Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Buv. geležinkelis Alytus-Varėna

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

  • Al1
    replied
    Ortofotonuotraukoje raide S pažymėjau Skernės pralaidos vietą.

    Einu nuo Alytaus - Varėnos plento viaduko link pralaidos. Žvilgsnis atgal.



    Už kelių šimtų metrų. Gan aukštas pylimas dviems keliams. Jame yra pralaida Skernei.



    Skernės žemupio pusėje.



    Šlaitas nugriuvęs ir pralaidos sienelės dalis taip pat.



    Upės pavadinimas - Скерневка.



    Kitoje pralaidos pusėje pastatymo data - 1894 m. 120 metų jau.



    Skliauto mūras taip pat dar labai kokybiškas ir neiširęs.



    Iš aukštupio pusės bendras vaizdas.

    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 21:41.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    1972 m. žemėlapyje ir ortofotonuotraukoje pažymėjau plento viaduko Alytus - Daugai virš geležinkelio vietą (V ortofotonuotraukoje, žemėlapyje nepažymėjau). Ortofotonuotraukoje žemiau V yra "Skirnuvos" teritorija (ir kitų įmonių). Ten pokaryje buvo įkurta rajoninė statybos organizacija, po 1990 m. virtusi "Skirnuva". Įmonės teritorija atsirado jau paruoštoje aikštelėje, į kurią geležinkelio egzistavimo metu buvo atvesta atšaka - žiūrėti žemėlapį. Kam buvo reikalinga šioje vietoje geležinkelio atšaka? Tuo labiau, kad čia jokios stoties nebuvo. Poteronių stotis už kelių kilometrų (ją pažymėjau tiek žemėlapyje, tiek ortofotonuotraukoje). Atsakymas galėtų būti toks - atšaka ir aikštė tikriausiai turėjo strateginę paskirtį. Neaišku, kokie šalimais buvo pastatais - jų seniai nėra. Alytus XIX a. pab. XX a. pradžioje buvo paverstas įtvirtintu miestu. Nutiestas geležinkelis taip pat turėjo strateginę karinę reikšmę. Tikriausiai ši atšaka buvo įrengta karo atvejui, jei geležinkelio tiltas per Nemuną būtų susprogdintas priešo, kariuomenė per Kaniūkų tiltą ar ties juo persikeltų per Nemuną ir pasiektų geležinkelį. Arba geležinkeliu būtų tiekiami ginklai ir kt., ko reikia mieste esančiai kariuomenei, kovų su priešais iš Vakarų pusės atveju, jei geležinkelio tiltu nebūtų galima naudotis ir traukinių eismas iš Rytų pusės iki miesto nevyktų.
    Ortofotonuotraukoje gerai matyti išlikęs pylimas ir atšakos pylimas pietinėje "Skirnuvos" teritorijos riboje.

    Dar viena iš versijų, turinti pagrindą (http://www.olitaorany.puslapiai.lt/p...y_istorija.htm) - tai pradėtos tiesti kitos trasos link Nemuno, kur piečiau Kaniūkų tilto turėjo būti pastatas geležinkelio tiltas, dalis. Ji nebuvo panaudota, nes galiausiai tiltui per Nemuną pasirinkta kita vieta. Kaip aikštelė statybinių medžiagų tilto statybai sandėliavimui šios atšakos mažai įtikinamos, nes per daug toli nuo tilto.

    Visgi aš linkstu prie pirmosios versijos. Nes tam yra svarūs įrodymai - Alytaus - Varėnos plento viadukas (nuotraukos žemiau) buvo pastatytas per dvikelį geležinkelį (anga skirta dviems keliams). O ir visas pylimas ir iškasos nuo pat šio viaduko link Poteronių stoties yra skirtos dviems keliams.





    Ortofotonuotraukoje vienetu (1) pažymėjau vietą, kur nuo magistralinės linijos atsišakojo atšaka. Pylimas ten gerai išlikęs, tik viskas apžėlę medžiais ir krūmais.
    Kiek paėjus nuo tos vietos magistralinės linijos pylimu link "Skirnuvos". Nuotraukoje tolumoje matosi degalinė prie Alytaus - Vilniaus kelio ir sandėliai prie jo.



    Alytaus - Varėnos senojo plento viadukas per geležinkelį nuo Alytaus pusės. Ortofotonuotraukoje jis yra Paupio g. ir pylimo susikirtimo vietoje, o žemėlapyje pažymėtas.



    Iš kitos pusės. Viadukas yra naudojamas nors eismas ten menkas - tik prie kelių sodybų privažiavimas, jokio tranzito. Jokių apribojimų masei nėra.



    Šlaitų sutvirtinimo sienelės iš visų pusių išardytos - išlupti tašyti akmenys.







    Išlikę telefono ir telegrafo linijos laidų tvirtinimo kronšteinai. Ir kitame tos pačios pusės atramos krašte toks pats kronšteinas yra.



    Važiuojamoji dalis. Kažkada būta mūrinių turėklų, ar kaip juos tiksliau pavadinti. Dabar visi jie nuvirtę.



    Tarybiniais laikais tiltas buvo taisytas - turėklai remontuoti. Seni suirę visiškai, o tarybinis "lopas" dar išlikęs.



    Iš šono. Kaip matyti, visa linija buvo statyta kapitališkai - visi pagrindiniai plentai kirto geležinkelį skirtinguose lygmenyse. Lenkijoje už Augustavo link Sokulkos yra išlikęs vienas veikiantis viadukas virš geležinkelio, o kito yra liekanos (atramos). Tik dabar nepamenu, kurioje vietoje.

    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.17, 21:38.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Muiželėnų miške, Daugų link.



    Už kelių šimtų metrų nuo anos nuotraukos vietos. Pymimas nepravažiuojamas. Priekyje prasideda kolektyviniai sodai, kurie prieina iki pat pylimo. Pylimas paverstas sodų gatve.



    Tiltas per bevardį upelį soduose.







    Ties kapinėmis (žr. žemiau esantį žemėlapį), Daugų link. Per šį lauką tiesiai ėjo geležinkelio linija. Už mano nugaros buvęs pylimas, dabar paverstas kolektyvinių sodų gatve ir keliu.



    Alytaus - Daugų plentas kirto geležinkelį ne viename lygmenyje - ėjo virš geležinkelio. Kaip matyti 1947 m. žemėlapyje, viadukas virš geležinkelio pavaizduotas. Raudonai pažymėtas dabartinis kelias.



    Namelis dešinėje atsirado po 1990-ųjų.
    O keliukas eina maždaug buvusio užvažiavimo ant viaduko vietoje. Ir kalniukas dirbtinis - sankasos viadukui liekana. O akmenų krūvelės (jų ten buvo ir daugiau) tikriausiai nuo viaduko atramų.



    Geležinkelis link Varėnos ėjo vieta nuotraukoje esančia dešinėje. Jis "kabintų" degalinės kraštą ir sandėlio kraštą, jei eitų dabar... Priekyje Alytaus - Daugų - Vilniaus kelias.



    Tęsinys bus.
    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 21:53.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Už tvenkinio paėjus kelis šimtus metrų. Iškasa baigiasi ir prasideda pylimas per daubą, kuria teka Motertis.



    Ten pat, vaizdas atgal, Alytaus link.



    Motertis teka per Alytuje liaudies (tie, kas apie jį žino, o žino ne visi) vadinamą tunelį.





    Mūro kokybė labai labai gera. Praktiškai niekur pro skliautus dar neteka vanduo, nors nuo Pirmojo pasaulinio karo pradžios vargu ar pralaida buvo normaliai prižiūrėtas, kol dar veikė geležinkelis. Palei sienas galima pereiti į kitą pusę, bet ten išeiti be guminių batų nepavyktų - pralaidos dugno akmenys suirę ir vandens gylis apie 20-30 cm.



    Atrodo, pastatyta prieš dešimtmetį ar du...



    Kairėje (Varėnos link žiūrint) pylimo per Moterties slėnį pusėje buvo įrengtas šulinys ir nutekėjimo vamzdis vandeniui nuo pylimo viršaus į Motertį.





    Keli metrai vamzdžio su šulinėliu vis dar atlieka savo funkciją. Bet žemiau vamzdis jau suiręs.





    Atraminė sienelė. Vamzdžio galas jau po žeme ir dabar vanduo teka pro šoną.



    Kita Moterties pralaidos pusė (žemupio).



    Statybos data.



    Ant pylimo galo, Daugų link.

    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 21:29.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Stovint nugara į tiltą. Pėsčiųjų takas eina ne buvusia geležinkelio trasa. Geležinkelis ėjo tiesiai, kur krūmuose prasideda gili iškasa su gan mažo spindulio kreive į dešinę.



    Kiek paėjus į priekį, jau kelių metrų gylio iškasa užpilta pylimu, jungiančiu abi iškasos puses. Nuo to pylimo Varėnos link. Gerai išsilaikiusi iškasa ir sankasa jos apačioje su šoniniais vandens nutekėjimo grioviais.



    Kiek paėjus, iškasa nuo pėsčiųjų tako.



    Iškasa žvelgiant Alytaus link nuo pėsčiųjų tako galo.



    Ties pėsčiųjų tako galu iškasa baigiasi ir būta tiltelio ar pralaidos per griovį, kuriuo vanduo nuo šlaitų įteka į šalia tekantį Alytupį.





    Už pralaidos ar tiltelio kiek paėjus pirmyn.



    Ties sodų bendrija "Nemunas" geležinkelis vėl ėjo iškasa, kuri dabar paversta tvenkiniu.

    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 21:33.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Fotoreportažas Alytus - Varėna.
    Pradėjau nuo dešiniojo Nemuno kranto. Statomas pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas senojo geležinkelio tilto vietoje.





















    Paskutinis taisė Al1; 2014.04.16, 21:31.

    Komentuoti:


  • mac
    replied
    Ačiū, railman!

    Komentuoti:


  • railman
    replied
    Parašė Al1 Rodyti pranešimą
    Pradedama ruoštis pėsčiųjų tilto statybai Alytuje ant buvusios geležinkelio tilto atramų. Pradėti kirsti medžiai.
    Kažkas iš fantastikos serijos. Bet džiaugiuosi... Tiesa, tos betoninės atramos kiek žinau, tikrai vokiečių darbas...

    Jau galima sakyti istorinis vaizdelis...

    2012

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Pradedama ruoštis pėsčiųjų tilto statybai Alytuje ant buvusios geležinkelio tilto atramų. Pradėti kirsti medžiai.





    Greitai vaizdas bus kitoks.



    Pirmojo Alytaus pusėje.
    Šitokios betoninės atramos yra abiejuose krantuose. Tikriausiai jos vokiečių darbo - buvo išlietos statant laikiną medinį tiltą.



    Vaizdas nuo atramos krante žemyn.





    Šachtos anga.



    Vaizdas vidun.





    Stovint nugara į buvusį tiltą.



    Už krūmų nuotraukoje aukščiau yra pėsčiųjų takas ant geležinkelio pylimo. Kol kas jis baigiasi ties krūmais, o pastačius tiltą, susijungs su taku kitoje Nemuno pusėje.

    Paskutinis taisė Al1; 2013.09.02, 07:04.

    Komentuoti:


  • Vitas
    replied
    Parašė Al1 Rodyti pranešimą
    Susprogdintas tiltas per Merkį prie Varėnos.

    Atvaizdas


    Iš LMA Vrublevskių bibliotekos atvirukų rinkinio, www.mab.lt.
    Vieną 2013m. vasaros savaitgalį praleidau Varėnos rajone, ir neatsispyriau pagundai pamatyti buvusį geležinkelio tiltą per Merkį, tiksliau - jo likučius.
    Kelionės draugams apie savo ketinimus nusprendžiau neprasitarti (bijojau būti atkalbėtas, įkalbėtas atidėti...), todėl iš Senosios Varėnos išėjau pėsčias, nepasiėmiau jokio žemėlapio. Už Vytauto gatvės tilto pasukau į A.Ryliškio gatvę. Laikas buvo brangokas, ir kad negaištoi klaidžiojant nusprendžiau kelio pasiklausinėti sutiktų žmonių. Vienas pagyvenęs vyras, matyt vairuojantis automobilį, liepė eiti iki pagrindinio kelio posūkio į kairę, toliau eiti tiesiai į šalutinį kelią ir juo prieitas klonis kaip tik bus to geležinkelio trasa.
    Pasisukantį pagrindinį kelią priėjau prie Senosios Varėnos kapinių, ir abejonei išsklaidyti nusprendžiau paklausti ateinančių vaikų. Truputėlį nustebau, kad apie kažkada ėjusį geležinkelį ir jo tilto likučius vaikai žinojo gerai ir nurodė dar eiti asfaltuotu keliu, ir jam pasisukant kairėn nesukti ir laikytis krypties tiesiai. Tą lemtingą sankryžą priėjau kažkur 1-1,5 km nuo Vytauto gatvės. Žvyrkeliu paėjau dar apie kilometrą. Pamatęs daubą, prisiminiau netoli tilto per Varėnę sutikto vyro paaiškinimą. Iš daubos į kairę (link kelio Vilnius-Druskininkai) nėra jokio takelio, o dešinėn, link Merkio veda automobiliu pravažiuojamas miško kelelis. Juo iki tilto likučių - keli šimtai metrų. Keliuko pabaigoje yra apsisukimo aikštelė, o šiaip - vaizdas nedžiuginantis: tilto liekanos apaugusios menkavarčiaiūs krūmais, visokiais kitokaiis šabakštynais, akmeninių atramų likučius pamatyti netaip paprasta, o nufotografuoti įmanoma tik iš upės vidurio. Gal būt iš baidarės. Kol buvau prie Merkio, laivelių praplaukė daug.

    Istoriniam reliktui prilygstančios geležinkelio Alytus-Varėna tilto liekanos nuo turistų akių kaip ir paslėptos. Nors nesunku būtų organizuoti tų šabakštynų nukirtimą, piktžolynų nušienavimą, ir Merkio paprantė su geležinkelio tilto liekanomis atrodytų kitaip.
    Apie tilto aplankymą prasitariau grįžęs į stovyklavietę. Vienas vietinis gyventojas parekomendavo aplankyti dar trijų geležinkjelio tiltų likučius- dviejų per Derežnyčią ir vieno per Varėnę. Situaciją su tiltais prie Varėnos jis prilygino keturiems tiltams per Jiesią netoli Kauno.
    Grįždamas iš kelionęs kažkiek apgailestavau nepamatęs trijų kitų geležinkelio tilto likučių. Taip pat neradau vietų, kur dkaiaise geležinkelis kirto kelius Varėna-Babriškės, Daugai-Alytus, Jiesnas-Druskininkai: jokių žymeklių nėra. Ir prisiminiau, kad prieš kelis metus kelyje "Via Baltica" mačiau atitinkamais kelio ženklais pažymėtą siauruko Panevėžys-Joniškėlis trasą.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Niekas geležinkelio per Alytų neties, net jei ir stebuklingai būtų nutiestas geležinkelis į Varėną (Valkininkus). Tiesiog būtų miestas apeitas iš šiaurės, pasinaudojant esama pramonine linija.

    Komentuoti:


  • Apeivis
    replied
    Parašė Taut. Rodyti pranešimą
    Aišku, kam čia palikti galimybę geležinkelio tiesimui ateityje. Čia gausis dar didesnis potencialo iššvaistymas negu Baltasis tiltas Vilniuje.
    Socialinėm reikšmėm baltasis tiltas puikiai tarnauja. Ai dar beja apie geležinkelį mieste: mėginai dirbti ar gyventi šalia geležinkelio? 50 m atstumu nuo geležinkelio pastatuose puikiai juntama vibracija. Aišku, kad tai ir vietinių žmonių pasipiktinimą sukeltų.

    Komentuoti:


  • Apeivis
    replied
    Parašė Taut. Rodyti pranešimą
    Aišku, kam čia palikti galimybę geležinkelio tiesimui ateityje. Čia gausis dar didesnis potencialo iššvaistymas negu Baltasis tiltas Vilniuje.
    Tos galimybės tiesti geležinkelį ateityje niekam nereikia. Alytaus geležinkelio perspektyvose minimi du variantai: 1Alytus -Varėna. Lyg ir kiek daugiau stengiantis senąja trasa. 2Alytus - Valkininkai. Jei neklystu numatytas korridorius daug maž pro kur turi eit trasa savivaldybės planuose. Antras variantas prieš pirmąjį mano akim žvelgiant atrodo apgailėtinas. Dabar nepamenu skaičių, tačiau naujų linijų ilgiai skiriasi ne daugiau 5 km. Taip pat reikėtų vėl į alytaus centrą atkelti geležinkelį, per kurį riedetų krovininiais sastatai is Vilniaus į Lenkiją. O šiuo atveju iš dabartinės stoties būtų pratęstas geležinkelis tolyn aplenkiant Alytų. O pagrindinis argumentas - atstumas. Iš Vilniaus į Alytų pro Varėną vykti būtų berods apie20 km toliau negu iš Vilniaus į Alytų pro Valkininkus. (kam daryti kilpas ne regioninės reikšmės keliams). Ir tarp kitko tai manau, kad jeigu Lietuva sugalvos dar papildomai Railbalticą pro Panevėžį pravest arba nuties Europinę vėžę Vilnius - Kaunas, o nenuties Alytus - Valkininkai, tuomet būsime visiški idiotai.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Tiek Kaune, tiek Vilniuje, tiek ir Kalipėdoje, kai atsirado stotys, jos buvo už miesto arba formaliai pakraštyje jo.
    Vilniuje autobusų stotis kelis kartu keitė savo vietą. Taip, Vilniuje protingai įrengta autobusų stotis šalia geležinkelio. Kaune dar tarybiniais laikais reikėjo stotį perkelti prie geležinkelio stoties. Bet juk buvo kalbų jau prie Lietuvos apie tai, kad Kaune autobusų stotį reikia iškelti į pakraštį. Panevėžyje irgi kalbėta apie autobusų parko teritoriją.

    Komentuoti:


  • Vilnietizz
    replied
    Parašė Al1
    Tik ne Lietuvoje. Autobusų stotims irgi atseit ne vieta centre...
    Nagi, ne vieta? Juk, tarkime, ir Vilniuje, ir Kaune, ir Klaipėdoje autobusų ir geležinkelio stotys yra miestų centrinėse dalyse. Ar manai, kad jos ten tik dėl to, kad pastatytos jau seniai?

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Tik ne Lietuvoje. Autobusų stotims irgi atseit ne vieta centre...
    Būtent dėl triukšmo, taršos ir nesaugumo nebus tiesiamas geležinkelis per miestą. Tai buvo argumentu net ir tarybiniais laikais kalbant apie planuojamą geležinkelio per miestą likvidaciją. Juk ir stotį pastatė už miesto. O tuneliu ar estakada nutiesti geležinkelį ne pagal kišenę.

    Komentuoti:


  • Taut.
    replied
    Parašė Al1 Rodyti pranešimą
    Jei ir bus geležinkelis ateityje, tai per miestą senąja trasa jis neis.
    Kodėl? Visur stengiamasi integruoti keleivinius geležinkelius į miesto transporto sistemą. Aišku čia gal vėl atsiras gauja runkelių, pasipiktinusių dėl, neva, triukšmo.

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Nemunas užšalęs ir http://www.olitaorany.puslapiai.lt kūrėjai padarė "ekspediciją" iki Nemune esančio tauro liekanų.

    http://www.olitaorany.puslapiai.lt/o...tas_tauras.htm

    Komentuoti:


  • Al1
    replied
    Jei ir bus geležinkelis ateityje, tai per miestą senąja trasa jis neis.

    Komentuoti:


  • Taut.
    replied
    Aišku, kam čia palikti galimybę geležinkelio tiesimui ateityje. Čia gausis dar didesnis potencialo iššvaistymas negu Baltasis tiltas Vilniuje.

    Komentuoti:

Working...
X