„Santaka“ 2008.06.27 Keleiviai po karo buvo vežiojami ir sunkvežimiais, ir autobusais
Šioje senoje nuotraukoje – visas Kapsuko (dabar Marijampolė) lėlių teatro autoūkis sunkvežimio GAZ-51 ir KAG-3, turėtas 1958 metais.
Vėliau, apie 1960 metus, Kapsuko lėlių teatras persikėlė į Kauną.
Vairuotojas Bronius Dabulevičius prisiminė, kad su autobusu KAG vežiojo aktorius, o rekvizitams vežti buvo samdomas sunkvežimis. Tuometiniam lėlių teatro direktoriui pavyko gauti paskyrą (kreditą) sunkvežimiui GAZ-51 įsigyti. Pats Kapsuko lėlių teatro direktorius važiavo į tuometinės Tarybų Sąjungos Gorkio automobilių gamyklą parvaryti gautą sunkvežimį. Dvi savaites pralaukė, kol išdavė automobilį, ir su džiaugsmu grįžo į Kapsuką. Tai buvo mašina – tikras tų laikų technikos progresas.
Autobuso KAG pavadinimas šiandien Lietuvoje mažai ką sako. Tačiau prieš keletą dešimčių metų jis simbolizavo vienintelę Lietuvoje įmonę, gaminusią autobusus bei specialiuosius automobilius. Kauno autoremonto gamykla – tai iš jos pavadinimo pirmųjų raidžių sudaryta santrumpa KAG – turėjo įdomią istoriją. (...)
GAZ-51 projektavimo darbai prasidėjo jau 1937 metais. Buvo nukopijuota amerikietiško sunkvežimio „Studebaker“ kabina ir kai kurie agregatai. Pirma mašina buvo pagaminta 1944 metais. Pirmoji pramoninė automobilių GAZ-51 partija pagaminta 1945 metais, o masinė gamyba pradėta nuo 1946 metų. Tuo metu tai buvo patikimas, racionalus ir ekonomiškas sunkvežimis. Masinė gamyba tęsėsi 29 metus ir, nepaisant šio automobilio garbingo amžiaus, dar ir šiandien jį galima sutikti Rusijos ar Lietuvos keliuose.
Sukurta tema sovietinio laikotarpio krovininiams automobiliams - GAZ, ZiL, MAZ, KamAZ, KrAZ, KAZ....
Tai irgi mūsų istorijos, ir ne tik technikos istorijos dalis.
Sovietiniais laikais iki kokių 1965 metų ne autobusai. o sunkvežimiai buvo pagrindinė užmiesčio susisiekimo priemonė (išskyrus pagrindinius kelius).
Iki kokių 1975 metų kaimuose nebuvo katafalkų, į kapines būdavo važiuojama sunkvežimiais
Iki kokių 1979 metų sunkvežimiai laisvai važinėjo po beveik visų miestų centrus.
Specialios paskirties automobilių, kaip gatvių laistymo, sniego valymo ar panelvežių kai kas nelabai ir prisimena.
Kažkaip sunkvežimiai po 1965 ir ypač po 1980 metų nelabai lįsdavo į kadrą, nors važinėdavo per miestą. Po 1980 metų net sovietinėje propagandoje jau mažiau buvo šlovinami industriniai peizažai, daugiau būdavo fotografuojami miestų centrai.
Peržiūrėjau 5 miestų sovietmečio temas, gaisrinių, kelių temas nuotraukų temas - iš apie 120 puslapių (apie 2400 pranešimų) šiai temai tiko tik apie 80 pranešimų. Įdomiausia, kad neradau nė vieno KamAz automobilio nuotraukos, kuri nuo 1982 metų buvo populiariausia sunkaus transporto priemonė.
Ir dabar dar galima pamatyti tų laikų sunkvežimius kur nors patvoryje ar iki šiol dirbančius (ypač gaisrinius) ZIL ar GAZ automobilius.
A. Baranausko aikštė, universalinė parduotuvė ir autobusų stotelė. Čia keleivius išleidžia ir įlaipina du priemiestiniai autobusai PAZ-672. Toliau matomas sunkvežimis GAZ-51 ir dar vienas nuvažiuojantis autobusas – tiesiog didmiesčio eismas!.. http://www.anykstenai.lt/foto/foto_print.php?id=322
Komentuoti: