populiariauia konkrečios linijos tema yra "RailBaltica", nes ji:
a) vis dar projektuojama ir statoma;
b) bus statoma ilgai, taigi bus žinių, apkalbų ir ko gero korupcijos objektas;
c) turės išskirtinę reikšmę.
Todėl gerai pagalvok, ar tai tikrai bus ta tema, kurioje railfanai visada turės ką pasakyti, ar tik merdėjanti tema (...),
kuri tik kada ne kada tarsi atsitiktinai prisimenama.
Nutariau pakomentuoti, gal kiek "atvesinti" kazka
- artimiausiu metu pro Turmanta negresia joks traukiniu eismo suintensyvejimas.
P.S.
Del ruozo "issikirtinumo" - aisku savo krasto gelezinkeliai visada arciau sirdies, taciau LG mastu tai vienas neperspektyviausiu ruozu,
i kuri artimiausiu metu investuoti (tiesti naujus kelius, diegti naujas rysiu priemones ir t.t.) nieko nesiruosiama.
Yra kur kas svarbesniu ruozu, reikalaujanciu remonto ar rekonstrukcijos.
Ši tema bus apie ruožą, kuriam negresia ne tik traukinių, bet ir pėsčiųjų srauto suintensyvėjimas.
Žemėlapis iš VŽT kompaktinio disko (2001)
Ties pačiu Adutiškiu siena eina tarp geležinkelio bėgių - Lietuvoje geležinkelis išardytas, o Baltarusijoje dar veikia Krulevščiznos - Lentupio geležinkelis
1. Sienos ruožo pradžia ties Kamajos upeliu
Fotografavo vienas gudas iš važiuojančio anoje pusėje traukinio
Сохранившийся выходной светофор с бывшего литовского пути. Граница ушла в лес.
---
Lietuvos pusėje išlikęs buvusio geležinkelio šviesoforas. Siena pasuko į mišką
2. Siena Adutiškio miestelio centre ties buv. keliu į Krukus
Bus daugiau nuotraukų
3. Siena nuo buvusio atsišakojimo į Didžiasalį
Vėl to paties gudo nuotraukos
Вот вам Годутишки.
Подход к станции, путь вплотную приближается к границе.
---
Štai jums Adutiškis / Haduciški / Godutiški.
Priartėjimas prie stoties, bėgiai priartėja prie pat sienos
Čia panaši situacija kaip kažkokiame filme apie per namą einančią Prancūzijos-Italijos sieną, kai viename kambaryje būdamas esi vienoje šalyje, kitame - kitoje...
Atvejis unikalus...
Adutiškis galėtų būti turistų traukos centru...
Jei tai būtų Lietuva-Latvija, būtų viskas tvarkoj. Bet su baltarusiais baisu čia ką nors net kalbėt apie turizmą.
Čia panaši situacija kaip kažkokiame filme apie per namą einančią Prancūzijos-Italijos sieną, kai viename kambaryje būdamas esi vienoje šalyje, kitame - kitoje...
Atvejis unikalus...
Adutiškis galėtų būti turistų traukos centru...
Uždarytas kelias iš Adutiškio į Kriūkus. Ten jau Gudija
Siena eina geležinkeliu
Ten kažkur buvo Adutiškio stotis. Mūsų pusėje stoties nėra. Ji nugriauta.
Anoje pusėje - baltarusiška stotis Haduciški / Godutiški.
Baltarusijoje dar važinėja traukiniai iki Lentupio
Ruožas tarp Pabradės ir Pavoverės eina lygiagrečiai 102 plentui
Į Pabradės pusę
Matosi staigus nusileidimas
Į kitą pusę
Buvusi Pavoverės pervaža - iškart už bažnytakimio (šoninis keliukas)
Čia buvo Pavoverės stotelė
Baliulių pervaža (už tilto per Merą). Eismo saugumo sumetimais ši pervaža buvo padaryta ne įstriža, o statmena.
Dabar nukertamas plento kampas iš dešinės ir kelias iš dalies eis buv. geležinkelio trasa
Zalavo pervaža. Čia irgi nukertamas kampas iš kairės, o kelias iš dalies eis buv. geležinkelio trasa (iki buv.) pervažos.
Autokelias Vilnius - Švenčionys už Pabradės net kelis kartus kirto buvusį geležinkelį, bet dabar tik vietiniai iškart gali parodyti kur buvo pervažos (dabar nė žymės nelikę). Buvusio geležinkelio vietoje dabar nutiestas arba tebetiesiamas dviračių takas, aplink jį kai kur kertami gana stori medžiai, užvežta smėlio.
Tam keliui dabar atliekami tiesinimo ir platinimo darbai, bus ištiesintos pora kilpų, pastatytas Zalavo aplinkelis.
Beje, girdėjau kad geležinkelio ruožas Naujoji Vilnia - Švenčionėliai sovietmečiu buvo dvikelis, o dabar tebėra tik vienkelis.
Dar šiek tiek istorijos
Apie 2001-2005 m. netoli Pabradės dar buvo bėgiai. Ant jų buvo sukrautos pabėgių atsargos.
Dabar liko tik pylimas. Nuo Pabradės iki Pavoverės - pėsčiųjų ir dviratininkų takas.
Buvau šalia ši panaikinto ruožo lygiai prieš savaitę. Nuotraukų nėra, nes jau buvo tamsu ir reikėjo skubėti. Autokelias Vilnius - Švenčionys už Pabradės net kelis kartus kirto buvusį geležinkelį, bet dabar tik vietiniai iškart gali parodyti kur buvo pervažos (dabar nė žymės nelikę). Buvusio geležinkelio vietoje dabar nutiestas arba tebetiesiamas dviračių takas, aplink jį kai kur kertami gana stori medžiai, užvežta smėlio. Beje, girdėjau kad geležinkelio ruožas Naujoji Vilnia - Švenčionėliai sovietmečiu buvo dvikelis, o dabar tebėra tik vienkelis. Gal ir logiška - tuose miesteliuose (išskyrus Visaginą) pramonės nėra, gyvenvietės mažos, iš Vilniaus į Daugpilį galima nuvažiuoti tik maršrutu į Sankt Paterburgą vieną kartą į parą.
P.S.: Tik parašęs pamačiau, kad jau kai ką ROMAS paminėjo...
Paskutinis taisė Wycka; 2008.11.23, 10:49.
Priežastis: Jau yra paminėta Romo pranešime
Anksčiau nuo Vilniaus iki Švenčionėlių ar net Dūkšto buvo dvi vėžės.
Dabar išardytas ne tik geležinkelis į Adutiškį, bet ir viena vėžė link Švenčionėlių
Komentuoti: