Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Lietuvos administracinis – teritorinis suskirstymas

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

  • c2h5oh
    replied
    Pasiskaitymai įdomūs. Bet atrodo, kad reforma daroma "iš viršaus" ir biurokratiškai. matome, kad vyrauja diskusijos apie "funkcijas".

    Siūlomi kriterijai (ne mažiau kaip x gyventojų, centras ne arčiau kaip x km nuo dabartinio centro) irgi sukonstruoti pagal tą pačią logiką. Jeigu reforma vyktų "iš apačios", šituos kriterijus reikėtų apversti aukštyn kojom - pvz. "jeigu savivaldybėje daugiau nei x gyventojų ir atstumai didesni nei x - tokią savivaldybę skaidyti į mažesnes".

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Tarptautinės konferencijos medžiaga 2007-04-02
    Lietuvos regionų modelis. Koks jis yra šiandien ir koks turėtų būti ateityje?

    PRANEŠIMAI
    JONAS JAGMINAS. Lietuvos administracinių teritorinių vienetų sistema ir poreikis ją tobulinti
    MARIS KRASTINŠ. Regionai ir jų valdymas Latvijoje: sukaupta patirtis ir ateities perspektyvos
    JANN LARSEN. Regionai ir jų valdymas Danijoje: sukaupta patirtis ir ateities perspektyvos
    KAISA LEENA LINTILA. Regionai ir jų valdymas Suomijoje: sukaupta patirtis ir ateities perspektyvos
    KOSTAS ŽYMANTAS SVETIKAS. Pasiūlymai dėl Lietuvos valstybės teritorijos administracinių vienetų dydžio ir statuso.
    RASA NOREIKIENĖ. Pasiūlymai dėl naujo regionų (apskričių) valdymo modelio įgyvendinimo etapų

    Visa konferencijos medžiaga:
    http://www3.lrs.lt/docs2/VPZHPVFY.PDF

    Geri dabartinio valdymo pavyzdžiai, kuriuos pateikė paskutinė pranešėja:
    Rasa Noreikienė
    Vidaus reikalų ministerijos sekretorė,
    Seimo valdybos sudarytos darbo grupės pogrupio vadovė
    (...)
    Ką mes, analizuodami įvairias institucijas, radome? Pirmiausia išsiaiškinome, kad tų dviejų teisės aktų per šiuos praėjusius metus nelabai laikomasi. Šiuo metu Lietuvoje yra labai įvairių valstybinio administravimo subjektų, kurie veiklą vykdo įvairaus dydžio ir skaičiaus administravimo zonose. Yra valstybinio administravimo subjektų, kurių veiklos zonos sutampa su apskričių teritorijomis, jų dešimt. (...) Pavyzdžiui, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos apskričių teritoriniai padaliniai, Kultūros paveldo departamento prie ministerijos teritoriniai padaliniai, Valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos teritoriniai padaliniai, Visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie Sveikatos ministerijos teritoriniai padaliniai. Jie sutampa su apskričių teritorijomis.

    Taip pat yra valstybinio administravimo subjektų, kurie turi penkias administravimo zonas. Pavyzdžiui, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, ji turi 5 teritorinius padalinius, kurių veiklos zonos apima 2 apskritis. Tai yra Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio ligonių kasos. Kitas pavyzdys yra Muitinės departamentas, kuris taip pat turi 5 teritorinius padalinius. Jų veiklos zonos taip pat apima po dvi apskritis, tačiau su išimtimis. Galbūt tai lemia Muitinės departamento darbo specifika, kas prieš tai pranešimuose buvo įvardyta.

    Darbo grupė išskyrė dar vieną valstybinio administravimo subjektų grupę, kurioje yra nuo 7 iki 11 teritorinių padalinių, kurių veiklos zonos apima ne tik apskritis, bet ir savivaldybes. Pavyzdžiui, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos turi 7 teritorinius padalinius: Alytaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių, Utenos ir Vilniaus. Valstybinė aplinkos apsaugos inspekcija prie Aplinkos ministerijos turi 8 regionų departamentus, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos turi 11 teritorinių padalinių, Valstybės įmonė Registrų centras taip pat turi 11 padalinių. Matote, kokia yra įvairovė.

    Atskirai pažymėtina dar viena teritorinių–regioninių valstybinio administravimo subjektų grupė, kurios teritoriniai padaliniai beveik apima savivaldybes. Darbo birža turi 46 darbo biržas, kurių veiklos zonos beveik apima savivaldybes, tačiau kai kurios jungia po dvi arba tris savivaldybes. Valstybinės socialinio draudimo fondo valdybos yra 47 teritoriniai skyriai, kurių veiklos zonos taip pat beveik apima savivaldybes. Nuo prieš tai aptartos institucijos skiriasi tuo, kad paskirose savivaldybėse yra įsteigtos nuotolinės darbo vietos.

    Šiek tiek analizavome ir teisėsaugos institucijų administravimo zonas, kurios iš tikrųjų visai nesutampa su apskričių teritorijomis. Vyriausiųjų policijos komisariatų aptarnaujamos teritorijos sutampa su apskričių ribomis, tačiau turbūt visi puikiai žinome, kad šalyje yra 5 apygardos teismai, kurių veiklos teritorijos yra visai kitokios. Vilniaus apygardos teismo veiklos teritorija apima Vilniaus apskritį, Varėnos rajono ir Druskininkų savivaldybes iš Alytaus apskrities, Molėtų, Zarasų, Ignalinos rajonų ir Visagino miesto savivaldybes iš Utenos apskrities. Taupydama mūsų visų laiką, aš nevardysiu, nes puikiai žinome, nors žmogui kartais iš tikrųjų sunku susigaudyti. Skundžia pilietis, sakykime, Kauno apskrities Raseinių rajono savivaldybės (...) kokį nors sprendimą. Jis turi skųsti Šiaulių apygardos administraciniam teismui. Vadinasi, visai kitos apskrities centre esančiam teismui. Apygardos prokuratūrų aptarnaujamos zonos sutampa su apygardų teismų veiklos teritorijomis, o apylinkių prokuratūros vėlgi yra atskiros teritorijos.
    Perpasakota versija: Savivaldybių žinios Nr. 13 (398), 2007-04-05
    Regionų valdymo modelio paieškos: mokslininkai aktyvūs, savivaldybininkai santūrūs
    http://www.lsa.lt/sz/index.php?lang=...320&tech=print
    Paskutinis taisė Romas; 2007.09.16, 19:34.

    Komentuoti:


  • Tomas
    replied
    Bręsta administracinė reforma:

    Kauno valdžia nori didesnio miesto
    Paulius Garkauskas, www.DELFI.lt
    2007 rugsėjo mėn. 13 d. 21:21
    Kauno valdžią vasaros pabaigoje iš Vidaus reikalų ministerijos (VRM) pasiekė raštas, kuriuo savivaldybė buvo įpareigota pareikšti savo nuomonę dėl dalies Kauno rajono teritorijos priskyrimo miestui. Kauno miesto taryba ketvirtadienio posėdyje pritarė būsimai Kauno plėtrai bei sudarė darbo grupę, kuri nagrinės su teritorijos ribų keitimu susijusius klausimus.

    Po numatytos reformos turėtų keistis ir Kauno miesto savivaldybės pavadinimas, kuriame neliks žodžio „miestas".
    http://www.delfi.lt/news/daily/lithu...hp?id=14380245 (neveikia)

    EDIT http://www.delfi.lt/archive/article....ate=1189630800


    Po tokios reformos Kauno savivaldybės gyventojų skaičius išaugtų ~68000 galvų ir siektų ~426000. Teritorija padidėtų beveik 910kv.km ir siektų 1067kv.km t.y. beveik 7 kartus didesnį plotą nei dabar.
    Paskutinis taisė Romas; 2007.09.15, 09:37. Priežastis: Pasikeitė nuoroda

    Komentuoti:


  • c2h5oh
    replied
    Parašė Romas Rodyti pranešimą
    Panaši istorija su Panevėžio ribų keitimu
    Aš vistiek nesuprantu logikos - kam miestų savivaldybes plėsti į laukus, kaimus ir miškus?

    Šitaip jau dabar yra Vilniuje - "Vilniaus miesto savivaldybė" prasideda kažkur laukuose netoli Trakų ir baigiasi kažkur miškuose prie Nemenčinės...
    Paskutinis taisė Romas; 2007.09.10, 20:57. Priežastis: Sintaksė

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    2007.07.02 | 13:02 (35)
    Imantas Melianas: Savivaldybės ar pusrajoniai?
    Lietuvos administracinio teritorinio suskirstymo reforma tampa permanentine.

    Pastaruoju metu viešojoje erdvėje gana dažnai diskutuojama apie būtinumą įteisinti tiesioginius merų arba net seniūnų rinkimus. Deja, kur kas rečiau kalbama apie tai, kokios turėtų būti “visaliaudiškai išrinktų” merų ir savivaldybių tarybų prerogatyvos ir jų sąveikos mechanizmai, tarsi tai būtų neesminiai arba antraeiliai dalykai. Nenorom prisimeni vėlionio Gintaro Beresnevičiaus taiklų pastebėjimą, jog lietuviai dalyvaudami rinkimuose įsivaizduoja renką ne piliečiams atskaitingą valdžią, o genčių vadus (tiesa, tuomet buvo kalbama ne apie savivaldybių, o apie Prezidento rinkimus, tačiau tai nekeičia reikalo esmės).
    (...)

    Buvo per tuos metus pasiūlyta ir visiškai fantastiškų projektų. Pavyzdžiui, valdišką statusą turinti ir todėl, atrodytų, solidi įstaiga – Etninės kultūros valstybinės globos taryba rimtu veidu siūlė atsisakyti apskričių (ką galima būtų tik sveikinti) ir įkurti jų vietoje keturis regionus, arba sritis – Aukštaitiją, Žemaitiją, Suvalkiją ir Dzūkiją. Beje, Klaipėdos kraštui buvo siūloma suteikti Žemaitijos subregiono statusą (autonomiją?). Buvo pridėtas net specialus žemėlapis, kuriame, pavyzdžiui, Vilnius buvo įjungtas į Dzūkijos srities sudėtį. Prisivažinėtume į Alytų įvairius reikalus betvarkydami…

    O kaip gi savivaldybės (nors pastaraisiais metais pasigirdo siūlymų “įsavivaldybinti” ir apskritis)? Ogi niekaip, jei nelaikysime reikšminga reforma rajonų pervadinimą “rajonų savivaldybėmis”, o buvusių respublikinio pavaldumo miestų – “miestų savivaldybėmis”. Tiesa, 2000 metais buvo įsteigtos kelios naujos savivaldybės ir iš dalies pakeistos kai kurių senųjų ribos; tokiu būdu naujais administraciniais centrais tapo Rietavas, Pagėgiai, Kazlų Rūda, Kalvarija ir Elektrėnai. Įdomiausia, kad nauji dariniai buvo pavadinti irgi “naujoviškai” – ne rajonų arba miestų, o tiesiog savivaldybėmis. Sunku atsikratyti minties, kad taip buvo padaryta tik , tam, jog pervargę viršininkai Vilniuje nesusipainiotų ir nesugalvotų dar kartą skelti pusiau jau “suskaldytas” savivaldybes.
    (...)

    Toliau – vėl tyla ilgiems metams. Štai kodėl mane taip sudomino žinia, kad birželio 17 dieną Vidaus reikalų ministerija surengė keturių “senųjų” rajonų gyventojų apklausą dėl jų rajonų (atsiprašau – rajonų savivaldybių) padalinimo į naujas Kuršėnų bei Šiaulių (kuriai, kaip supratau, priklausys ir Šiaulių miestas), Ariogalos bei Raseinių, Kybartų bei Vilkaviškio ir Jiezno bei Prienų savivaldybes. Pasidomėjus paaiškėjo, kad VRM svarstoma galimybė įsteigti dar aštuonias naujas savivaldybes Nemenčinėje, Pabradėje, Kalveliuose,Vilkijoje, Eišiškėse, Ramygaloje, Salantuose ir Jašiūnuose.

    Štai čia ir kyla klausimai. Pirmiausia – jei numatyta įsteigti dvylika naujų savivaldybių, kodėl gyventojų apklausa atlikta tik keturiose iš jų? Antra – kodėl vos savaitę prieš apklausą, birželio 10 dieną, patvirtintame Šiaulių apskrities generaliniame plane net neužsiminta (nes jame kalbama tik apie šešis dabar egzistuojančius rajonus) apie būsimą Kuršėnų savivaldybę? Ir trečia – o kodėl teisė į savivaldą numatoma suteikti tik šiems miesteliams ir aplink juos esnčioms teritorijoms, o ne, pavyzdžiui, Vabalninkui, Linkuvai, Šeduvai, Sedai arba Varniams?
    Visas tekstas: http://www.balsas.lt/nuomones/koment...raipsnis130914

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Įdomus Elektrėnų mero interviu

    Savivaldybių žinios Nr. 3 (388), 2007-01-25
    Naujų savivaldybių steigimas – Golgotą praėjusių akimis

    (...)Teigiama, kad pagrindinis principas kuriant naujas savivaldybes bus tai, ar savivaldybė pajėgs žmonėms teikti paslaugas. Ar Jūsų Savivaldybėje tai jau pasiekta ir kokių bėdų dar esame šioje srityje?
    Vietos savivaldos funkcijos vienos, valstybės – kitos. Blogai, kad steigiant naujas savivaldybes įstatyme nebuvo nė vieno žodžio apie tai, kaip tose savivaldybėse savo funkcijas vykdys valstybė. Tai yra kaip bus renkami mokesčiai, ar bus steigiami „Sodros” padaliniai, teismai, prokuratūros, miškų urėdijos ir kitos valstybės institucijos, privalančios tarnauti žmonėms. Vietos žmonės piktinasi, kai, pavyzdžiui, mokesčius mokėti tenka važiuoti 30 kilometrų, ir klausia: „Tai kam ta nauja savivaldybė”? Jiems visai nesvarbu, kad vienos funkcijos priskirtos valstybei, kitos – Savivaldybei.
    Mums iš penkių savivaldybių labiausiai pasisekė, kai per vargus, lobizmą ir visokias viliones pavyko įsteigti reikalingiausius valstybės institucijų padalinius. Bet kadangi mes kūrėmės iš Trakų ir Kaišiadorių rajonų savivaldybių teritorijų, tai iki šiol mus aptarnauja Vilniaus ir Kauno kelių tarnybos, elektros tinklai priklauso ir Rytų, ir Vakarų skirstomiesiems tinklams, o kai kur telefonai jungiami per Kaišiadorių rajono kodą.

    Surikiuokite argumentus ir pamokas, kurias reikėtų įvertinti rengiantis steigti naujas savivaldybes. Svarbiausia suderinti ne tik Vietos savivaldos, Administracinės teritorinės reformos įstatymus, bet peržiūrėti ir valstybės funkcijas reguliuojančius teisės aktus.
    (...) Administracinę teritorinę reformą tęsti reikia. Praktika parodė, kad Elektrėnai, būdami Trakų rajono savivaldybės sudėtyje, nebūtų sulaukę nei tiek dėmesio, nei investicijų. Investicijos į Elektrėnų savivaldybę padidėjo 10 kartų. Žmonės patenkinti, kad reikalus gali susitvarkyti mažiau važinėdami. Pagaliau kai valdžia arčiau žmonių, ją ir iškeikti lengviau. Nereikia į Trakus važiuoti...
    http://www.lsa.lt/sz/index.php?lang=...=87&art_id=286

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Straipsnis dar prieš paskutinius savivaldybės rinkimus, tačiau iš esmės likęs aktualus
    Švenčionių rajono savivaldybės taryba nepritarė Pabradės savivaldybės steigimui
    2006-02-14 13:06:43 Švenčionių raj. sav.

    Rajono savivaldybės taryba svarstė klausimą dėl Pabradės savivaldybės steigimo. (...)
    Meras Vytautas Vigelis posėdyje pastebėjo, kad šis klausimas yra aktualus ir ne šiandieną iškilęs, o besitęsiantis nuo 1990 m.

    Iniciatyvinės grupės koordinatorius Kęstutis Marcinkevičius tvirtina, kad Pabradė į rajono biudžetą daugiausiai įneša lėšų, o gyvena skurdžiausiai. Ar tikrai taip yra? Pasak K.Marcinkevičiaus, Pabradės zonos mokesčiai rajono biudžete sudaro 65,5 proc., o mokesčių inspekcijos duomenimis – tik 24,16 proc. Gal vis dėlto labiau verta tikėti specialistais - mokesčių inspekcija. Ar Pabradė gyvena skurdžiausiai? Pabradėje nedarbas mažiausias, būsto vertė didžiausia, investicijos didžiausios, rajono biudžeto paskirstymas tolygus.

    O kas tempė duobėje atsidūrusią Pabradę, kai žlugo „Modulis“ ir nedarbas mieste siekė 30 proc.? Švenčionys ir ypač Švenčionėliai, kuriuose tuo metu pramonės įmonės dirbo. Savivaldybės taryba, priėmusi sprendimus dėl mokesčių lengvatų, padėjo besikuriančiam „Intersugical“ – tą irgi reikėtų vertinti.

    Ko tada trūksta Pabradei dabar? O ko trūko 90-aisiais, apie kuriuos taip nenoriai kalba asmenys, tuo metu siekę autonomijos, prisijungimo prie Vilniaus rajono, trikalbystės, iškėlę Lenkijos vėliavą Pabradės mieste ir Magūnų seniūnijoje? Konkrečiai - tuometinis Pabradės miesto vadovą Zbignevas Jedinskis, kuris už Lietuvos įstatymų nesilaikymą, net įsikišus prokuratūrai, buvo priverstas atsistatydinti. Šiandieną Z.Jedinskis – vienas iš Pabradės savivaldybės steigimo iniciatorių. Ar tikrai nėra sąsajų tarp Pabradės savivaldybės kūrimo ir to, kad Vilniaus rajono savivaldybėje taip pat siekiama skilimo - Nemenčinė nori tapti savarankiška savivaldybe? Beje, Z.Jedinskis neseniai tapo Vilniaus rajono merės patarėju.

    Rajono meras Vytautas Vigelis sako, kad iniciatyvinę grupę iš esmės vertina kaip visuomenės subrendimą, demokratijos apraišką, žmonių siekimą gyventi geriau, bet šiuo metu sprendimo steigti savivaldybę nepalaiko. Pirmiausia todėl, kad tokie sprendimai nepriimami skubotai, nes po to gali nukentėti labai daug žmonių. Tokios reformos susijusios su didelėmis išlaidomis. Kas finansuos? Ar tikrai Pabradės gyventojams tai būtų naudinga? Ar žmonės, kurių parašais disponuoja naujos savivaldybės kūrimo iniciatoriai, tikrai žino, ką gaus ir ką praras?

    Pirmiausia – šilumos kainos klausimas. Kadangi šildymui naudojamos nuolat brangstančios dujos, Pabradės šilumos kainą dalinai dengia kiti du miestai, naudojantys gerokai pigesnes medienos atliekas. Ar kas nors gyventojams pasakė, kiek kainuotų šildymas naujoje savivaldybėje? Ar žino žmonės, kad didžiausia problema įvardijamas važinėjimas į rajono centre - Švenčionyse - esančias įstaigas išliktų ir įsteigus naują savivaldybę? Naujoje savivaldybėje, kuri, beje, neatitiktų net minimalaus gyventojų skaičiaus kriterijų (reikia ne mažiau kaip 15 tūkst., o būtų tik 10 tūkst. gyventojų), atsirastų tik meras, vicemeras ir keli valdininkai, o visa kita - žemėtvarka, kadastras, metrikacija, teritorijų planavimo skyrius, archyvas, kitos įstaigos - ir toliau liktų Švenčionyse. Ar žinodami tiesą žmonės nepradės galvoti kitaip? Yra pakankamai laiko viską pasverti ir apmąstyti, ne veltui liaudies išmintis byloja: „Devynis kartus matuok, dešimtą kirpk“. Laiko yra - mero nuomone, gal geriau vertėtų pabandyti įvairius nesklandumus išspręsti stiprinant seniūniją, aktyvinant jos veiklą.
    (...)
    Balsų dauguma Švenčionių rajono savivaldybės taryba nusprendė nepritarti Pabradės savivaldybės steigimui ir šį sprendimą išsiųsti Lietuvos Respublikos Prezidentui, Lietuvos Respublikos Seimui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
    http://www.savivaldybes.lt/zinios/in...jienos&id=2794

    Iš tiesų atsiskyrus ekonomiškai stipriai Pabradei Švenčionių rajono savivaldybei ateitų labai liūdni laikai.
    Nepadėtų ir tuometinio mero kalboje minėtos malkomis kūrenamos katilinės

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Vienas gana senas straipsnis, iš kurio aišku, kuo mes skiriamės nuo LV ir EE
    2003.11.24 Aptartos Baltijos šalių regionų plėtros ir vietos savivaldos perspektyvos

    Šių metų spalio mėn. pabaigoje Rygoje vyko Estijos, Latvijos ir Lietuvos ministrų, atsakingų už regioninės politikos, savivaldos plėtros klausimus, susitikimas. (...)
    Šiuo metu Latvijoje bei Estijoje atitinkamai yra 539 ir 241 savivaldybės, todėl pagrindinė problema, kurią akcentavo kaimyninių šalių ministerijų atstovai – savivaldybių skaičiaus mažinimas.
    (...)dar nėra nuspręsta, koks savivaldybių skaičius liks po reformos. Svarstoma, kad šalyje bus 100, ar tik 33 savivaldybės. Latvija šį procesą numato baigti iki 2005 metų. Dar šių metų pavasarį ministrų kabinetas paprašė savivaldybių įvertinti pasiūlytą projektą, kuriame numatomos 102 savivaldybės.
    (...)
    Estijos ministerijos atstovai, supažindindami su savo vietos savivaldos sistema taip pat akcentavo būtinumą mažinti savivaldybių skaičių, nes pastarųjų yra per daug, o mažose savivaldybėse trūksta administracinių gebėjimų.
    (...)
    Anot VRM sekretorės R. Budbergytės, (...), Lietuvoje situacija yra priešinga. Taip pat ji akcentavo vietos savivaldos ir viešojo administravimo sričių perspektyvas. 1995 m. pirmojo administracinės teritorinės reformos etapo metu buvo panaikinta 530 žemesnių administracinių vienetų, įsteigta 10 apskričių bei 56 savivaldybės, kurių skaičius nuo 2000 metų išaugo iki 60 savivaldybių.
    Paskutinis taisė Romas; 2007.08.31, 21:12.

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    "Savivaldybių žinios" Nr. 26 (411), 2007-08-09
    Gyventojų dvejonės: būti ar nebūti Ramygalos savivaldybei?
    Bronius VERTELKA

    Po užuominos spaudoje, kad Ramygaloje mažai kam rūpi, ar taps miestas naujos savivaldybės centru, subruzdo jo gyventojai. Bendruomenė išsirinko iniciatyvinę grupę, kuri ėmėsi žygių, kad tai įvyktų ilgai nelaukiant. Norėdamas sužinoti, ar tai realu, kalbinau žinomus ramygaliečius.

    Virmantas VELIKONIS, Panevėžio rajono tarybos narys: – Valdžios reforma gali pasiteisinti tik tada, jei nuo to žmonėms pasidarytų geriau. (...) Tačiau tai turi rūpėti ne vien ramygaliečiams. Yra ir Krekenava, Kėdainių rajono Truskavos seniūnija, kuri galėtų tapti naujos savivaldybės dalimi. Raguvą esą žadama jungti prie Troškūnų, kitus kaimus – prie Panevėžio miesto. Tai būtų didelė revoliucija. Kažin ar sutiktų Šilų gyventojai važinėti į Ramygalą, jeigu į Panevėžį jiems autostrada nereikia nė pusvalandžio. Vienos nuomonės čia negali būti ir tokios jos nereikia. Tai reikia daryti labai apgalvotai.(...)

