Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Stočių ir stotelių pavadinimai

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    Stočių ir stotelių pavadinimai

    „Baltijos“ ir „Pajūrio“ sustojimus galima skaičiuoti ant pirštų: Kaišiadorys, Jonava, Kėdainiai, Radviliškis, Šiauliai, Telšiai, Plungė, Kretinga.

    Šią žinutę noriu pakreipti kita tema - tarp Vilniaus ir Klaipėdos esančių stočių ir stotelių pavadinimai. Ar visi jie turėtų būti tokie kaip yra? Tikriausiai ne visi. Nes kažkada seniai, ką tik nutiesus geležinkelį, stotims ir stotelėms būdavo suteikiami artimiausių miestų ir miestelių pavadinimai, ilgainiui stočių prieigose išaugo naujos gyvenvietės...
    Gerai neprisimenu, prieš kiek metų Lentvario-Vievio tarpstotėje buvo Bevandeniškės, dabar ta stotelė – Sausiai.
    Prieš kelis metus Kaišiadorių rajone „virė“ diskusijos dėl Žaslių geležinkelio stoties (iki to paties pavadinimo miestelio ~4 km) pervadinimo Dumsiais. Bet tokio pavadinimo stotelė buvo Kauno-Jonavos geležinkelio Kalnėnų-Gaižiūnų tarpstotėje. Ši stotelė liko be keleivinių traukinių, vienintelis tuo geležinkeliu penktadieniais ir sekmadieniais važinėjantis dyzelinis Vilnius-Šiauliai-Vilnius nestoja. Kažin ar koks kada stos, nes be keleivių taip pat liko Gaižiūnų ir Kalnėnų stotys, o jei buvusiai Dumsių stotelei būtų lemta atsinaujinti (iš www.litrail.lt stotelių sąrašų ji neištrinta), tai pervadinti ją labiausiai tiktų Šveicarija.
    Tarp Jonavos ir Kėdainių buvo stotis Slikiai. Už kelių kilometrų to paties pavadinimo gyvenvietė. Bet dabar ta stotis –Lukšiai.
    Antra už Kėdainių stotis yra Gudžiūnai. Kuri gyvenvietė nuo jos arčiau, Gudžiūnai ar Terespolis, būtų galima diskutuoti. Pervardijus stotį Terespoliu, pavadinimas sutaptų su pirma stotimi Lenkijoje už sienos nuo Bresto. (Beje, Lenkijos geležinkelių internete esantį keleivinių traukinių tvarkaraštį www.rozklad.pkp.pl neatidžiai naršydamas gali pakliūti į Bresto stotį Prancūzijoje, randant traukinių išvykimo laikus į Paryžių).
    Pavenčių geležinkelio stotis yra beveik pačiuose Kuršėnuose, pietinėje miestelio, pretenduojančio į Šiaulių rajono centrą, pusėje. Kuršėnų stotis (traukinių keleiviams jau „nežinoma“ yra šiaurinėje Kuršėnų pusėje - geležinkelyje iš Kužių į Mažeikius.
    Tryškių geležinkelio stotis nuo to paties pavadinimo gyvenvietės yra pakankamai toli. Prie pat stoties – Tryškiams dydžiu nenusileidžianti gyvenvietė Kaunatava.
    Kūlupėnų stotis yra pačiuose Kūlupėnuose, bet dar netaip seniai vadinosi Kartena.

    Kurios dar stotys vertos „perkrikštijimo“ ?

    Stočių pervadinimų būta kitose Lietuvos geležinkelių linijose.
    Dar XX amžiaus septintame dešimtmetyje dabartinė pasienyje su Rusija esanti Kybartų geležinkelio stotis vadinosi Virbaliu.
    Du kartus pavadinimas keitėsi stoties už 6 km nuo Lentvario link Varėnos. Kažkada taip ir vadinosi „6-asis km“, vėliau buvo Žvyrynas, dabar – Senieji Trakai. Vadinamų „kilometrinių“ stotelių pavadinimų pakeitimų pagal artimiausias vietoves Lentvario-Pariečės ruože buvo daugiau.
    Dar netaip seniai laikai, kada Šeštokų-Alytaus geležinkelyje Tūriškis pavirto Krosna 2-ąja, Kalesninkai – Simnu, Simnas – Mergalaukiu, Pošnia - Santaika.
    Vilniaus-Turmanto geležinkelyje visiškai suprantamas buvo Pasmalvių stoties pervardijimas Visaginu.
    Paskutinis taisė Vitas; 2008.02.03, 12:58.

    #2
    Iš tiesų, įdomūs ir vertingi pastebėjimai. Vat lig šiol tų Sausių nesuprantu...

    Comment


      #3
      Parašė Vitas Rodyti pranešimą
      ...Pervardijus stotį Terespoliu, pavadinimas sutaptų su pirma stotimi Lenkijoje už sienos nuo Bresto....
      Siandien ten pravaziavau ir maciau kelio zenkla "Teraspolio dvaro muzejus"... ar cia klaida?

      Comment


        #4
        Parašė udrius Rodyti pranešimą
        Iš tiesų, įdomūs ir vertingi pastebėjimai. Vat lig šiol tų Sausių nesuprantu...
        Na tai pradžioj buvo Bevandeniškės, kai jos galutinai išdžiuvo nuo vandens trūkumo, pasidarė Sausiai
        Ne esme yra manyje. Muse, visuose musyse yra esme!

        Comment


          #5
          Dar vienos stotelės Vilnius-Kaunas nepaminėjot, prieš kokius 12 metų Kertupis patapo Karčiupiu
          Ne esme yra manyje. Muse, visuose musyse yra esme!

          Comment


            #6
            Parašė x21 Rodyti pranešimą
            Siandien ten pravaziavau ir maciau kelio zenkla "Teraspolio dvaro muzejus"... ar cia klaida?
            Neseniai ir aš važiavau vieškeliu iš Gudžiūnų į Surviliškį, informacinį kelio ženklą mačiau, bet pavadinimą jame Terespolis ar Teraspolis neįsidėmėjau.
            Žemėlapiuose, įskaitant www.maps.lt , parašyta TerEspolis.
            http://lt.wikipedia.org/wiki/Terespolis rašo : "Terespolis – kaimas Kėdainių rajone, 3 km į šiaurės rytus nuo Gudžiūnų. Išlikę XIX–XX a. dvaro rūmai ir parkas..."
            Lenkijos geležinkelių interneto svetainėje http://www.rozklad.pkp.pl/bin/stboard.exe/pn? pirmoji Lenkijoje stotis už Bresto įvardinta "Terespol".
            Baltarusijos geležinkelių interneto svetainėje http://www.brestrw.by/trains1/findPa...4B74CDD4333CCF stoties pavadinimas ТЕРЕСПОЛЬ .
            Paskutinis taisė Vitas; 2008.02.04, 09:55.

            Comment


              #7
              6 pranešimai perkelti iš temos Traukiniu iš VLN į KLP

              Comment


                #8
                Daiva Červokienė, „Valstiečių laikraštis“
                2008 kovo mėn. 1 d. 00:01
                Geležinkelio stotys virs gyvenvietėmis

                Keturiasdešimtyje šalies gyvenamųjų vietovių teks keisti neapgalvotus jų pavadinimus. Sužinoję, kad jūsų draugas gimė ir gyvena geležinkelio stotyje, tikriausiai pagalvotumėte, kad jis – benamis, neturi kur kitur prisiglausti. Tačiau Valkininkų geležinkelio stotyje gyvena apie 500 žmonių, stūkso 4 daugiabučiai, 80 individualių namų. Tiesiog toks oficialus šios gyvenvietės pavadinimas.
                (...)
                Valkininkų geležinkelio stotis pastatyta apie 1864 metus, tiesiant geležinkelį Peterburgas – Varšuva. Nuo tada čia įsikūrė gyvenvietė, greta esantis Valkininkų miestelis savo metus skaičiuoja nuo XIII amžiaus, 1555-aisiais jame pastatyta bažnyčia.

                Surengtos trys apklausos
                Valkininkų geležinkelio stoties gyventojai jau porą dešimtmečių svarsto, ar dera toks pavadinimas gyvenvietei. Maždaug prieš 20 metų keisti Valkininkų geležinkelio stoties pavadinimą siūlė medikai, pedagogai. Ne kartą svarstyta, ar gyvenvietei netiktų Valkininkėlių, Antrųjų ar Naujųjų Valkininkų ir kiti pavadinimai. Tačiau nuo tų kalbų niekas nepasikeitė.

                2003 metais įsikūrusi Varėnos geležinkelio stoties bendruomenė “Pušynas“ vėl ėmėsi iniciatyvos keisti pavadinimą. Pirmoji bendruomenės aktyvistų surengta apklausa parodė, kad pusė šios gyvenvietės žmonių pokyčių nepageidauja. Būgštauta, kad, pakeitus gyvenvietės pavadinimą, tektų keisti ir dokumentus, o tai žmonėms sudarytų įvairių keblumų. Kai paaiškėjo, kad daugumos dokumentų keisti nereikės, žmonės sumanymą priėmė palankiau.

                „Kreipėmės, kad būtų patvirtintas Valkininkų geležinkelio stoties kaimo pavadinimas, bet Valstybinė lietuvių kalbos komisija jam nepritarė, pasiūlė kitus – Valkininkėliai, Valkininkų kaimas. Bendruomenė vėl surengė apklausą, žmonės pasirinko Naujųjų Valkininkų pavadinimą“, – pasakojo Alvydas Valeiša.

                Gyventojų nuomonės įvairios
                „Vietovės pavadinimas žmogaus gyvenimo nenulemia. Bet nejauku, kai dokumentuose įrašyta: gimė, gyvena geležinkelio stotyje“, – sakė keturis vaikučius auginanti Valkininkų geležinkelio stoties gyventoja Aldona Kazlauskienė „Nepatinka gyventi geležinkelio stotyje. Atrodo, tarsi mūsų namai perone stovėtų“, – pastebėjo Regina Morkūnienė.

                „Ar gali gyvenvietės pavadinimą sudaryti 3–4 žodžiai? Tokio pavadinimo jokiame dokumente negali įrašyti“, – piktinosi jos dukra Ugnė Morkūnaitė.
                „Kam keisti istorinį pavadinimą? Kaip radome, taip ir palikime“, – sakė kelios pavardės sakyti nenorėjusios gyvenvietės gyventojos.

                Nori vadintis kaimu
                „Valkininkų geležinkelio stotis neturėjo jokio statuso – nei kaimo, nei miestelio ar gyvenvietės. Žmonės gimsta, gyvena ir miršta geležinkelio stotyje. Aš irgi nenorėčiau gyventi geležinkelio stotyje“, – sakė Valkininkų seniūnas Jonas Urbaitis.
                (...)
                „Rinkdami pavadinimą, atsižvelgėme į Valstybinės lietuvių kalbos komisijos specialistų patarimus. Svarbiausi kriterijai buvo tokie – kad išliktų Valkininkų pavadinimas, o prielipo „geležinkelio stotis“ neliktų“, – sakė bibliotekininkė Ina Nasevičienė.
                (...)

                Vieni iš keturiasdešimties
                Valkininkų geležinkelio stoties gyventojai yra ne vieninteliai, kurių laukia permainos. Vidaus reikalų ministerijos vyriausioji specialistė Aurelija Tranylienė sakė, kad Lietuvos adresų registre yra 41 gyvenamoji vietovė, įvardyta kaip geležinkelio stotis. Tokių yra 18–oje savivaldybių. Kaišiadorių rajone – Žaslių geležinkelio stotis, Jonavos rajone – Gaižiūnų, Kalnėnų, Vilniaus rajone – Skersabalių, Kenos, Šumsko, Kyviškių, Mickūnų, Valiūnų.Visų jų pavadinimus Valstybinės lietuvių kalbos komisijos specialistai siūlo keisti.

                „Kiekvienos vietovės pavadinimas susideda iš dviejų dalių: vardo ir vietovės tipo (kaimas, miestelis ar miestas). Kadangi tokio vietovės tipo kaip geležinkelio stotis nėra, šių vietovių pavadinimus reikėtų pakeisti. Pateikėme rekomendacijas, kaip reikėtų išsaugoti vietovardį. Kartais vietovės pavadinimo nereikia keisti, bet dažnai greta yra vietovė tokiu pat pavadinimu, tada geriausia pridėti žodį „naujoji“ ar „naujasis“, nes pats pavadinimas išlieka nepakitęs“, – sakė Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pirmininkės pavaduotoja Jūratė Palionytė.

