Parašė dyttrich
Rodyti pranešimą
Kaip jau žadėjau, rašau apie Alytaus miesto transportą. Šiokia tokia istorinė "apybraiža". Literatūros ar informacijos apie tai niekur nėra. Tai, kas parašyta, yra mano asmeniniai atsiminimai, todėl gali būti ir netikslumų. Laukiu patiksminimų.
Nežinau, kada Alytuje ėmė kursuoti miesto autobusai.
1963 m. pradėjo veikti šaldytuvų gamykla, 1968 m. - Medvilnės kombinatas, įsikūrę toli už miesto (tuometinio) ribų. Darbininkams nuvežti ir parvežti reikėjo organizuoti autobusų eismą. Tačiau ar tai buvo miesto, ar priemiesčio maršrutai, ar įmonės pačios savo autobusais vežiojo darbininkus, aš nežinau. Tačiau aštuntojo dešimtmečio pradžioje Alytuje jau kursavo miesto autobusai. Aštuntajame dešimtmetyje keleivius vežiojo LAZ 695E autobusai.
1973 m. autotransporto įmonė gavo primuosius Ikarus 260, o 1980 m. miesto gatvėmis ėmė riedėti Ikarus 280. Aštuntajame dešimtmetyje Alytaus gatvėmis ėmė kursuoti Ikarusai, ir devintojo dešimtmečio pradžioje (o gal dar aštuntojo pačioje pabaigoje), LAZ'ai išnyko is miesto maršrutų.
Naujoji gatvė Putinuose, 1972 m. Iš "Alytaus naujienų".
Sankryža - tikriausiai Naujosios ir Miklusėnų g. Ant kalnelio matosi stotelės.
Medvilnės kombinatas, apie 1979 m. Iš http://antanas.rinkevicius.googlepages.com/20.pp
Alytus aštuntojo ir devintojo dešimtmečių sandūroje. Nuotraukos Z. Bulgakovo iš fotoalbumo "Alytus".
Tolumoje - stotelė prie poliklinikos. Pastačius pervažą per geležinkelį, stotelė centro link buvo perkelta į Putinų pusę. O senosios stotelės centro link įvaža tapo greitėjimo juosta išsukant į Naująją gatvę.
Aikštelėje už geležinkelio buvo 9 ir 11 autobusų žiedas - "Pard. "Eglė"; matosi įlaipinimo stotelės įvaža.
Iki 1986 m. Alytuje buvo, berods, per 20 autobusų maršrutų. Didžiausias maršruto numeris, jei neklystu, buvo 18. Tačiau kai kurie maršrutai buvo su A raidėmis. Apie laikotarpio iki 1986 m. maršrutus man mažai kas žinoma.
1986 m įvyko maršrutų optimizacija. Liko 11 maršrutų:
1. Chemijos gamykla – Ligoninės g. - Petkevičiaus g. – A. Jonyno g. – Mineralinės vatos gamykla
2. Merkinės g. – Ligoninės g. - Petkevičiaus g. – A. Jonyno g. – Sviesto gamykla
3 greitasis. Parduotuvė „Žuvintas“ – Pramonės g. – Panemunė [keli reisai rytinio piko metu, darbo d.]
4. Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Šaldytuvų gamykla [darbo d.]
4. TSO – Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Šaldytuvų gamykla [po vieną ar tai du reisus rytinio ir tiek pat reisų vakarinio piko metu, darbo d.]
4. Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Putinai [išeiginėmis d.]
5. Centras – Geležinkelio stotis
6. Žemaitės g. – Centras – J. Jonyno g. – Pramonės g. – Panemunė [iki maždaug 14 val.]
6A. Žemaitės g. – Centras – A. Jonyno g. – Panemunė – Pramonės g. [nuo maždaug 14 val.]
6. Žemaitės g. – Gardino g. – A. Jonyno g. – Panemunė [keli reisai tiek rytinio, tiek vakarinio piko metu pro senąją geležinkelio stotį Gardino g.]