    Bibliotekininkė Vladislava ŠEGAMOGIENĖ: (...) Keliu ranką už tai, kad būtų Ramygalos savivaldybė. Jeigu būtų sukurta nors 10 naujų darbo vietų. Žmonės bet kuriuo klausimu net dėl nedidelės problemos priversti važinėti į Panevėžį. Norėtųsi, kad mieste padaugėtų medicinos paslaugų, juk teturime tik du gydytojus. (...)

    Ramygalos senbuvis Juozapas LEŠČINSKAS, dirbęs anuomečio Ramygalos rajono vykdomajame komitete: (...) Ramygalos rajonas buvo didelis, jam priklausė Truskava, Anciškiai, Šilai, Žibartonys, Krekenava, Ėriškiai. Ramygalos miesto gyventojams reikalinga savo savivaldybė. Bet nelabai tikiu, kad to norėtų žibartoniečiai, krekenaviečiai, truskaviečiai ar pagiriečiai. Man atrodo, Pagirių ir Truskavos gyventojai jau „prisirišo“ prie Kėdainių rajono. Ramygaloje nėra nė dviejų tūkstančių gyventojų.

    Ramygalos seniūnas Valdas CHIRVAS: – Sakykite, ar sutiktų Karsakiškio gyventojai, kad jų savivaldybė būtų Ramygaloje? (...) Balsuojant už savivaldybę, reikėtų atsiklausti visų jos gyventojų. Tai suteiktų daugiau aiškumo. Jeigu Panevėžio rajoną skeltų perpus ir taip būtų sukurta Ramygalos savivaldybė, tai kur dėti kitą Panevėžio rajono gyventojų dalį? Priskyrus ją prie Panevėžio, miestų savivaldybių skaičius liktų toks pat, tik Ramygalos savivaldybėje būtų 15 tūkstančių, o Panevėžio miesto – 150 tūkstančių gyventojų. Išeitų, kad miestas sustambėjo. Sakyčiau: reikia palikti miestą kaip ir buvo, o rajoną skelti į dvi dalis.
    Daugiau: http://www.lsa.lt/sz/index.php?lang=...112&art_id=366

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Panaši istorija su Panevėžio ribų keitimu

    Panevėžys didės prijungus kaimą
    Inga Kontrimavičiūtė, "Sekundė"
    2007 rugpjūčio mėn. 31 d. 00:01

    Panevėžio Miesto Taryba palaimino šešių rajono seniūnijų prijungimą prie Panevėžio savivaldybės teritorijos. Tačiau tam, kad realiai būtų praplėstos miesto ribos, dar būtinas pačių rajono gyventojų sutikimas. Seniūnijų vadovai abejoja, ar kaimiečius vilioja perspektyva gyventi metropolyje.

    Iš vakarykščiame Tarybos posėdyje dalyvavusių 26 narių 23 buvo už tai, kad Karsakiškio, Miežiškių, Naujamiesčio, Panevėžio, Smilgių bei Velžio seniūnijos būtų priskirtos miesto Savivaldybei. (...)
    Kad kaimo žmonės susivilios galimybe pasitraukti iš rajono Savivaldybės, seniūnai rimtai abejoja.

    Pasak Velžio seniūno Alfonso Bakšio, liūdnu pavyzdžiu, ką reiškia iš kaimo tapti miestu, tapo Stetiškės, prieš kone trejetą metų prijungtos prie miesto Savivaldybės. „Žmonės jungtis nenorėjo, gal du metus kovojo, kad būtų palikti Velžio seniūnijoje. Ir dabar stetiškiečiai pripažįsta, kad po pertvarkos jiems gyvenimas nepagerėjo – gatvės nei išasfaltuotos, nei apšviestos. Tikrai nesutiks ir velžiečiai eiti į miestą“, – įsitikinęs A.Bakšys. Berčiūnuose gyvenantis seniūnas tikino ir pats balsuotų prieš atsiskyrimą nuo rajono Savivaldybės.
    (...)
    Vidaus reikalų ministerija taip pat numato skelbti Krekenavos, Raguvos, Ramygalos, Upytės ir Vadoklių seniūnijų gyventojų apklausą dėl naujos Ramygalos savivaldybės steigimo.

    Rajono politikai vakarykščiame Tarybos posėdyje nepritarė Ramygalos savivaldybės steigimui ir dabartinės Panevėžio rajono savivaldybės panaikinimui motyvuodami, jog pirma jų savo nuomonę turi pareikšti labiausiai permainas pajusiantys žmonės.
    Daugiau: http://www.delfi.lt/news/daily/lithu...hp?id=14233374


    Galėtų VR ministerija paskelbti iškart visus numatomus pakeitimus su žemėlapiais. Visi galėtų išdėstyti argumentus dėl pakeitimų.

    Komentuoti:


  • liutass
    replied
    Parašė Romas Rodyti pranešimą
    /\ Nesuprantu, kodėl prie miesto nesiūloma prijungti urbanizuoto Raudondvario, o siūloma prijungti, pvz., Vandžiogalą.
    tada nebeliktų Kauno rajono. Viskas pereitų į Kauno m.

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    /\ Nesuprantu, kodėl prie miesto nesiūloma prijungti urbanizuoto Raudondvario, o siūloma prijungti, pvz., Vandžiogalą.

    Komentuoti:


  • Aš
    replied
    Kauno miestas gali gerokai padidėti
    Kauno miesto savivaldybė pasibaigus šiai kadencijai gali smarkiai padidėti. Tuo tarpu dabartinės Kauno rajono savivaldybės gali apskritai nebelikti. Vidaus reikalų ministerija siūlo steigti Vilkijos savivaldybę, o dalį dabartinės Kauno r. savivaldybės valdų prijungti prie Kauno miesto.

    Trečiadienį Kauno miesto tarybos kolegija išklausė informaciją apie numatomą grandiozinę savivaldybių reformą.

    Kauno meras Andrius Kupčinskas kol kas atsargiai kalba apie galimybes išplėsti Kauno miesto savivaldybės valdas.

    „Reikia labai gerai išanalizuoti situaciją, tačiau idėja verta dėmesio", - sakė A.Kupčinskas .

    Prie Kauno miesto savivaldybės siūloma prijungti Akademijos, Alšėnų, Domeikavos, Ežerėlio, Garliavos, Karmėlavos, Kačerginės, Kulautuvos, Lapių, Neveronių, Ringaudų, Rokų, Samylų, Taurakiemio, Užliedžių, Vandžiogalos ir Zapyškio seniūnijas. Visos šios seniūnijos šiuo metu priklauso Kauno r. savivaldybei.

    Planuojama, kad Babtų, Čekiškės, Vilkijos apylinkių, Vilkijos ir Raudondvario seniūnijos priklausytų Vilkijos savivaldybei. Įvykdžius numatytą reformą iš 96 tūkst. šiuo metu Kauno r. gyvenančių žmonių 70 tūkst. būtų priskirti prie Kauno savivaldybės.

    Netrukus planuojama skelbti gyventojų apklausą dėl planuojamos reformos.

    Kauno r. savivaldybės meras Valerijus Makūnas kritiškai vertino planus panaikinti pakaunės savivaldybę. Pasak V.Makūno, svarbiausia dabar yra stiprinti seniūnijas, o ne steigti naujus administracinius vienetus.

    „Aš matau, kokios galimybės laukia Kauno rajono. Taip dirbtinai sėdint ministerijoje už stalo rajono padalinti nereikėtų. Iš tikrųjų tai yra daug gilesni reikalai. (...) Esu giliai įsitikinęs, kad tai yra skubotas sprendimas", - DELFI sakė V.Makūnas.

    Kauno miesto ir rajono savivaldybėse bus sudarytos darbo grupės, kurios išanalizavusios situacij ą pateiks pasiūlymus dėl tiklsių būsimosios Kauno savivaldybės ribų, tačiau galutinį sprendimą priims Vyriausybė.

    Komentuoti:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Lietuvos administracinis - teritorinis suskirstymas - gera tema, tik, atrodo, kad ją reikėtų padalinti į dvi:

    1. Etninio - istorinio Lietuvos suskirstymo, kurioje būtų nagrinėjami žemaičių, dzūkų ir kitų etninių grupių/tautybių teritoriniai klausimai (ir kurioje galėtų kautis etniniai regionai)
    ir
    2. Esamo temos pavadinimo.

    Dabar apie administracinį - teritorinį Lietuvos suskirstymą ir reformą:

    1990 m. egzistavęs Lietuvos teritorinis suskirstymas buvo įvykdytas sovietiniais metais – Lietuva buvo suskirstyta į rajonus, miestus ir apylinkes. Šis suskirstymas buvo pritaikytas komandinei ūkio sistemai gyvuoti. Esant centralizuotai valdymo sistemai visi teisės aktai ir sprendimai turėjo būti tiesiogiai įgyvendinami visose valdymo ir ūkio grandyse, nepriklausomai nuo situacijos vietose, teritorinių vietovių ypatumų. Tuometiniai teritoriniai – administraciniai vienetai neturėjo nei savo nuosavybės, nei savarankiško biudžeto ir buvo labai priklausomi nuo Vyriausybės.

    Svarbiausiu administracinės reformos tikslu laikytinas siekis suformuoti tokius teritorinius - administracinius vienetus, kurie būtų pajėgūs spręsti didelę dalį viešųjų reikalų ir tenkinti gyventojų poreikius. Reformos išdavoje vietos valdžia turėtų priartėti prie gyventojų, kurie suinteresuoti greitu ir kokybišku jiems rūpimų vietinių reikalų tvarkymu, maksimaliai derinti valstybės ir gyventojų interesus. Tai reiškia, jog būtina sudaryti sąlygas vietos gyventojams aktyviai, suinteresuotai ir atsakingai dalyvauti tvarkant vietos reikalus, o naujosios administracinių vienetų sistemos dėka bus galima vykdyti racionalią ūkinę ir socialinę politiką regionuose ir optimizuoti bendras valdymo išlaidas.

    2000 m. buvo pradėtas teritorijos administracinių vienetų reformos antrasis etapas (iki tol tebuvo panaikintos apylinkės, įkurtos apskritys ir įsteigta Visagino savivaldybė) per kurį buvo atlikti šie pertvarkymai: įsteigtos 5 naujos savivaldybės – Elektrėnų, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Pagėgių ir Rietavo ir panaikinta Marijampolės rajono savivaldybė. Taip pat buvo išplėstos Birštono, Druskininkų, Mažeikių rajono (Viekšniai buvo perduoti iš Akmenės rajono Mažeikių rajonui, ir Akmenės rajonas tapo mažiausia rajono savivaldybe) ir Vilniaus miesto (iš Trakų rajono Vilniaus miestui perduotos Grigiškės su apylinkėmis) savivaldybių teritorijų ribos, pakeisti kai kurių savivaldybių pavadinimai.

    Dabar Lietuvoje yra 60 savivaldybių:



    Po šių pertvarkų diskutuota dėl žiedinių savivaldybių, kurios supa didžiuosius miestus (pvz. Šiaulių ar Panevėžio miesto ir rajono). 2000 m. Marijampolės miesto ir žiedinė - Marijampolės rajono savivaldybės likviduotos, įsteigiant naujas savivaldybes (Marijampolės, Kalvarijos ir Kazlų Rūdos). Tačiau tai - ne visada tinkami pavyzdžiai. Taip Alytaus rajone galvota įkurti naujas Daugų ir Simno savivaldybes, tačiau ir Daugai, ir Simnas yra per maži (vienas iš naujų savivaldybių steigimo kriterijų - ne mažesnis kaip 3 tūkst. gyventojų savivaldybės centro gyventojų skaičius, kas būtina naujos savivaldybės administraciniams gebėjimams užtikrinti).

    Pagrindiniu kriterijumi reformuojant dabartines ir steigiant naujas savivaldybes laikytinas toje teritorijoje gyvenančių žmonių interesas. Tik atlikus kiekvienos teritorinės bendruomenės apklausą ir išsiaiškinus, ar ten gyvenantys žmonės tikrai nori turėti vietos savivaldą, galima analizuoti, kaip ta teritorija atitinka kitus kriterijus. 2003 m. birželio 17 d. priimtoje Teritorijos administracinių vienetų sistemos tobulinimo koncepcijoje, numatyta, kad nauja savivaldybė gali būti steigiama, jei jos teritorijoje gyvena ne mažiau kaip 15 tūkst. žmonių, o savivaldybės centras gali būti toks miestas ar miestelis, kuriame yra bent 3 tūkst. gyventojų; nauja savivaldybė gali būti steigiama, jei iš būsimos gyventojų per esamą mokesčių sistemą surenka ne mažiau kaip 20 proc. viso lėšų poreikio.

    Steigiant naujus teritorinius vienetus svarbu ne tik administracinių pajėgumų ir finansinės paramos jiems padėti kurtis suteikimas. Naujos savivaldybės gali būti steigiamos tik esant visoms šioms sąlygoms: valstybės galimybės skirti reikalingas lėšas; naujos savivaldybės pasirengimui (administraciniams gebėjimams ir finansinėms galimybėms) vykdyti teisės aktuose nustatytas funkcijas; valstybės valdžios politinei valiai ir vietos gyventojų iniciatyvai.

    Neabejotina, kad kuriant naujas savivaldybes reikia turėti viziją, skirti daugiau dėmesio vietos gyventojų nuomonei – kokioje savivaldybėje jie norėtų gyventi. Be to, būtina skatinti ir vietos bendruomenių kūrimąsi, jų aktyvesnį vaidmenį reformuojant esamą administracinį suskirstymą.
    Tačiau, kaip galima įsitikinti iš Romo pateikto (81-as temos pranešimas) gyventojų apklausos pavyzdžio, vasarą rengti apklausas kaime - beviltiškas reikalas, o apskritai gyventojų supratimas apie šią reformą menkas (tai parodo ir jų aktyvumas sprendžiant vietos klausimus).
    Beje, Romas teiravosi kaip sekasi naujoms savivaldybėms, įkurtoms vietoj buvusios Marijampolės rajono. Manau, kad geriausiai iš jų einasi Kazlų Rūdos savivaldybei, kur susidarė iniciatyvinis vietos gyventojų sambūris, steigiant šią savivaldybę t.y. iniciatyva kilo iš apačios. O ir pati Kazlų Rūdos savivaldybės veikla yra pamokanti - neseniai buvo rašyta žiniasklaidoje, kad didžiausią procentą iš ES fondų pagal 1 gyv. Lietuvoje pasiima būtent Kazlų Rūda. Be to, ši savivaldybė turi labai neblogą interneto puslapį (keturiomis kalbomis) ir atsako į vietos gyventojų paklausimus, o ne vien teikia licencijų formas.
    Būtų įdomu sužinoti iš forumiečių apie kitų naujai įsteigtų savivaldybių veiklos vertinimą.
    Paskutinis taisė Metropolis; 2007.08.19, 14:34.

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Archiforma 2007/1
    Paulius Kavaliauskas
    VU Geografijos ir kraštotvarkos katedros vedėjas

    Lietuvos regionai: istorija, dabartis, vizija

    (...)
    Regionavimas (rajonavimas) – teritorijos dalijimas į regionus (rajonus). Pagal nustatomų dalijamos geografinės erdvės teritorinių vienetų didumą paprastai skiriami mikroregionai, mezoregionai, makroregionai ir megaregionai. Šiame kontekste Lietuvos teritorijos regionavimui taikytini skirstymo lygmenys galėtų atitikti tokios orientacinės apimties teritorinius vienetus: a) makroregionai – 20–25 tūkst. km2, b) mezoregionai – 5–8 tūkst. km2, c) mikroregionai – 1–2 tūkst. km2. Dabartinės šalies apskritys atitinka mezoregionų, savivaldybės – mikroregionų lygmenį.) yra būdingas prigimtinis kiekvienos valstybės požymis.

