Skelbimas

Collapse
No announcement yet.

Šv. Jono bažnyčios atstatymas

Collapse
X
 
  • Filtrai
  • Laikas
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    Šv. Jono bažnyčia - Klaipėdos garbės reikalas


    Atstatyti Šv. Jono bažnyčią tokią, kokia buvo prieš Antrąjį pasaulinį karą - Klaipėdos miesto garbės reikalas. Tokia vienareikšmiška daugumos "Vakarų ekspreso" kalbintų klaipėdiečių nuomonė. Ar į ją bus atsižvelgta?

    Po birželio 2 d. mūsų dienraštyje išspausdinto straipsnio "Klaipėda nesiryžta žengti istorinio žingsnio" sulaukėme aštrios skaitytojų reakcijos.

    Todėl šiandien, Joninių išvakarėse, sugrįžtame prie temos: kviečiame miestelėnus diskutuoti ir pareikšti savo poziciją - ar Turgaus gatvėje, ant senosios šventyklos pamatų, turėtų iškilti naujai suprojektuota šv. Jono bažnyčia, ar verta atstatyti nuo XIX a. vidurio iki pokario stovėjusią didžiausią uostamiesčio šventyklą?

    Projektas beveik parengtas

    Jau rašėme, jog šiuo metu vilnietė architektė Elena Nijolė Bučiūtė baigia Šv. Jono bažnyčios projektą pagal Klaipėdos evangelikų liuteronų parapijos užsakymą. Pasak architektės, Šv. Jono bažnyčios projektą architektų, paveldosaugininkų, Savivaldybės atstovų (apie 20 žmonių) komisija svarstė tris kartus. Galiausiai pritarė jos idėjai.

    Pagal E. N. Bučiūtės projektą, Šv. Jono bažnyčia būtų naujas raudonų plytų statinys su 40 metrų aukščio bokštu. Jos siluetas būtų panašus į 1864-1945 m. stovėjusią gotikinio stiliaus šventovę, tačiau jos tūris ir proporcijos būtų mažesnės.

    "Projektą parengiau pagal visus man iškeltus reikalavimus. Pagrindiniai buvo, kad bažnyčia nebūtų labai didelė ir brangi. Pirminė jos sąmata buvo apie 6 milijonus litų. Paveldosauginė sąlyga buvo vienintelė - išsaugoti senosios bažnyčios pamatus, esančius 50-60 cm po žeme", - sakė pokalbininkė.

    Pasak projekto užsakovo - Klaipėdos evangelikų liuteronų parapijos kunigo Reinholdo Moro, šis projektas pasirinktas įvertinus bendruomenės poreikius ir finansines galimybes. "Žinoma, būtų noro atstatyti bažnyčią tokią didelę, kokia buvo anksčiau, tačiau vien tik mūsų bendruomenei toks projektas - per didelė atsakomybė ir įsipareigojimas", - sakė R. Moras.

    Architektė teigė atiduosianti projektą užsakovui jau liepos mėnesį. Vasarą numatyta projekto ekspertizė, rudenį jis bus derinamas su atitinkamomis institucijomis.

    Burs iniciatyvinę grupę

    Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritorinio padalinio vedėjas Naglis Puteikis tvirtino, jog kitą savaitę ketina organizuoti spaudos konferenciją ir burti iniciatyvinę grupę dėl autentiškos Šv. Jono bažnyčios atstatymo.

    "Tai mūsų miesto garbės reikalas. Klaipėdos senamiestyje praktiškai nėra nė vienos vertikalės. Manau, kad Šv. Jono bažnyčios, tokios, kokia buvo, atstatymas būtų šiokia tokia kompensacija šiai istorinei neteisybei", - sakė N. Puteikis.

    Klaipėdos "valdovų rūmai"

    Lietuvos gidų gildijos pirmininkas Marius Serapinas sakė, kad gidai savo balsais palaikytų idėją atstatyti Šv. Jono bažnyčią.

    "Taip, projektas būtų grandiozinis, bet tai būtų Klaipėdos "valdovų rūmai". Manau, kad šios šventyklos atstatymas tikrai sulauktų miestelėnų paramos ir ne tik evangelikų liuteronų, bet visų religinių bendruomenių, nes ši bažnyčia - ne tik konfesinis, bet ir architektūrinis paveldas, išskirtinis miesto objektas, kokio Klaipėda dabar neturi", - tvirtino M. Serapinas.

    Keisti galima

    Lietuvos evangelikų liuteronų bažnyčios konsistorijos pirmininkas, vyskupas Mindaugas Sabutis sakė, kad jeigu kiltų diskusija dėl autentiškos Šv. Jono bažnyčios atstatymo, jei būtų sulaukta miestiečių ir atitinkamų institucijų moralinės ir finansinės paramos, evangelikų liuteronų bendruomenė būtų atvira šio projekto svarstymams ir pakeitimams.

    "Darbai dar nepradėti, pamatų nėra, galima keisti projektą. Be abejonės, būtų galima atstatyti senąją Šv. Jono bažnyčią, bent jau jos fasadą, tokį, koks buvo, ir šventyklos funkcijas galima išplėsti. Pamaldų salė galėtų būti naudojama ir kaip reprezentatyvi klasikinės muzikos koncertų, dailės parodų salė. Tai daroma kitose mūsų bažnyčiose, pavyzdžiui, Nidos evangelikų liuteronų bažnyčioje vyksta klasikinės muzikos festivaliai. Tačiau ar visuomenė prisidės prie statybų, prie pastato išlaikymo? Kol kas esame vieni", - sakė Lietuvos evangelikų liuteronų vyskupas.

    Vaizdo negadins

    Teologas, Klaipėdos universiteto teologijos katedros vedėjas doc. dr. Arūnas Baublys apie Šv. Jono bažnyčios projektą kalbėjo pesimistiškai.

    "Šv. Jono bažnyčia buvo neeilinė. Ji buvo pastatyta iš miestelėnų aukų kaip arkikatedra ir buvo pagrindinis, didžiausias pastatas tuometinėje Klaipėdoje, dar neturėjusioje rotušės. Šiandien Klaipėda praktiškai neturi konfesinio paveldo. Autentiška išlikusi tik baptistų bažnyčia ir irvingistų (anglikonų atšaka) bažnyčia, performuota į katalikišką Kristaus Karaliaus bažnyčią", - pasakojo pokalbininkas.

    A. Baublys sutinka, jog būtų idealu ir sveikintina, jeigu Šv. Jono bažnyčia bent jau išoriškai būtų atstatyta tokia, kokia buvo, tačiau...

    "Realijos - kitokios. Istorinėje miesto dalyje dabar statomos stiklinės nesąmonės. Dabar parengtas naujos Šv. Jono bažnyčios projektas bent jau senamiesčio vaizdo nesugadins".

    Beviltiškas reikalas

    Architektų sąjungos Klaipėdos valdybos pirmininkė Ramunė Staševičiūtė patvirtino, jog lemiama priežastis, dėl kurios neatstatoma autentiška Šv. Jono bažnyčia ir pasirinktas naujas projektas, - materialinė.

    "Klaipėdoje turime liūdnos patirties su kulto pastatais. Mieste stovi dvi didžiulės nebaigtos naujos statybos katalikų bažnyčios. O evangelikų liuteronų yra tiek, kiek yra. Jie tikrai nepajėgūs imtis grandiozinio projekto statybų ir priežiūros, o melstis reikia šiandien", - samprotavo architektė.

    Anot R. Staševičiūtės, Šv. Jono bažnyčios atstatymas -\tab politinis klausimas. "Nežinau, kas turėtų imtis iniciatyvos, tačiau manau, kad tai beviltiškas reikalas. Taip, Lietuva gali atstatyti Valdovų rūmus, nes jie yra Vilniuje, o kiek metų Klaipėdoje trypčiojama aplink Klaipėdos pilies atstatymo projektą?"

    Į repliką, jog miesto plėtros architektūriniai projektai nepakankamai viešinami, pokalbininkė atsakė, jog informacija apie projektų svarstymus skelbiama spaudoje bei internete ir yra prieinama visiems, tačiau pilietinio miestelėnų dėmesio sulaukiama geriausiu atveju iš pastato kaimynų.

    "Įprasta reakcija - viešas piktinimasis jau išvydus rezultatą. Nežinau, kodėl miestiečiai nenori dalyvauti Klaipėdos plėtros projektų svarstymuose. Tai labai blogai. Savo pasyvumu jie atriša rankas valdininkams ir investuotojams daryti, ką jie nori", - sakė R. Staševičiūtė.

    Geriau visai nauja nei imitacija

    Vyresniosios kartos architektas Petras Lapė Šv. Jono bažnyčios klausimu buvo kategoriškas: "Arba atstatyti šventovę tokią, kokia buvo, arba statyti visiškai naują, tačiau nestatyti falsifikato".

    "Mane stebina deklaracijos, kad Klaipėdos senamiestis atstatomas. Koks čia atstatymas, jeigu iš viso nepaisoma autentikos. Atstatymas reiškia tai, jog pastatas atstatomas centimetras į centimetrą toks, koks buvo. Taip buvo atstatyti Klaipėdos gynybiniai įtvirtinimai - Jūrų muziejaus centrinė dalis.

    Architektė Bučiūtė, siūlydama sumažintą Šv. Jono bažnyčios imitaciją, rizikuoja prarasti savo geros architektės reputaciją. Manau, kad ją dėl šio projekto spaudžia valdininkai", - sakė P. Lapė.

    Pažeidžia tarptautines konvencijas

    Ankstesnės Šv. Jono bažnyčios, stovėjusios kitoje Turgaus gatvės pusėje, prie buvusio saldainių fabriko, archeologinius tyrimus atlikęs archeologas Gintautas Zabiela teigė, jog paminklosaugos aktai reikalauja atstatyti bažnyčią tokio tūrio, kokia ji buvo iki 1945 m.

    "Lietuva yra ratifikavusi Europos architektūros ir archeologijos paveldo apsaugos konvencijas, kurios pataria vengti naujadarų istorinėje miesto dalyje ir atstatyti tai, kas buvo, jeigu žinoma, kas ten buvo. Dabar suprojektuotas naujas statinys, nors yra pakankamai medžiagos, pagal kurią galima atstatyti senąją bažnyčią", - teigė archeologas.

    Duomenų ir idėjų yra

    Uostamiesčio istorikai Jonas Genys, Dainius Elertas, Silva Pocytė vienbalsiai tvirtina, jog Šv. Jono bažnyčią reikia atstatyti tokią, kokia buvo.

    "Šv. Jono bažnyčia XIX a. buvo pastatyta iš miestiečių aukų. Ar dabar Klaipėdos miestas mažiau turtingas nei tada? Manau, kad pinigų bažnyčios atstatymui surinkti įmanoma, tik reikia geranoriškumo ir iniciatyvos. Ši bažnyčia būtų tikrojo miesto istorinio, kultūrinio, religinio paveldo atkūrimas, amžinas paminklas ateities kartoms", - įsitikinusi Klaipėdos universiteto Baltijos regiono archeologijos ir istorijos instituto direktorė doc. Silva Pocytė.

    Vienas iš Klaipėdos miestiečių iniciatyvinės grupės narių, istorikas Dainius Elertas teigė, jog grupė dėl autentiškos Šv. Jono bažnyčios atstatymo jau išplatino pranešimus spaudoje ir interneto žinių portaluose. "Mūsų siūlymas būtų atstatyti senąją bažnyčią visu jos tūriu. Šios bažnyčios bokštas siekė 75 metrų aukštį ir buvo matomas iš jūros. Argi neverta sugrąžinti istorinę vertikalę Klaipėdos senamiesčiui?

    Bokštas su apžvalgos aikštele būtų turizmo objektas. Pati bažnyčia galėtų tapti daugiafunkcinės paskirties pastatu, atgaivinsiančiu senamiestį. Čia gali būti įrengta biblioteka, koncertų salė, čia galėtų vykti dabartinių ir svetur gyvenančių klaipėdiečių susitikimai. Tik reikia konstruktyvaus dialogo tarp evangelikų liuteronų bendruomenės, uostamiesčio visuomenės ir valdininkų", - įsitikinęs D. Elertas.

    Istorikas pridūrė, kad ikonografinės medžiagos atstatyti autentišką bažnyčią yra pakankamai. "Yra piešinių, nuotraukų ne tik išorės, bet ir vidaus interjero, daug įvairių dokumentų, kuriuose aprašoma bažnyčia. Tik geranoriškumo reikia", - sakė pokalbininkas.

    Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus direktorius, istorikas Jonas Genys taip pat įsitikinęs, jog duomenų bažnyčios atstatymui užtenka. "Archeologai yra atsekę tikslų bažnyčios pamatų planą. Tai labai svarbu atstatant bažnyčią tokią, kokia buvo. Muziejuje turime 3 vaizdinius siužetus, leidžiančius kalbėti apie visą šios šventyklos fasadą. Esu tikras, kad pagal juos matematiškai įmanoma apskaičiuoti bažnyčios mastelius ir tūrį. Kodėl gi to nepadarius?" - retoriškai klausė istorikas.

    Jurga PETRONYTĖ

    www.ve.lt

    Comment


      #62
      Klaipėdoje vis nėra kur melstis

      Tikintieji žada statyti dar tris bažnyčias ir koplyčią Lėbartuose

      Pasak D.Elerto, atstatyti Jono bažnyčią tokią, kokia ji buvo anksčiau, trukdė finansinės problemos. Esą dabar jų nebeliko, tačiau niekas nesiima iniciatyvos rengti programų Europos fondams, kurie skiria lėšas paveldui atkurti. Nerijaus JANKAUSKO nuotrauka

      VIGANTAS DANILAVIČIUS


      Atstatys Jono bažnyčią

      Uostamiestyje evangelikams liuteronams ketinama atstatyti Jono bažnyčią.

      Iš pradžių buvo ketinama statyti sumažintą jos variantą, kuris būtų palaidojęs idėją kada nors atkurti vieną gražiausių miesto statinių.

      Klaipėdos miestiečių iniciatyvinė grupė siūlo atstatyti tokią Jono bažnyčią, kokia ji buvo Turgaus gatvėje nuo 1706-ųjų iki 1944-ųjų.

      Pasak iniciatyvinės grupės nario istoriko Dainiaus Elerto, yra išlikę pakankamai istorinės medžiagos Jono bažnyčiai atstatyti.

      „Manoma, kad Vokietijoje gali būti ir bažnyčios brėžiniai, kurie buvo padaryti ją remontuojant ir praplečiant po didžiojo gaisro XIX amžiaus viduryje“, - teigė jis.

      Anot D.Elerto, prieš trejetą metų vieni patys evangelikai liuteronai negalėjo ryžtis atstatyti tokią bažnyčią, kokia ji buvo.

      „Dabar situacija pasikeitusi. Kultūros paveldui atstatyti galima gauti lėšų iš įvairiausių fondų. Tik iki šiol niekas nepasistengė šių lėšų gauti“, - teigė istorikas.

      Iniciatyvinė grupė siūlo, kad Jono bažnyčia taptų ne tik maldos namais, bet ir kultūros centru.

      „Pastate galėtų būti erdvė 1944-2007 metais išvykusių iš Klaipėdos kilusių ir čia gyvenančių miestiečių dialogui. Čia galėtų būti įrengta biblioteka-skaitykla, patalpos koncertams bei parodoms, padaryta apžvalgos aikštelė bokšte“, - rašoma iniciatyvinės grupės laiške.

      Pasak D.Elerto, atstačius Jono bažnyčią būtų parodyta gera miesto savivaldybės valia ir ambicijos prikelti senamiestį naujam gyvenimui.

      www.klaipeda.daily.lt
      Paskutinis taisė Eimantas; 2008.07.19, 12:58.
      GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

      Comment


        #63
        2008 05 06

        Jono bažnyčią atstatyti būtina

        Jonas Jogutis

        Lietuvininkų bendrijos „Mažoji Lietuva“ seimelio pirmininkas


        Lietuvai tik atgavus nepriklausomybę jau pradėta kalbėti, kad Klaipėdos miesto dalį, kur stovėjo evangelikų liuteronų bažnyčia, būtina restauruoti, o pačią Jono bažnyčią – atstatyti. Šiandien tai atrodo realu, bet ne mažiau problematiška.

        Yra viltis ir galimybių

        Dar ir šiandien aktualios architekto Vytenio Mazurkevičiaus mintys, keltos tuo metu straipsnyje „Bažnyčių bokštai“, kuris buvo paskelbtas Klaipėdos krašto savaitraštyje „Mažoji Lietuva“ 1989-ųjų balandžio 17-ąją. Diskutuota ir apie jos atstatymo tikslingumą, ir apie galimybes (žurnalo Klaipėdai, Žemaitijai ir visai Lietuvai „Vakarai“, Nr. 91/5 ir Nr. 92/5).

        Spaudoje vėl prabilta apie Jono bažnyčios atstatymą truputį daugiau nei po dešimties metų – 2004 – 2006 metais. Daugelyje klaipėdiečių atsiliepimų, pasirodžiusių 2007-aisiais, keliama idėja visiškai atkurti istoriniame senamiestyje stovėjusią Jono bažnyčią. Ir tai savaime suprantama. Valstybei tik atsikūrus tikėtis kiek didesnių investicijų į kultūrą nebuvo galima. Tik sparčiai augant ekonomikai bei atsiradus galimybei naudotis įvairiais užsienio fondais, atgijo viltis, kad atsiranda ir galimybė atkurti tokius šiam kraštui reikšmingus kultūros objektus. Tačiau daugelyje laikraščių straipsnių jų autoriai ar klaipėdiečiai, kalbinami žurnalistų, kalbėdami apie tikslingumą ją atstatyti, galų gale žvilgsnius kreipia į evangelikų liuteronų religinę bendruomenę, lyg laukdami iš jos iniciatyvos.

        2007-ųjų spalį šios bažnyčios atstatymo idėją svarstė ir lietuvininkų bendrijos „Mažoji Lietuva“ seimelis. Jame balsuota už tai, kad bažnyčios paskirtis būtų daugiafunkcinė ir ją atstatant būtų vadovaujamasi Europoje priimtais paminklų apsaugos principais, kai senamiestis laikomas vientisu organizmu ir todėl saugomas ir restauruojamas kaip visuma. Kad Klaipėdos istorinis senamiestis priklauso šiai kategorijai, pripažino ir Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos vadovas Albinas Kuncevičius (Laiškas Lietuvos piliečių sąjungai ir kitoms miesto visuomeninėms organizacijoms 2007 10 12, Nr.(7.12) 2-2413). Kaip matyti iš laikraščio „Lietuvos rytas“ (2007 11 14) priede „Būstas“ paskelbto straipsnio „Sidnėjaus senamiesčio apsaugai diriguoja lietuvė“, šio principo saugant istorinius senamiesčius laikomasi ir kituose pasaulio žemynuose. Cituoju, mano galva, pagrindines šio straipsnio mums aktualias mintis: „Svarbu išsaugoti senamiesčio pastatų formas, originalias medžiagas, nuotaiką, o visa kita reikia pritaikyti naujam gyvenimui, dabartiniams visuomenės poreikiams. Tokia politika vadovaujamės Australijoje, ir ji pateisino lūkesčius”, – sakė Lietuvoje viešėjusi Eglė Garrick, viena Sidnėjaus uosto aplinkos valdybos vadovių“.

        Formuoja senamiesčio siluetą

        Bažnyčia bus statoma ar atstatoma istoriniame senamiestyje, kurio pagrindinės visuotinai pripažintos saugotinos vertybės – jo planinė struktūra ir užstatymas. Šioje miesto dalyje statant statinius keliami gana griežti reikalavimai jų aukštingumui ir tūriams. Todėl atstatant šią bažnyčią senoje, prieškarinėje vietoje, jeigu bus vadovaujamasi aukščiau minėtais principais, būtina, kad jos tūris ir aukštis būtų toks pat, kaip ir ten stovėjusios.

        Stebina, kaip Klaipėdos miesto savivaldybės administracija išdavė planavimo sąlygas, prieštaraujančias senamiesčių regeneravimo principams, kurios leido suprojektuoti žymiai mažesnių gabaritų bažnyčią su 40 metrų aukščio bokštu vietoje bažnyčios su 75 metrų aukščio bokštu, t.y. kone dvigubai žemesnę ir mažesnio tūrio.

        Be to, pripažindami senamiestį kaip vientisą organizmą, turime pripažinti, kad saugotina vertybė yra ir jo siluetas (panorama). Šio principo jau laikėsi senesnės kartos architektai, dirbę sovietmečiu, kurie, regeneruodami Klaipėdos senamiestį, ypač didelį dėmesį skyrė tam, kad Klaipėda išliktų klaipėdietiška. Šiam tikslui turėjo tarnauti ir senamiesčio siluetas. Straipsnyje „Klaipėdos senamiesčio regeneracijos projekto problemos“ jo autoriai S.Prikockis, N.Zubovienė ir V.Zubovas apie pagrindinius regeneravimo uždavinius ir projekto koncepciją rašė: „Norint atgaivinti Klaipėdos senamiestį, kaip istorinį miesto branduolį, ir pabrėžti jo išskirtinę vertę, reikia regeneruoti išraiškingą jo siluetą“ („Architektūros paminklai VII“, Vilnius, „Mokslas“, 1982, psl. 26). Ten pateikiamas ir vienas jo projektų variantų.

        Savaime suprantama, turint omeny laikmetį ir tai, kad Klaipėdos senamiesčio siluetą formavo jame buvusios bažnyčios (žiūr. nuotrauką), jie negalėjo projekte detaliai parodyti, koks jis turi būti iš tikrųjų. Iš nuotraukos matome, kad miesto panoramoje pagrindinė dominante buvo Jono bažnyčia. O istorinių senamiesčių panoramoje bažnyčios visuomet turėjo ypatingą vaidmenį: „Į dangų šaunantys bažnyčių bokštai – miesto dvasios ženklas. Juos matydami, saugiau jaučiasi miestiečiai, jūrininkai, gatvių labirintuose paklydę keleiviai. Bažnyčių bokštai įkvepia gyvybę monotoniškiems lygumų kraštovaizdžiams, iš jų sklindantys varpų garsai žemišką mūsų buitį artina prie amžinybės. Deja, Klaipėdoje viso to nėra. Ką daryti?“ („Vakarai“ Nr.91). Matyt, tokių minčių paskatintas D.Elerto straipsnio „Klaipėdos miestiečių bažnyčia: atrasti ar prarasti“ (bernardinai.lt) komentaruose Tomas Venclova parašė savo nuomonę: „Būtinai atstatyti bažnyčią! O vėliau ir kitas“.

        Ir valstybės reikalas

        Kas turėtų rūpintis tų bažnyčių atstatymu? Mano galva, kad atsakytume į šį klausimą, pirmiausia reikia pripažinti, kad viena evangelikų liuteronų bendruomenė nepajėgi jos atstatyti, o vėliau ją eksploatuoti. Be to, ši problema yra ne vien tik evangelikų liuteronų religinės bendruomenės problema. Tik pradėjus kalbėti apie Jono bažnyčios atstatymą, šia problema turėjo susidomėti visos įstaigos, atsakingos už kultūros paveldo išsaugojimą mieste, pavaldžios ir Kultūros ministerijai, ir miesto savivaldybei, taip pat ir pati savivaldybė, ypač jos grandys ir specialistai, atsakingi už darnią miesto plėtrą.

        Pagaliau nusprendus atstatyti daugiafunkcinės paskirties bažnyčią (pritaikytą turizmo poreikiams, klasikinės muzikos koncertams, su „Klaipėdiečių namais”, biblioteka, parodų salėmis), šia restauracija turėtų susidomėti senamiesčio verslininkai, kultūros darbuotojai ir išeiviai iš šio krašto, nes tai būtų reikšmingas žingsnis gaivinant istorinį senamiestį ir didinant jo patrauklumą.

        Dar 1991 metais V.Mazurkevi-čius, duodamas interviu žurnalui „Vakarai”, nedrąsiai užsiminė, kad Jono bažnyčios atstatymas galėtų būti ir valstybės reikalas. Iš tikrųjų, Lietuvos valstybė, susigrąžinusi teisę valdyti šį kraštą, įgijo ir pareigą saugoti unikalų, daugelio tautų sukurtą šio krašto kultūros paveldą. Ypatingas valstybės dėmesys saugant Klaipėdos krašto paveldą būtinas ir todėl, kad kraštas, iškentęs dviejų žiauriausių XIX amžiaus rėžimų Europoje viešpatavimą, neteko beveik visų savo gyventojų. Todėl būtų visai natūralu, kad valstybė paremtų šio krašto kultūros vertybių renovaciją lėšomis, pavyzdžiui, iš privatizacijos fondo, kurios buvo gautos privatizuojant gyventojų čia paliktą nekilnojamąjį turtą.

        Pribrendo laikas apsispręsti

        Visų čia paminėtų ir nepaminėtų visuomenės sluoksnių ir įstaigų pastangų dėka minimos bažnyčios atstatymas galėtų virsti realybe. Todėl manau, kad pribrendo laikas visoms suinteresuotoms grupėms susitikti ir aptarti, kaip realiai įgyvendinti šią iki šiol tik spaudoje keliamą idėją. Labai gražu būtų, kad čia iniciatyvą parodytų savivaldybės taryba, kaip visuomenės įgaliotas atstovas, ir jos miesto plėtros strategai.

        Tvirtai tikiu, kad jeigu mes dar nepribrendome tam, kad atstatytume šiuos reikšmingus miestui kultūros paveldo objektus šiandien, tai padarys kitos kartos.

        Kad tokia galimybė reali, patvirtina ir Karaliaučiaus katedros likimas.

        Praėjusio šimtmečio 9-ojo dešimtmečio pradžioje sąjunginio žuvies pramonės darbuotojų kvalifikacijos kėlimo instituto organizuoto pasitarimo, kuriame teko ir man dalyvauti, dalyviams buvo suorganizuota ekskursija po Kaliningrado sritį, kurią vedė šio instituto dėstytoja, nuoširdžiai pamilusi šį kraštą. Aplankėme ir tuo metu dar buvusius Karaliaučiaus katedros griuvėsius. Ekskursijos vadovė savo įdomų pasakojimą apie šią katedrą ir jos likimą užbaigė minorine gaida, kad ji nebus atstatyta, nes tam reikalingi didžiuliai pinigai (paminėjo ir apytikrę sumą).

        O štai šiandien laikau rankoje laikraštį su šios katedros nuotrauka, kurios apačioje užrašas: „Šedevras: vienas gražiausių Kaliningrado srities pastatų – restauruota senoji Karaliaučiaus katedra”, ir pavydas ima. O juk ten labai panaši situacija: ir liuteronų bendruomenė negausi, ir gyventojai kiti, jų priešiškas nusistatymas katedros atstatymui būtų suprantamas.

        Tikiu, kad ir atstatyta Jono bažnyčia taip pat būtų pats gražiausias pastatas bent jau Klaipėdos krašte.

        Todėl bent nekliudykime mūsų palikuonims tai padaryti, pastatydami toje vietoje, švelniai tariant, netinkamą statinį. Tai kur kas blogiau, negu nugriauti kultūros paveldo objektą ir nieko nepastatyti, nes tada dar lieka galimybė tai padaryti ateityje.
        www.kl.lt
        GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

        Comment


          #64
          Pranešimai atkelti ir nukopijuoti iš temos Klaipėda.
          GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

          Comment


            #65
            Galėtų statyti ją po biškį, plyta po plytos, jei jau tokia sunki finansinė situacija.Juk Sagrada Familia irgi beveik 100 metų jau stato.Tai būtų labai svarbu Klaipėdai, neturinčiai jokio tikro "landmarko" (neskaitant supuvusio Meridiano ir sovietinio betoninio švyturio).
            „O kūjis su pjautuvu - juk tai paprastos liaudies, darbininkų ir valstiečių simboliai. Dabar ženkliukus, pirktus Pilies gatvėje, ir kuriuos visą laiką iki uždraudimo nešiodavausi prisisegęs prie kuprinės, turėjau pasidėti į stalčių.“ - Tomizmas

            Comment


              #66
              Lyg atskiros temos ir nebuvo, tai dedu čia..

              Jono bažnyčiai - senąsias formas


              Klaipėdos kultūros paveldo taryba prie Kultūros paveldo departamento liepos 24 d. 17 val. Klaipėdos siuvėjų ir paslaugų verslo mokykloje (Puodžių g. 10, 301 auditorijoje) kviečia miestelėnus į apskrito stalo diskusiją "Klaipėdos Šv. Jono bažnyčios atstatymas".

              Evangelikų liuteronų Jono bažnyčia 1706-1944 m. stovėjo Turgaus g. 24. 75 metrų aukščio bažnyčios bokštas buvo aukščiausias tuometiniame Klaipėdos senamiestyje ir svarbus navigacijos objektas, o pati bažnyčia - pagrindinis dvasinio gyvenimo centras ne tik mieste, bet ir visame regione. Antrojo pasaulinio karo metu bažnyčia apdegė, o nugriauta ji buvo 1947-1949 m.

              Anot istorikų, yra pakankamai ikonografinės medžiagos, pagal kurią būtų galima atstatyti bažnyčią tokią, kokia ji buvo prieškariu. Tačiau šiuo metu nedidelė evangelikų liuteronų bendruomenė nepajėgi imtis buvusios šventovės atkūrimo ir didelio pastato išlaikymo. Pritarus Klaipėdos miesto savivaldybei, suprojektuotas perpus mažesnio tūrio bažnyčios pastatas.

              "Vakarų eksprese" jau buvo pradėta diskusija apie galimybę atstatyti bažnyčią tokią, kokia buvo, išplečiant jos funkcijas.

              Klaipėdos miestiečių iniciatyvinė grupė išplatino kreipimąsi į Lietuvos evangelikų liuteronų vyskupą Mindaugą Sabutį, Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritorinio padalinio vadovą bei Klaipėdos miesto administraciją, siūlydama įkurti bažnyčioje "Klaipėdiečių namus" - erdvę 1944-2008 m. išvykusių, išvykstančių, iš Klaipėdos kilusių ir čia gyvenančių miestelėnų dialogui, kurioje būtų įrengta specializuota biblioteka-skaitykla, patalpos renginiams ir parodoms, o bokšte - apžvalgos aikštelė.

              Lietuvininkų bendrijos "Mažoji Lietuva" seimelis nubalsavo, kad bažnyčios paskirtis būtų daugiafunkcinė ir ją atstatant būtų vadovaujamasi Europoje priimtais paminklų apsaugos principais, kai senamiestis laikomas vientisu organizmu ir todėl saugomas ir restauruojamas kaip visuma.

              Klaipėdos kultūros paveldo taryba prie Kultūros paveldo departamento priėmė sprendimą, kuriame konstatuoja, kad naujo, kitų formų, tūrio ir silueto pastato statyba Klaipėdos senamiesčio centre užkirstų kelią atkurti kultūros paveldo vertes, padarytų nepataisomą žalą kompleksinėms Klaipėdos senamiesčio vertėms, sumažintų objekto patrauklumą turizmui.

              Diskusijoje dėl Jono bažnyčios atstatymo dalyvaus Lietuvos evangelikų liuteronų vyskupas, Valstybinės kultūros paveldo komisijos, Kultūros paveldo departamento, kitų suinteresuotų institucijų bei visuomeninių organizacijų atstovai.

              Jurga PETRONYTĖ

              http://www.ve.lt/?data=2008-07-22&ru...&id=1216660404
              "Neturtėlis- tai žmogus, manantis, kad idėja jam tinka tik tada, jei yra jo paties".

              Comment


                #67
                Reiškia dar ne viskas prarasta
                GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

                Comment


                  #68
                  Taip, geriau statyt vėliau kada išgalės autentiška, nei dabar sumažinta ir iškreipta nuo buvusios...
                  "Neturtėlis- tai žmogus, manantis, kad idėja jam tinka tik tada, jei yra jo paties".

                  Comment


                    #69
                    Paveldosaugininkai keičia Šv. Jono bažnyčios statybų planus

                    http://www.ve.lt/?data=2008-07-29&ru...&id=1217261595
                    "Neturtėlis- tai žmogus, manantis, kad idėja jam tinka tik tada, jei yra jo paties".

                    Comment


                      #70
                      Įdomu koks šios bažnyčios likimas, jau kurį laiką nėra visiškai jokių žinių. Turbūt dėl ekonominių nuosmukių...
                      Lithuanian Top 5 tallest buildings
                      1. Europa Tower 126 m. 33 f.
                      2. Pilsotas 112 m. 34 f.
                      3. Arfa 100 m. 29 f.
                      4. Helios City Tower A 96 m. 27 f.
                      5. Europe Square Apartments 95 m. 27 f.

                      Comment


                        #71
                        Paveldosaugininkai "prispaudė" ir šventą Joną
                        Klaipėdos evangelikai liuteronai sukryžiavo ietis su Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritoriniu padaliniu dėl Šv. Jono bažnyčios statybos. Mat paveldosaugininkai neleidžia bendruomenei priklausančiame sklype Turgaus g. 24 statyti naujai suprojektuotos šventovės. Anot jų, čia gali būti tik atstatyta arba atkurta autentiška iki Antrojo pasaulinio karo stovėjusi bažnyčia. Tuo metu evangelikai liuteronai mano, jog šis draudimas - ciniškas, pažeidžiantis religinės bendruomenės interesus bei nuosavybės teisę.
                        http://www.ve.lt/?data=2009-11-23&ru...&id=1258925686
                        GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

                        Comment


                          #72
                          Eimantai, įdomi būtų Tavo pozicija šiuo klausimu.....
                          "Neturtėlis- tai žmogus, manantis, kad idėja jam tinka tik tada, jei yra jo paties".

                          Comment


                            #73
                            Nu bet ten požiūris tai šakės... neturiu žodžių, negalvojama apie sunaikinta pavelda ir jo atkūrimą visiškai.. Tikiuosi pralaimės jie tą teismą. Ir kultūros departamentas leis tik tai atstatyti kas stovėjo prieš karą. Čia mano nuomonė.
                            Lithuanian Top 5 tallest buildings
                            1. Europa Tower 126 m. 33 f.
                            2. Pilsotas 112 m. 34 f.
                            3. Arfa 100 m. 29 f.
                            4. Helios City Tower A 96 m. 27 f.
                            5. Europe Square Apartments 95 m. 27 f.

                            Comment


                              #74
                              Parašė URBANISTAS Rodyti pranešimą
                              Eimantai, įdomi būtų Tavo pozicija šiuo klausimu.....
                              Atstatyti tokią kokia buvo, visų pirma apie išorę kalbu, vidus ne tiek svarbu. O ši bažnyčia viso miesto reikalas, ne tik bendruomenės. Ir teisinga mintis Elerto dėl sutarimo ieškojimo, bet abejoju ar galima tokias klausimais sutarti su senosios Klaipėdos griovėjų kompanija.
                              GE. Tbilisis / თბილისი | GE. Batumis / ბათუმი | GE. Aukštutinė Svanetija / ზემო სვანეთი

                              Comment


                                #75
                                pritariu visus 100 procentu, kad atstatyti tik tai sena baznycia. visi taip uzsienyje daro: lenkai, vokieciai atstatinejo istisus kvartalus pagal senus islikusius brezinius, nuotraukas, o cia, sumaste nauja baznycia pastatyti

                                Comment


                                  #76
                                  Parašė Eimantas Rodyti pranešimą
                                  Atstatyti tokią kokia buvo, visų pirma apie išorę kalbu, vidus ne tiek svarbu. O ši bažnyčia viso miesto reikalas, ne tik bendruomenės. Ir teisinga mintis Elerto dėl sutarimo ieškojimo, bet abejoju ar galima tokias klausimais sutarti su senosios Klaipėdos griovėjų kompanija.
                                  esme tokia, kad sutarimo ieskoma jau nepirmus metus.. ir variantu begale jau ir panasiu i buvusia ir nepanasiu ir vienus patvirtino kitus atmete dabar vel paklausta ar tinka.. tai kur cia neieskojimas sutarimo? ir viskas perkelta i "viesa svarstyma" todel kad norisi nuomoniu, o KPD sugalvojo kad cia kapai, nors jau ir detalus patvirtintas pries n metu.. bei siulo kita sklypa.. jei tas sklypas galima butu taip greitai ir uztikrintai paimti tai nemanau kad kas kipisuotu..
                                  bet bendruomene nori pamatyti bazyncia savo akimis cia ir suo pakastas, beto ir savadas vis atsinaujina vis nauji reikalavimai vis perdarymai..
                                  beje pagrindinis koziris tas kad senos baznycios paveldas isaugomas ir ateities kartos gales atstatyti..
                                  manau cia galo tam niekada nebus nes maza parapija neislaikys dideles bazycios ir todel nuomones nekeis.. o valstybe juk pati nepasiulis pagalbos velesnei eksplotacijai (nes objektas juk svarbus visai Lietuvai, ne tik parapijai), ar net atstatymui..

                                  patikslinsiu kad ne vienos pozicijos neginu ir nepeikiu tik labai piktas ant proceso, t.y. kad bandoma ji kaip imanoma vilkinti o ne spresti klausimus..

                                  Comment


                                    #77
                                    Parašė evaldinas Rodyti pranešimą
                                    pritariu visus 100 procentu, kad atstatyti tik tai sena baznycia. visi taip uzsienyje daro: lenkai, vokieciai atstatinejo istisus kvartalus pagal senus islikusius brezinius, nuotraukas, o cia, sumaste nauja baznycia pastatyti
                                    bet turbut ne patys parapijieciai atstatineja..?
                                    butu tvirtas valstybinis poziuris tokiais klausimais butu kitaip..

                                    Comment


                                      #78
                                      Parašė swindler Rodyti pranešimą
                                      esme tokia, kad sutarimo ieskoma jau nepirmus metus.. ir variantu begale jau ir panasiu i buvusia ir nepanasiu ir vienus patvirtino kitus atmete dabar vel paklausta ar tinka.. tai kur cia neieskojimas sutarimo? ir viskas perkelta i "viesa svarstyma" todel kad norisi nuomoniu, o KPD sugalvojo kad cia kapai, nors jau ir detalus patvirtintas pries n metu.. bei siulo kita sklypa.. jei tas sklypas galima butu taip greitai ir uztikrintai paimti tai nemanau kad kas kipisuotu..
                                      bet bendruomene nori pamatyti bazyncia savo akimis cia ir suo pakastas, beto ir savadas vis atsinaujina vis nauji reikalavimai vis perdarymai..
                                      beje pagrindinis koziris tas kad senos baznycios paveldas isaugomas ir ateities kartos gales atstatyti..
                                      manau cia galo tam niekada nebus nes maza parapija neislaikys dideles bazycios ir todel nuomones nekeis.. o valstybe juk pati nepasiulis pagalbos velesnei eksplotacijai (nes objektas juk svarbus visai Lietuvai, ne tik parapijai), ar net atstatymui..

                                      patikslinsiu kad ne vienos pozicijos neginu ir nepeikiu tik labai piktas ant proceso, t.y. kad bandoma ji kaip imanoma vilkinti o ne spresti klausimus..
                                      Taip, būtent taip...
                                      "Neturtėlis- tai žmogus, manantis, kad idėja jam tinka tik tada, jei yra jo paties".

                                      Comment


                                        #79
                                        valstybe ziuri tik i vilniu o mes klaipedieciai imkim ir atstatykim ja taip pat ir senaji miesto tramvaju atkurkim. jei ne klaipedieciu atkaklumas norint atstatyti savo pili tai kazin ar vilnius butu pradejes atkurti valdovu rumus.

                                        Comment


                                          #80
                                          Radau svetaine kur palaiko Sv.Jono bažnyčios atstatyma ir galima paaukoti pinigus atstatymui.
                                          http://www.svjono.lt/

                                          Comment

                                          Working...
                                          X