                Tad dar 40 vietovių gyventojų laukia nemažai rūpesčių, kol Lietuvoje beveik nebeliks gimusiųjų, gyvenančiųjų ir mirštančiųjų geležinkelio stotyse.
                http://www.delfi.lt/archive/article....ate=1204322400

                Comment


                  #9
                  Iš Varšuvos važinėja naktinis traukinys į Minską (Baltarusijos sostinę). Nuo stoties Warszawa Wschodnia paavžiavęs apie pusvalandį, sustoja stotyje Minsk Mazowecki.
                  Tarp stočių Elk ir Olecko (Lenkija) yra stotelė Kijewo.
                  Nežinau, kiek teisybės, bet keleivinį traukinį Warszawa-Suwalki-Šeštokai vadina "Hancza". Kažkada trafaretuose ant šio traukinio vagonų užrašytą tokį pavadinimą mačiau, dabar internete šio traukinio maršrute jo nerandu...
                  Czarna Hazcza (Juodoji Ančia) - per Suvalkus tekanti upė, Nemuno intakas. Ištakos - tose pačiose apylinkėse kur Šešupės.
                  Kitas kairysis Nemuno intakas - Baltoji Ančia - teka per Veisiejų ežeryną, Kapčiamiesčio meistelį. Dar viena upė Ančia yra Žemaitijoje.

                  Comment


                    #10
                    Parašė Vitas Rodyti pranešimą
                    Iš Varšuvos važinėja naktinis traukinys į Minską (Baltarusijos sostinę). Nuo stoties Warszawa Wschodnia paavžiavęs apie pusvalandį, sustoja stotyje Minsk Mazowecki.
                    Tarp stočių Elk ir Olecko (Lenkija) yra stotelė Kijewo.
                    Nežinau, kiek teisybės, bet keleivinį traukinį Warszawa-Suwalki-Šeštokai vadina "Hancza". Kažkada trafaretuose ant šio traukinio vagonų užrašytą tokį pavadinimą mačiau, dabar internete šio traukinio maršrute jo nerandu...
                    Czarna Hazcza (Juodoji Ančia) - per Suvalkus tekanti upė, Nemuno intakas. Ištakos - tose pačiose apylinkėse kur Šešupės.
                    Kitas kairysis Nemuno intakas - Baltoji Ančia - teka per Veisiejų ežeryną, Kapčiamiesčio meistelį. Dar viena upė Ančia yra Žemaitijoje.
                    Na Lenkijoj iš tikro yra toks miestelis kaip Minskas. Todėl ir yra prierašas "Mazowecki", kad atskirti nuo ano Minsko (Senesniuose šaltiniuose jis vadinamas Minsk Litewski). tas pats ir su Brestais, kurių anuos kraštuos pilna.
                    Post in English - fight censorship!

                    Comment


                      #11
                      Parašė Vitas Rodyti pranešimą
                      Neseniai ir aš važiavau vieškeliu iš Gudžiūnų į Surviliškį, informacinį kelio ženklą mačiau, bet pavadinimą jame Terespolis ar Teraspolis neįsidėmėjau...

                      Comment


                        #12
                        Manau, geležinkelio stotis Draugystė pervardijimo tikrai verta. Orientuotis reikėtų į kurį nors pietinio Klaipėdos priemiesčio vietovardį.
                        Jei į ją atvažiuotų keleiviniai traukiniai, pervardijimo būtinybė būtų pastebėta seniai.

                        Comment


                          #13
                          Videoklipe http://www.youtube.com/watch?v=jqhvo...eature=related rodomas traukinukas, važiuojantis 600 mm vėžės siauruoju geležinkeliu Znin-Biskupin-Gasawa (Lenkija, prie Bydgoščo).
                          Viena stotelių vadinasi Wenecja (Venecija). Tame 9:42 trukmės filmuke ji nuo 4:30. Šioje stotelėje veikia Znino siaurojo geležinkelio muziejus.
                          Kitame videoklipe http://www.youtube.com/watch?v=RUMEq...eature=related (trukmė 5:33) stotelė Venecija parodoma po 45 sekundžių.
                          Paskutinis taisė Vitas; 2008.05.17, 22:16.

                          Comment


                            #14
                            Pats asmeniškai prisimenu, kaip ikimokykliniame amžiuje pramokęs rusų kalbą pirmoje klasėje painiojausi kai kurių vienodai atrodančių raidžių skirtingomis reikšmėmis lietuvių ir rusų kalbose. Pavyzdys – mažoji n.

                            Ne paslaptis, sovietmečiu geležinkelyje daug dokumentų buvo vedami rusų kalba. Nuo 1990 metų lietuvių kalba tapo Valstybine. Visi stočių ir stotelių sąrašai bei tvarkaraščiai perrašyti.
                            Prie Radviliškio (link Šiaulių vos pervažiavus visus stoties iešmus ir ženklą „Stoties riba“ – jau dyzelinio traukinio stotelė Durpynas. Rusų kalba pavadinimas Дурпинас . Verčiant į LT, neapsižiūrėta, kad rusišką П raidę atitinka lietuviška P (bet ne N), ir stotelė Durpynas kelis metus kai kuriuose tvarkaraščiuose figūravo kaip Durnynas .
                            Dabar http://www.litrail.lt klaidos nėra.

                            Comment


                              #15
                              Pagiriai

                              www.maps.lt atskleidžia 16 Lietuvos vietovių su pavadinimu PAGIRIAI.
                              Yra viena geležinkelio stotelė PAGIRIAI.
                              Kai šį pavadinimą aptinki www.litrail.lt , stotelės ieškoti kažkodėl norėtųsi apie Vaidotus, Valčiūnus, prie Vokės upės... Tą dar sufleruoja „Pagirių šiltnamiai“... Bet geležinkelio stotelė Pagiriai yra Vilniaus-Kauno geležinkelyje už 7 km nuo Kaišiadorių link Kauno. (nuo Vilniaus atitinkamai susidaro 74 km).
                              Važiuodamas „lėtuoju“ elektriniu traukiniu ir šiam sustojus Pagiriuose pasidairęs pagalvoji, kad per pačią miško tankmę toje vietoje einančiame geležinkelyje eančią stotelę geriau būtų pavadinti Vidugiriu. Nes dažniausiai nepamatai nė gyvos dvasios. Atidžiau patėmijęs atokiau nuo peronų įžiūri vieną didelę pirkią. Tai dėl jos gyventojų (gal geležinkelininkų, o gal ir ne? bet dėl kiek žmonių, neaišku...) tikriausiai padaryta stotelė Pagiriai. Kažkada iš sustodavusio elektrinio traukinio prie tos pirkios ant suoliuko „šaipydavosi“ katė. Dažniausiai niekas neįlipdavo, niekas neišlipdavo. Gal būt dėl to ilgainiui šioje stotelėje sustodavusių traukinių skaičius mažėjo. Jis vėl padidėjo 2009 m. gegužės 31 d.
                              Dabar Pagiriuose stoja 6 Kauno kryptimi važiuojantys elektriniai traukiniai ir 8 Vilniaus kryptimi (7 į Vilnių arba Naująją Vilnią ir vienas iki Kaišiadorių). Ar tiek reikia? Kiek gi elektros energijos papildomai sunaudoja tokioje stotelėje stabtelėjantis elektrinis traukinys? Na, vasarą ir per „auksinį rudenį“ šioje stotelėje gal įlipa-išlipa grybautojų, uogautojų. O vėlai rudenį, žiemą, pavasarį?

                              P.S.: Lietuvoje tur būt labiausiai paplitęs vietovardis su pavadinimu Gudeliai. Tokių www.maps.lt priskaičiuoja 29.
                              www.litrail.lt Gudelių stotelės nerodo. Tokią lyg prisimenu buvusią tarp Adutiškio ir Didžiasalio. Dabar ten geležinkelio jau nėra.

                              Comment


                                #16
                                Kažkada ruože Vilnius-Gardinas buvo 2 stotelės Šklėriai. Viena už Rūdiškių (žiūrint nuo Vilniaus pusės) kita netoli Baltarusijos sienos.

                                Comment


                                  #17
                                  Tai viena ir dabar yra, tik prieš Rūdiškes ir dabar prie pat Šklėrių pervažos, ankščiau (gal prieš porą metų) buvo kilometru toliau. O kur buvo prie sienos? Už Marcinkonių buvo Kabeliai ir Senovė.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yra dvi stoteles Elektrodepas.

                                    Comment


                                      #19
                                      Parašė Al1 Rodyti pranešimą
                                      Yra dvi stoteles Elektrodepas.
                                      Ir tai sudaro sunkumų ieškant traukinio iš šios stotelės. Laukiant traukinio iš Kenos, jis gali atvykti iš Turmanto. O tada jau kukuok pėsčiomis...

                                      Comment


                                        #20
                                        Parašė Zorro Rodyti pranešimą
                                        Tai viena ir dabar yra, tik prieš Rūdiškes ir dabar prie pat Šklėrių pervažos, ankščiau (gal prieš porą metų) buvo kilometru toliau. O kur buvo prie sienos? Už Marcinkonių buvo Kabeliai ir Senovė.
                                        Tiksliai dabar nepasakysiu, bet seniau nebuvo berods Senovės stotelės, o buvo Šklėriai, paskui Šklėrius panaikino, o atsirado Senovė ir Kabeliai. Taigi rodos Šlėriai buvo kažkur tarp Senovės ir Kabelių.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X