Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Nauji pastatai istorinėje aplinkoje

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    Nauji pastatai istorinėje aplinkoje

    Nerandu panašios temos, tik atskirose temose tai kartais aptariama.
    taigi, pradžiai citata iš LAS

    http://www.architektusajunga.lt/LT.p...fcd05f71199c19

    Geriausi ir blogiausi nauji pastatai istorinėje aplinkoje

    Dailės istorikai įvertino Lietuvos šiuolaikinės architektūros santykį su paveldu: 2008 m. gruodžio mėnesį Lietuvos dailės istorikų draugija surengė narių apklausą „Geriausi ir blogiausi Nepriklausomybės laikotarpio pastatai istorinėje aplinkoje“.

    Nepriklausomybės laikotarpio architektūra pastebimai pakeitė Lietuvos miestų „veidą“: išaugo nauji kvartalai, pakito atskiri istoriniai pastatai ir urbanistinės erdvės. Intensyvios statybos ne tik paskatino teigiamas permainas, bet ir sukėlė rimtas problemas. Radikalūs pertvarkymai negrįžtamai sunaikina senųjų pastatų savitumą, ardomi ištisi urbanistikos paminklai (pvz., Vilniaus Užupio, Žvėryno rajonai, Kauno Naujamiestis ir Žaliakalnis).

    Lietuvos dailės istorikų draugija, susirūpinusi dabarties ir praeities darniu sugyvenimu, istorinių urbanistinių erdvių bei pastatų protingu taikymu šiuolaikiniams poreikiams, inicijavo draugijos narių apklausą, kurios tikslas – išrinkti geriausius ir blogiausius architektūrinius projektus, įgyvendintus istorinėje aplinkoje.

    Apklausa siekta ištirti ir paviešinti nepriklausomų, t. y. su specializuotomis valstybinėmis paveldosaugos institucijomis ir privačiomis projektavimo įstaigomis nesusijusių, profesionalių dailės bei architektūros istorikų nuomonę apie šiuolaikinės architektūros santykį su paveldu. Apklausos rezultatų sklaida norima atkreipti projektuotojų, užsakovų bei plačiosios visuomenės dėmesį į opius architektūrinės-urbanistinės aplinkos formavimo klausimus.
    Vertinta Nepriklausomybės laikotarpio (po 1990 m.) architektūra: nauji statiniai istorinėje aplinkoje ir naujoms reikmėms pritaikytos istorinių pastatų rekonstrukcijos. Atitinkamai išrinkti keturi pavyzdžiai – du geriausi ir du blogiausi.


    Geriausiu naujo statinio istorinėje aplinkoje pavyzdžiu pripažintas Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos fakulteto priestatas Kaune, Gimnazijos g. 7 (1998–2001, archit. Rimantė Gudienė). Tai kontekstualus stambaus masto projektas, derinantis originalios autorinės ir taktiškai rekonstruotos senosios architektūros tūrius. Naujame korpuse, jungiančiame buv. Šv. Zitos draugijos namus ir buv. skalbyklą, įrengta 130-ties vietų J. Mačiulio-Maironio auditorija su įstiklintu koridoriumi ir vestibiuliu. Šiuolaikiškas statinys prie XX a. pirmos pusės pastatų priderintas kontrasto principu: auditorijos siena formuoja monumentalų, horizontaliomis pakopomis skaidytą vidinio kiemo fasadą; įspūdingai atrodo banguojantis vakarų pusės fasadas – jo persišviečianti stiklo plokštuma, kurioje atsispindi augmenija, matoma iš aukštyn kylančios siauros pėsčiųjų gatvelės. Naujasis tūris neužgožia senosios architektūros, darniai įsikomponuoja į jautrią Žaliakalnio aplinką.

    Geriausios rekonstrukcijos pavyzdžiu pripažintas individualus gyvenamasis namas Vilniaus Žvėryno rajone, D. Poškos g. 61 (pastatytas 1901; rekonstruotas 2006; archit. Rimas Adomaitis, Gintautas Natkevičius, bendraaut. Raimundas Babrauskas). Gausiai drožiniais puošta sudėtingų formų medinė vila (buv. stačiatikių popo namas) rūpestingai atnaujinta, išsaugant pirminį pavidalą ir sėkmingai pritaikant naujoms reikmėms. Tam tikslui įrengtas rūsys, apšviečiamas per pamatinėje statinio dalyje esančius langus. Naujovė nekenkia autentiškam vaizdui, nes nekeičia nei pastato tūrio, nei proporcijų. Viršutinės namo dalies formos ir detalės kruopščiai atkurtos pagal pirminį pavyzdį. Šis gyvenamasis namas vertintinas ne tik dėl profesionalios rekonstrukcijos, bet ir dėl visuomeniniu bei kultūriniu požiūriu reikšmingos užsakovo ir architektų pozicijos, iškeliančios XIX–XX a. sandūros miestietiškos medinės architektūros estetinę ir istorinę vertę.

    Blogiausiu naujos architektūros pavyzdžiu istorinėje aplinkoje pripažintas daugiabutis gyvenamasis kompleksas su komercinėmis patalpomis „Delfinas“ Vilniuje, A. Juozapavičiaus g. 3 (2003–2005, archit. Kęstutis Pempė, Lijana Jančytė, Eglė Kirdulienė; užsakovas „Inreal“). Masyvus pastatų kompleksas agresyviai įsibrovė į urbanistiškai sudėtingą aplinką prie Žaliojo tilto ir subjaurojo vieną iš strateginių miestovaizdžio taškų. Istorinį architektūrinį kontekstą ignoruojančių bei darkančių pastatų, deja, esama visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose. Dėl to išskirtasis A. Juozapavičiaus gatvės daugiabutis vertintinas kaip simbolinis opios situacijos pavyzdys – neproporcingi komplekso tūriai užgožė būtent LR Architektų sąjungos būstinę, įsikūrusią išraiškingo silueto istorizmo stiliaus buv. Raduškevičių rūmuose.

    Blogiausiu rekonstrukcijos pavyzdžiu pripažinti Valdovų rūmai Vilniuje – imaginacinis XXI a. neistorinio mąstymo ir kultūrinio avantiūrizmo pavyzdys (statybų terminas 2002–2009; projekto vadovas ir vyriausias archit. Rimas Grigas, projekto mokslinis vadovas – Napaleonas Kitkauskas; statytojas VĮ Vilniaus pilių direkcija; rangovo funkciją vykdo konsorciumas TŪB ,,Vilniaus papėdė”, kuriam vadovauja Aloyzas Bertašius). Vilniaus Žemutinės pilies vietoje iškilęs vadinamųjų Valdovų rūmų kompleksas statomas griežčiausiai reglamentuojamoje Senamiesčio teritorijoje, ignoruojant paveldosaugos reikalavimus ir Teritorijų planavimo įstatymą: neturint pakankamos ikonografinės ir istorinės medžiagos, neparengus detaliojo plano, nedetalizavus ir nepagrindus pritaikymo bei eksploatacijos koncepcijos, neužbaigus archeologinių tyrimų, naikinant autentišką paveldą, istorinių konstrukcijų atkūrimui naudojant modernias medžiagas ir techniką („gotikiniai“ skliautai iš gelžbetonio). Tai tipiškas butaforinės architektūros pavyzdys, projektuotas siekiant sukurti renesansinio pastato iliuziją. Naujasis pastatas gožia Gedimino kalno vaizdą ir drastiškai konkuruoja su Vilniaus katedros pastatu. Tokio projekto įgyvendinimas kertasi su tarptautiniu mastu galiojančiais istorinių vietų saugojimo ir taikymo šiuolaikinėms reikmėms principais, kenkia Lietuvos, kaip modernios, europietiškos šalies, įvaizdžiui.

    Lietuvos dailės istorikų draugija
    Paskutinis taisė [sp]; 2009.05.06, 14:18.
    Reikia fotografo?

    #2
    Dailės istorikai gali savo nuomonę apie architektūrą pasilaikyti sau!
    http://m.lrytas.lt/-1308629241130735...ms-belieka.htm

    Comment


      #3
      Parašė music Rodyti pranešimą
      Dailės istorikai gali savo nuomonę apie architektūrą pasilaikyti sau!
      tai ką, nesutinki su jų išvadomis?
      Reikia fotografo?

      Comment


        #4
        Prieš metus "Kauno diena" viešai klausė - kaip išsaugoti Kauno senamiestį, pritraukti į miestą turistų ir estetiškai praturtinti jo erdvę.

        Kauno miesto istorinės dalys yra nepataisomai žalojamos tokiais "pritrenkiančios" architektūros pavyzdžiais, kaip naujasis "Versalio" kompleksas, "Akropolio" utilitari stovėjimo aikštelė, praryjanti visą Karmelitų kvartalą ir užgriozdinanti jo panoramą, Laisvės alėjos ir Kęstučio/I. Kanto g. "stiklainiais". Teigiama, kad miestiečiai turėtų džiaugtis, jog apšiurę miesto kvartalai apskritai susilaukia investuotojų dėmesio. Tačiau kultūros paveldas yra viešasis, t.y. VISŲ turtas, o blogas yra šeimininkas, kuris savo turtu nesirūpina. Visi pusėtinai (švelniai tariant) pavykę architektūriniai sprendimai turėjo alternatyvius sprendimus, jų architektūra galėjo būti kur kas geresnė (galite įsitikinti peržiūrėję informaciją spaudoje ir internete - "Versalio" kompleksas - miestai.net/forumas/showthread.php?t=7037&page=19, "Akropolis" - Jūratė Kamičaitytė-Virbašienė, Rūta Leitanaitė. Kauno centrinės dalies Nemuno slėnyje miestovaizdžio
        architektūrinis formavimas. Urbanistika ir Architektūra. 2005, XXIX tomas, Nr. 1. (old.vgtu.lt/upload/urban_zur/kamicaityte.pdf) ir Jūratė Kamičaitytė-Virbašienė, Indrė Gražulevičiūtė-Vileniškė. Globalizacijos įtaka miestams ir jos optimizavimo
        urbanistinės galimybės Kauno centre. Urbanistika ir architektūra. 2008. (tpa.vgtu.lt/upload/urban_zur/113-124_kamicaityte-virb%20et%20al_globalizacijos_2008-32-2-5.pdf ir http://old.vgtu.lt/upload/urban_zur/kamicaityte.pdf), tiesiog visuomenė yra paversta neįgalia išsireikalauti, kad jų turtas būtų tvarkomas su atitinkama kokybe ir vertybinėmis nuostatomis. Atsiradus bet kokiems nepasitenkinimo balsams, visuomenė apšaukiama diletantais (tik architektai supranta architektūrą, visuomenė - ne), ginčytinus paveldosaugininkų sprendimus peržvelgiantys žurnalistai apšaukiami "inspiruota žiniasklaida". Tik kai architektūriniai sprendimai tampa protu nebesuvokiami, tada pasitvirtina H. K. Anderseno pasakos motyvas – matyti, kad karalius nuogas, gali ir vaikas. Tam diplomo nereikia.

        Visuomenė taip pat nedalyvauja nustatant paveldosaugos prioritetus. "Hanza" dienų proga senamiestyje kilo bėda - kaip uždangstyti sudegusią kultūros vertybę, kuriai sutvarkyti nėra pinigų. Tuo tarpu žymusis neveikiantis Kauno pilies tualetas kainavo 500000 litų! Ar tai nėra veidmainiškumas... Kas turėtų pareikalauti viešuosius (tai yra MŪSŲ) pinigus naudoti protingai be asmeninių ambicijų ir interesų? Ne MES?
        Kas rūpinasi mūsų XIX a. – smetoninių medinukų, nykstančių gaisruose, išlikimu? Prancūzas G.Vuillard‘as. Padėkokime šiam žmogui. Iš širdies. Kuris mūsų suktų galvą dėl svetimos šalies vertybių? Net dėl savos?

        Pagrindinė mūsų paveldosaugos institucijų PROBLEMA yra ta, kad saugomas yra ne senamiesčio vizualinins identitetas, o GRYNAI medžiagiškumas. Kultūros paveldo departamento (KPD) Kauno teritorinio padalinio vedėja I. Vaškelienė nemato bėdos dėl nugriauto „Versalio“ frontono. Spaudoje ji teigia „tai nebūtų autentiškas frontonas, todėl atstatyti esą nėra prasmės“ (Kauno diena 2011, kovo 16). Galime suprasti – liko senų plytų naujojoje mišrainėje, vadinasi, viskas gerai. Kalbama apie seno ir naujo kontrastą (nors naujas antstatas, šiaip jau, kur kas masyvesnis nei sena dalis), tačiau apie tai, ar pastato išvaizda VIENINGA ir HARMONINGA, nekalbama. Lietuvos Respublikos Valstybinės paminklosaugos komisijos narys, Lietuvos architektas, habilituotas humanitarinių mokslų daktaras, Kauno technologijos universiteto Architektūros ir kraštotvarkos katedros profesorius Jurgis Bučas studentams paveldosaugos sferoje apskritai draudžia vartoti žodį „atstatyti“, nes, neva, ką beatstatytum, tai nebūtų autentas, gryna istorinė medžiaga. Tačiau taip norisi, kad būtų galima ATSTATYTI mūsų sužalotų miesto istorinių dalių estetinę kokybę, ir ATSTATYTI jų galią atspindėti visuomenines vertybes. Kalbama, kad modernioji architektūra istorinėse miesto dalyse susilaukia kritikos ne todėl, kad ji prasta, o tik dėl to, kad ji kontrastinga, kas yra gerai, nes naujieji laikai turi palikti ženklą miesto veide. Tačiau, juokinga, nė viena privati vila nebuvo pastatyta „Akropolio“ stiliumi ir nė viena privati teritorija nesuformuota taip technogeniškai ir nežmogiškai kaip Karmelitų kvartalas. Privačios erdvės yra verčiamos rojumi, tuo tarpu viešosios... Neišsipildę pažadai, kad viršutinis ‚;Akropolio“ automobilių stovėjimo aikštelės aukštas bus apželdintas ir tarnaus kaip panoraminė aikštelė, o Malūniuko bokštelis bus sutvarkytas visuomeniniam naudojimui, rodo, kad naujieji architektūros objektai tenkina visų pirma privačius komercinius interesus. Tad kokį ženklą miesto veide paliksime? Randą? Ar apskritai kas nors mūsiško išliks, jeigu ateities kartoms mūsų pastatai pasirodys atgrasūs ir neverti dėmesio.
        Jeigu norite mano mintis pamatyti su iliustruojančiais pavyzdžiais, pažiūrėkite youtube vaizdelį „Ko reikia, kad neatgytų Kauno senamiestis“ youtube.com/watch?v=om98kAW1NXs. Jame yra lašas ironijos, tačiau, tikiuosi, pagrindinė idėja išsaugota.

        Comment


          #5
          Pastarųjų dešimtmečių naujosios architektūros intervencijas į Kauno senamiesčio urbanistinį audinį, panaudojant P. Goldberger terminologiją, galime suskirstyti į dvi architektūrinės raiškos grupes: konvencionalius ir defiancialius (iššūkio) sprendimus. Tiesa, nors čia neatsirado tokių kontrastuojančių objektų kaip Lunde Švedijoje, tačiau Rimvydo Palio projektuoti pastatai Gruodžio ir Jonavos gatvėse Lietuvos architektūros kontekste įvardijami kaip stipriai išsiskiriantys iš aplinkos. Kita vertus, Kauno senamiestyje pastebimas ne vienas savo stiliaus neturintis pastatas, tarkim, Kolpingo kolegija. Gintauto Natkevičiaus suprojektuotas Jėzuitų gimnazijos mokomojo korpuso priestatas tokiame kontekste užima tarpinę poziciją – tai akivaizdus laiko ženklas, išsiskiriantis šiuolaikiškais sprendimais, tačiau, antra vertus, naujojo korpuso tūrinė erdvinė kompozicija, aktyvus istorinių elementų eksponavimas rūsyje, rodo pagarbą Kauno kultūriniam palikimui.
          Skaitmeninis Lietuvos architektūros istorijos ir paveldo archyvas - autc.lt

          Comment


            #6
            Vienos memorandume, viename iš pažangiausių šiuolaikinės paveldosaugos dokumentų, teigiama: „Pagrindinis šiuolaikinei architektūrai istoriniame urbanistiniame kraštovaizdyje keliamas uždavinys yra atsiliepti į plėtros dinamiką, skatinant socialinius ekonominius pokyčius ir augimą, tačiau tuo pat metu ir gerbti paveldėtą miesto peizažą ir jo kraštovaizdinę aplinką". Pažvelgę į Kėdainių situaciją, pastato urbanistinę koncepciją bei architektūrinę kompoziciją, galime drąsiai daryti išvadą, kad statinys yra akivaizdus teigiamo istorinės ir naujosios architektūros santykio pavyzdys, kuris užtikrina „seno" ir „naujo" darną.
            Apie naują pastatą Kėdainių Senosios rinkos a.
            Skaitmeninis Lietuvos architektūros istorijos ir paveldo archyvas - autc.lt

            Comment


              #7
              Stiklo čia net gi labai mažai, lyginant su šiuolaikinės architektūros Lietuvoje tendencijomis
              Skaitmeninis Lietuvos architektūros istorijos ir paveldo archyvas - autc.lt

              Comment

              Working...
              X