    (...)
    Savotišką Lietuvos rajonavimo istorijos etapą sudaro visą pusamžį trukęs sovietinės okupacijos laikmetis ir jo metu vykę teritorijos regioninio skirstymo procesai. Įdomu, kad kurį laiką buvo verčiamasi su tradiciniu, iš tarpukario Lietuvos paveldėtu šalies suskirstymu į apskritis; jų skaičius palaipsniui buvo didinamas. Ir tik 1950 m. atlikta esminė administracinio teritorinio skirstymo reforma, regionavimo požiūriu sukūrusi šalyje 4 sritis (deja, egzistavusias tik 3 metus) bei 87 administracinius rajonus; jų skaičius vėliau palaipsniui sumažintas iki 44.

    Suprantama, sovietinės administracinės sistemos politinis turinys mums buvo primestas iš svetur, tačiau sovietmečiu atlikto pirmojo skirstymo teritorinis tinklas iki šiol verčia stebėtis geografiniu pagrįstumu ir organišku urbanistinės sistemos raidos atspindėjimu. Tai ir yra esminis sovietmečio administracinės reformos paradoksas. Šitai akivaizdžiai parodė Vyriausybinės administracinės reformos komisijos darbo 1993 m. rezultatai, kada integraliu kraštotvarkiniu požiūriu išanalizavus ir įvertinus įvairius galimus šalies teritorinio suskirstymo variantus, optimaliausiu organizuoti vietos savivaldai buvo pripažintas 80–100 teritorinių vienetų modelis...
    Daugiau: http://www.archiforma.lt/index.php/p.../articleid/319

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Lietuvos rytas 2007-06-19

    Karštą vasarą balsuoti – didelis vargas

    Pasiektas ir antirekordas
    Keliose šalies vietose surengta gyventojų apklausa dėl naujų savivaldybių steigimo patyrė nesėkmę. Karštą savaitgalį daugumai žmonių tiesiog nerūpėjo būsima administracinė reforma.
    Sekmadienį apklausa neįvyko nė vienoje iš vienuolikos Šiaulių rajono seniūnijų, kur buvo klausiama nuomonės dėl Kuršėnų savivaldybės įkūrimo. Niekur nesusirinko 25 procentai balsuotojų.
    Šiaulių kaimiškojoje seniūnijoje pasiektas apklausos dalyvių aktyvumo antirekordas – nuomonę pareiškė tik 2,16 proc. balso teisę turinčių gyventojų.

    Balsuotojai – neaktyvūs
    Sekmadienį savo nuomonę dėl būsimos Kybartų savivaldybės galėjo pareikšti dalis Vilkaviškio rajono gyventojų.
    Gyventojų apklausa buvo surengta Kybartuose, Pajevonio, Virbalio ir Vištyčio seniūnijose.
    Tačiau iš 11,3 tūkstančio šių seniūnijų balsuotojų savo nuomonę tepareiškė mažiau nei 2 tūkstančiai. Iš jų maždaug 1500 norėtų, kad būtų Kybartų savivaldybė.
    Kad apklausa būtų laikoma įvykusia, reikėjo, jog savo valią pareikštų 2,8 tūkstančio gyventojų.
    Dalis Kybartų gyventojų daug metų siekia, kad būtų atkurta savivaldybė.
    Kybartų rajonas jau egzistavo iki 1959 metų, vėliau buvo prijungtas prie Vilkaviškio.

    Vieni – už, kiti – prieš
    Sekmadienį vėlai vakare paaiškėjo, kad surengta Alytaus rajono Butrimonių ir Prienų rajono Jiezno bei Stakliškių seniūnijų gyventojų apklausa dėl naujos Jiezno savivaldybės irgi neįvyko.
    Visose trijose šio rajono seniūnijose tą dieną savo nuomonės atėjo pareikšti tiktai 1692 gyventojai iš 7609, kurie yra įtraukti į rinkėjų sąrašus.
    Iš atėjusių visi 825 butrimoniškiai pasirašė prieš, o visi 784 jiezniškiai už tai, kad būtų steigiama Jiezno savivaldybė.

    Dėl Ariogalos – irgi abejonės
    „Ar pritariate, kad jūsų gyvenamoji vietovė priklausytų Ariogalos savivaldybei?“ – į tokį klausimą jau anksčiau galėjo atsakyti keli tūkstančiai Raseinių, Kėdainių ir Jurbarko savivaldybėms priklausančių aštuonių seniūnijų gyventojai.
    Tačiau dauguma žmonių prieštaravo, kad jų seniūnijos būtų prijungtos prie ketinamos steigti Ariogalos savivaldybės.

    Ar bus naujų savivaldybių?
    Šiuo metu Lietuvoje yra 60 savivaldybių.
    Vidaus reikalų ministerijos užsakymu neseniai buvo parengta „Optimalaus šalies savivaldybių pertvarkymo“ galimybių studija rodo, kad šalyje gali atsirasti dar dvylika naujų savivaldybių.
    Administracinio perdalijimo idėjos likimas spręsis šią savaitę numatytame Vyriausybės, Seimo ir Vidaus reikalų ministerijos atstovų susitikime.

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    LIETUVOS RESPUBLIKOS
    TERITORIJOS ADMINISTRACINIŲ VIENETŲ SISTEMOS TOBULINIMO KONCEPCIJA


    II. ESAMA LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJOS ADMINISTRACINIŲ VIENETŲ SISTEMA

    (...)
    4. Lietuvoje yra dviejų tipų Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniai vienetai:
    4.1. Administraciniai vienetai – savivaldybės.
    (...)
    Nuo 2000 metų šalyje yra 60 savivaldybių. Didžiausia savivaldybė yra Vilniaus miesto savivaldybė (per 550 tūkst. gyventojų), mažiausia – Neringos savivaldybė (2,4 tūkst. gyventojų). Vidutinis šalies savivaldybės dydis – 60 tūkst. gyventojų. Dominuoja savivaldybės, kuriose gyventojų yra nuo 20 iki 40 tūkstančių (1 priedas).
    Palyginti su valstybių Europos Sąjungos narių ir kandidačių analogiškomis savivaldybėmis, Lietuvos savivaldybės pagal teritoriją ir gyventojų skaičių yra santykinai didesnės (2 priedas). 2000/2001 metais lankydamiesi Lietuvoje į tai dėmesį atkreipė ir Europos Tarybos ekspertai.
    4.2. Aukštesnieji administraciniai vienetai – apskritys.
    Apskritis yra Lietuvos Respublikos teritorijos aukštesnysis administracinis vienetas, kurio valdymą organizuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymą (Žin., 1994, Nr. 101-2015) ir kitus įstatymus.
    Nuo 1995 metų šalyje yra 10 apskričių. Jos sudarytos iš savivaldybių, pasižyminčių socialinių, ekonominių ir etnokultūrinių interesų bendrumu.
    Didžiausia – Vilniaus apskritis (850 tūkst. gyventojų), mažiausia – Tauragės apskritis (135 tūkst. gyventojų). Vidutinis šalies apskrities dydis – 350 tūkst. gyventojų. Lietuvoje vyrauja apskritys, kuriose gyventojų skaičius yra nuo 150 iki 200 tūkstančių (3 priedas).
    Palyginus Lietuvos aukštesniuosius administracinius vienetus su valstybių Europos Sąjungos narių ir kandidačių analogiškais administraciniais vienetais, galima padaryti išvadą, kad jie iš esmės atitinka vidutinį Europos šalių šio lygmens administracinių vienetų dydį

    (...)
    6. Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų sistema nuolat tobulinama, pritaikant ją nepriklausomos valstybės ir gyventojų poreikiams:
    6.1. 1990 metais Lietuvoje įvesta dviejų lygių penkių tipų teritorijos administracinių vienetų sistema, kurią sudarė 11 respublikos miestų ir 44 rajonai (pirmas lygis) bei 530 apylinkių, rajoninių miestų ir miesto tipo gyvenviečių (antras lygis);
    6.2. 1995 metais pradėtas įgyvendinti pirmasis Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų reformos etapas, kurio metu buvo:
    6.2.1. suformuota 10 naujų aukštesniųjų administracinių vienetų – apskričių;
    6.2.2. panaikinta 530 žemesniojo lygmens teritorijos administracinių vienetų – apylinkių, rajoninio pavaldumo miestų bei miesto tipo gyvenviečių;
    6.2.3. buvusieji aukštesniojo lygmens teritorijos administraciniai vienetai – 11 respublikinio pavaldumo miestų ir 44 rajonai – tapo teritorijos administraciniais vienetais – savivaldybėmis;
    6.2.4. 1996 metais buvo įsteigtas dar vienas teritorijos administracinis vienetas – Visagino miesto savivaldybė;
    6.3. 2000 metais buvo pradėtas Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų reformos antrasis etapas ir per pirmąją šio etapo pakopą buvo atlikti šie valstybės teritorijos administracinių vienetų sistemos pertvarkymai:
    6.3.1. įsteigti penki nauji teritorijos administraciniai vienetai - Elektrėnų, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Pagėgių ir Rietavo savivaldybės;
    6.3.2. panaikinta Marijampolės rajono savivaldybė;
    6.3.3. išplėstos Birštono, Druskininkų, Mažeikių rajono ir Vilniaus miesto savivaldybių teritorijų ribos;
    6.3.4. pakeisti Birštono miesto, Druskininkų miesto, Marijampolės miesto ir Neringos miesto savivaldybių pavadinimai į Birštono, Druskininkų, Marijampolės ir Neringos bei naujai įsteigtos 5 savivaldybės, pavadintos jų miestų centrų pavadinimais be žodžio „miesto“ ar „rajono“.
    Visas tekstas: http://www.vrm.lt/uploads/media/Adm_vnt_koncepcija.doc

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    2006-12-02
    Kęstutis Žiemys
    LiCS Vilkaviškio skyriaus pirmininkas

    Kybartų savivaldybė bus 2011 metais
    Steigtina Kybartų savivaldybė patenka į antrą grupę ir užleidžia vietą Eišiškių, Jašiūnų, Jiezno, Kalvelių savivaldybėms. Į antrąją grupę dar papuola Pabradės, Ramygalos, Salantų ir Vilkijos savivaldybės. Iš viso numatoma steigti dvylika savivaldybių. Be jau paminėtų, planuojama steigti dar Ariogalos, Kuršėnų ir Nemenčinės savivaldybes, kurios geriausiai atitinka jau aprašytus kriterijus ir patenka į pirmąją steigtinų savivaldybių grupę.
    Šaltinis: http://www.vilkaviskis.lics.lt/Nauji...avivaldybe.htm

    Straipsnis išspausdintas:
    2006 12 02 d. Vilkaviškio krašto laikraštyje "SANTAKA"
    www.is.lt/santaka

    Ten yra pateikta ir savivaldybių kriterijų atitikimo lentelė ir eiliškumas.
    1 grupė:
    Kuršėnai, Ariogala, Nemečinė

    2 grupė:
    Pabradė, Kalveliai, Vilkija, Eišiškės, Ramygala, Salantai, Jašiūnai, Kybartai, Jieznas.


    Įdėsiu ir savo trigrašį.
    Dabar yra 60 savivaldybių.
    Ketinama steigti dar 12. Bus 72. Netoli iki 1959-1962 m. padėties, kai buvo stambinami rajonai (antrą kartą stambinti 1962 m.).
    Dar pora žingsnių ir turėsime kažką panašaus į 1950-1959 padėtį (89 rajonai). Net visi "naujieji" rajonų centrai tie patys (išskyrus Elektėnus vietoj Vievio ir Kalvelius vietoj N.Vilnios)


    Atrodo, kad kol kas naujosios savivaldybės - Rietavo, Elektrėnų, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Pagėgių nėra visiškai pilnavertės - pvz., Pagėgių ir Šilutės savivaldybėse (priklausančiose skirtingoms apskritims) iki šiol leidžiamas vienas laikraštis. Nemažai funkcijų iki šiol tenka seniesiems ("motininiams") rajonų centrams.


    Prieš diskutuojant dėl "žiedinių" rajonų būtų įdomu sužinoti (gal kas nors iš Marijampolės galėtų objektyviai papasakoti), kas pasikeitė suskaldžius Marijampolės rajoną į tris, o kaimišką rajoną priskyrus prie Marijampolės miesto.
    Paskutinis taisė Romas; 2007.06.23, 19:08.

    Komentuoti:


  • Romas
    replied
    Šiandien "Respublikoje" buvo straipsnis apie Kybartų ir Kuršėnų gyventojų apklausas dėl savivaldybių.
    To straipsnio, žinoma, nepavyko rasti internete.

    Įdedu nelabai seną straipsnį:

    "Savivaldybių žinios"
    Nr. 19 (404), 2007-05-31
    Monika Vilutytė
    Jei žmonės norės – savivaldybių bus daugiau


    Kai 2011 metais rinksime naujas savivaldybių tarybas, tikėtina, jog jų bus kiek daugiau nei dabar. Vidaus reikalų ministerijos užsakymu atlikta „Optimalaus šalies savivaldybių skaičiaus nustatymo ir savivaldybių pertvarkymo“ galimybių studija rodo, kad Lietuvoje gali atsirasti dar dvylika savivaldybių: Kuršėnų, Ariogalos, Nemenčinės, Pabradės, Kalvelių, Vilkijos, Eišiškių, Ramygalos, Salantų, Jašiūnų, Kybartų, Jiezno.

    Kriterijai savivaldybėms steigti
    Iki liepos 1 d. Vyriausybė privalo pateikti Seimui Teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kuris nustatytų naujų savivaldybių steigimo galimybes. Prieš trejus metus Vyriausybė patvirtino Teritorijos administracinių vienetų sistemos tobulinimo koncepcijos ir jos įgyvendinimo veiksmų planą. Jame numatytas procedūrinis ciklas, kaip galėtų atsirasti nauji administraciniai vienetai, turintys savivaldos teisę. Vidaus reikalų ministerija, įgyvendindama šią koncepciją pagal patvirtintą veiksmų planą, parengė „Optimalaus šalies savivaldybių skaičiaus nustatymo ir savivaldybių pertvarkymo“ galimybių studiją. Studijoje numatyti kriterijai, kuriuos turėtų atitikti būsimosios naujos savivaldybės. Išskirtini keturi pagrindiniai kriterijai: bendras būsimosios savivaldybės gyventojų skaičius, gyventojų skaičius savivaldybės centre, nuotolis tarp naujos ir reformuojamos savivaldybės centrų, savivaldybių finansinio pajėgumo įvertinimo rodiklis.

    Gyventojų skaičius
    „Lietuvoje esančios savivaldybės yra didžiausios visoje Europoje, – teigia Vidaus reikalų viceministras Regimantas Čiupaila. – Gyventojų skaičiaus vidurkis – 60 tūkstančių. Nustatant optimalų gyventojų skaičių steigiamose naujose savivaldybėse, buvo pasirinktas daugumoje Europos valstybių esančių savivaldybių gyventojų skaičius – 15 tūkstančių.“ Galimybių studijoje numatytas savivaldybės centro gyventojų skaičiaus vidurkis – 3 tūkstančiai. Pasak viceministro, galimi šio rodiklio svyravimai, tačiau naujos savivaldybės centras turi atlikti traukos centro funkcijas, todėl jis negali būti pernelyg mažas. Pvz., galima Kalvelių savivaldybė pagal bendrą savivaldybės teritorijos gyventojų skaičių atitinka nustatytą kriterijų (čia gyvena 15 tūkst. žmonių), tačiau pačiuose Kalveliuose tėra tik 2 tūkst. gyventojų. Ar toks savivaldybės centras bus pakankamas traukos centras?

    Daugiau: http://www.lsa.lt/sz/index.php?lang=...105&art_id=337

    Komentuoti:


  • Svecias
    replied
    Svarstoma, ar didinti savivaldybių skaičių

    Stasys Gudavičius, "Kauno diena"
    2007 birželio mėn. 13 d.



    Politikai atsargiai vertina siūlymus steigti naujas savivaldybes, smulkinti esančias. Pasiūlymus dėl savivaldybių administracinio paskirstymo reformos turi pateikti Vyriausybė ir apsvarstyti Seimas. Tačiau kol kas politikai dar neapsisprendę, kokį valdymo modelį pasirinkti. Skeptiškai vertinamas ir siūlymas naikinti apskritis. Šiuo metu jas ketinama tik šiek tiek reformuoti.

    Naikinti apskričių nenorima

    Vyriausybė iki liepos 1 dienos įpareigota pateikti Seimui pasiūlymus, kaip derėtų pertvarkyti Lietuvos administracinį suskirstymą, kur steigti naujas savivaldybes. Tačiau iki šiol Vidaus reikalų ministerija, turinti parengti atitinkamus teisės aktus, nėra tikra, kaip derėtų šį klausimą spręsti.

    “Dar turime sulaukti šiuo metu kai kuriose seniūnijose vykstančių apklausų rezultatų, išgirsti ir Seimo pasiūlymus, kaip galima būtų pertvarkyti savivaldybių tinklą ir ar apskritai tai reikia daryti”, - “Kauno dienai” sakė vidaus reikalų viceministras Remigijus Čiupaila.

    Šiuo metu Lietuvoje yra 10 apskričių, 60 savivaldybių ir 546 seniūnijos. Yra įvairių pasiūlymų - mažinti apskričių įgaliojimus, apskritai jas panaikinti, iki 64, 67 ar net 88 didinti savivaldybių skaičių, plėsti seniūnijų savarankiškumą.

    Prezidentas Valdas Adamkus metiniame pranešime pasiūlė politikams apsvarstyti, ar nevertėtų panaikinti apskritis. Seimo nariai šį valstybės vadovo pasiūlymą tąkąrt sutiko plojimais, tačiau bent jau kol kas naikinti apskričių neketinama. Atvirkščiai, Seimui pateiktas nutarimo projektas dėl šių institucijų “darbo tobulinimo”. Planuojama iki 2013 metais reformuoti apskritis, tačiau apskritai jų naikinti nesirengiama.

    Konstitucijoje įrašyta, kad “valdymą aukštesniuose administraciniuose vienetuose organizuoja Vyriausybė”. Tai reiškia, kad kokie nors aukštesnio rango administraciniai vienetai pagal Konstituciją turi egzistuoti.

    Vidaus reikalų viceministras atsargiai vertina siūlymus naikinti apskritis. Anot jo, kol kas negalima apie tai kalbėti, nes apskritys vis dar atlieka labai daug įvairių funkcijų. “Pavyzdžiui, dar nėra baigta šių institucijų atliekama žemės reforma”, - teigė R.Čiupaila.

    Rengiamos apklausos

    Viceministras užsiminė, kad kai kurios seniūnijos, esančios šiek tiek toliau nuo dabartinių savivaldybių administracinių centrų, labai nori tapti atskiromis savivaldybėmis. “Pabradėje, Ariogaloje dauguma žmonių yra už tai, kad ten būtų steigiamos savivaldybės. Ten jau buvo surengtos vietos gyventojų apklausos. Iki šio mėnesio pabaigos tokios pat apklausos turėtų įvykti dar Kybartuose, Kuršėnuose, Jiezne ir Merkinėje. Tada turėsime geresnį vaizdą, kur žmonės tikrai nori gyventi atskiroje savivaldybėje”, - sakė viceministras.

    Tačiau, pasak jo, tai dar nereiškia, kad visose išvardytose gyvenvietėse bus steigiami naujų savivaldybių centrai, net jeigu dauguma jų gyventojų bus už tai. “Turi būti atsižvelgta į daugybę kitų kriterijų, įskaitant ir politinę valią tiek Vyriausybėje, tiek Seime”, - pastebėjo R.Čiupaila.

    “Kiekvienu naujos savivaldybės steigimo atveju turi būti žiūrima, ar ta savivaldybė bus gyvybinga, ar ji tikrai reikalinga”, - pridūrė jis.

    Anot pareigūno, iki šiol tebėra daug sunkumų su 2000 metais įsteigtomis Elektrėnų, Kazlų Rūdos, Pagėgių, Rietavo ir Kalvarijos savivaldybėmis.

    Didelė reforma kainuotų brangiai

    Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Jonas Jagminas “Kauno dienai” sakė esąs tikras, kad dabar esantis savivaldybių skaičius yra optimalus. “Jeigu ir reikėtų kalbėti apie reformą, tai tik apie vadinamųjų “žiedinių” savivaldybių, juosiančių penkis didžiuosius šalies miestus, pertvarkymą. Tačiau būtų gerai paties savivaldybių skaičiaus nedidinti”, - įsitikinęs J.Jagminas.

    “Žiedinės” yra penkių rajonų savivaldybės, apsupusios Vilnių, Kauną, Šiaulius, Panevėžį ir Alytų.

    J.Jagminas siūlytų “žiedinių” savivaldybių teritorijas paskirstyti dalimis - vieną dalį perduoti miestui, kurį juosia tokia savivaldybė, kelias dalis paskirstyti aplinkiniams rajonams arba įsteigti naujas savivaldybes didžiausiose dabartinio rajono gyvenvietėse. Pavyzdžiui, vietoje Vilniaus rajono galėtų atsirasti Nemenčinės savivaldybė, jai perduodant dabartinio rajono teritorijos dalį. Kitos dalys atitektų Vilniaus miestui, Trakų, Šalčininkų, Švenčionių, Širvintų, Molėtų rajonams. Vietoje Kauno rajono galėtų būti įsteigta Vilkijos savivaldybė, kitas rajono dalis perduodant Kauno miestui ir aplinkiniams rajonams - Kaišiadorių, Jonavos bei kitiems.

    Pasak J.Jagmino, jeigu būtų daroma didelė savivaldos reforma, smarkiai padidinanti savivaldybių skaičių, tai valstybei gali atsieiti net iki 800 milijonų litų.

    Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas, Druskininkų meras Ričardas Malinauskas “Kauno dienai” sakė taip pat skeptiškai vertinąs siūlymus smulkinti savivaldybes.

    Kelios alternatyvos


    Prieš kurį laiką buvo nustatyti naujos savivaldybės įsteigimo kriterijai. Naujame vietinės valdžios darinyje turi gyventi ne mažiau kaip 15 tūkstančių, jo administraciniame centre - ne mažiau kaip 3 tūkstančiai žmonių. Naujas administracinis centras turi būti ne arčiau kaip už 20 kilometrų nuo jau egzistuojančio savivaldybės centro. Turi būti pakankami administraciniai gebėjimai, pakankami finansiniai resursai, kad savivaldybė sugebėtų išgyventi iš savo surenkamų mokesčių bei centrinės valdžios dotacijų, neviršijančių įstatymų nustatytų normų.

    Yra parengtos kelios alternatyvos, kaip gali būti įvykdyta administracinė reforma Lietuvoje iki 2011 metų.

    Pagal pirmąją alternatyvą būtų steigiamos Kuršėnų, Ariogalos, Nemenčinės, Pabradės, Kalvelių, Vilkijos, Eišiškių, Ramygalos, Salantų, Jašiūnų, Kybartų ir Jiezno savivaldybės. Kartu būtų naikinamos Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Panevėžio ir Alytaus rajonų savivaldybės, žiedu juosiančios atitinkamus miestus. Tokio pasiūlymo įgyvendinimas valstybei kainuotų 146,4 mln. litų. “Kai kuriuose iš tų miestelių tektų statyti naujus pastatus, kur įsikurtų savivaldybių tarybos ir administracijos”, - sakė R.Čiupaila.

    Antrąja alternatyva siūloma įsteigti Pabradės, Kuršėnų, Nemenčinės, Kybartų ir Ariogalos savivaldybes, panaikinant Šiaulių rajoną. Tai biudžetui kainuotų 59,9 mln. litų.

    Kuri iš alternatyvų bus pasirinkta, paaiškės tik šių metų pabaigoje arba kitų pradžioje, kai Seimas priims atitinkamus įstatymus.

    Komentuoti:

Working...
X