7. Siuvimo fabrikas – Sviesto gamykla
8. Chemijos gamykla – Sviesto gamykla
9. Parduotuvė „Eglė“ – Vidzgiris – Autobusų stotis – A. Jonyno g. – Sviesto gamykla
10. Centras – Mineralinės vatos gamykla
11. Parduotuvė „Eglė“ – Vidzgiris – Autobusų stotis – Mineralinės vatos gamykla [darbo d.]
11. Parduotuvė „Eglė“ – Vidzgiris – Centras [darbo d. ne piko metu kai kurie reisai buvo trumpinami iki žiedo Komjaunimo aikštėje]
Kiek pamenu, iki maršrutų optimizacijos 9 maršruto numeis buvo 17, o 11 - 18. 4 maršrutas lygtai nepasikeitė. Lygtai buvo maršrutas, jungęs Siuvimo fabriką su Chemijos gamykla...
Komjaunimo a. (dabar Rotušės a.) buvo autobusų žiedas, kuriame galinė stotelė buvo 5, 10 ir 11 maršrutų autobusams. Taip pat šioje stotelėje stodavo 6 ir 6A autobusai, važiuojantys Panemunės link.
Komjaunimo a. 1976 m. V. V. Stanionio nuotr.
Komjaunimo a. 1986 m. V. V. Stanionio nuotr. Matosi stotelė.
1986 m. Komjaunimo a. V. V. Stanionio nuotr.
1987 m. Komjaunimo a. pradėjus miesto Vykdomojo komiteto pastato statybą (dab. savivaldybės pastatas, arba Rotušė), žiedas buvo panaikintas. Tačiau 5 ir 10 autobusų maršruto pradžia liko centre: važiuodami Naująja gatve link centro, jie sukdavo į Tvirtovės g., tada į Ligoninės g., toliau – Vilniaus g. ir išvažiuodavo į V. Kapsuko g. (Jotvingių g.). T. y. apvažiuodavo kvartalą. Kai vairuotojui prasidėdavo pertraukia, autobusai iš Vilniaus g. važiuodavo tiesiai į autobusų stoties (V. Kapsuko g. 5, ne į stotį dabartinio Jotvingių turgaus vietoje) aikštę.
6 ir 6A autobusai į Žemaitės gatvę buvo nukreipti iš V. Kapsuko g., į K. Požėlos (Ulonų g.), Vytauto g. ir toliau Gardino g. Tuomet buvo panaikinti pikiniai 6 autobuso reisai Gardino g.
Dabar nepamenu, ar 11 autobusas ne piko metu taip pat ėmė važiuoti į stotį, ar jau iki žiedo iš Komjaunimo a. iškėlimo buvo pakeisti 11 ir 9 autobusų maršrutai.
Berods tais pačiais 1987 m. buvo pastatyta geležinkelio pervaža, sujungusi Jazminų ir Naująją gatves. Todėl 9 ir 11 autobusų maršrutų trasos buvo pakeistos. Autobusai ėmė važiuoti visa Likiškėlių gatve, Jazminų g. ir išvažiuodavo į Naująją g. prie poliklinikos.
9 autobuso maršrutas prasidėdavo centre, o tiksliau, autobusas, atvažiavęs į centrą, sukdavo į autobusų stoties aikštę ir išlaipindavo keleivius joje. Įlaipinimas buvo, aišku, ne autobusų stotyje, o stotelėje „Autobusų stotis“ (link Rotušės a.)
4 autobusas poilsio d. apvažiuodavo Putinus Žuvinto, A. Jonyno, Putinų ir Naująja gatvėmis.
TSO – Tarprajoninė statybos organizacija, vėliau Rajoninė statybos organizacija (RSO) Kaniūkuose. Dabar tai UAB „Skirnuva“ ir jos dukterinės įmonės.
Taigi, nuo berods 1987 iki 1990 m. (tikrai) ekonominės blokados buvo tokie autobusų maršrutai:
1. Chemijos gamykla – Ligoninės g. - Petkevičiaus g. – A. Jonyno g. – Mineralinės vatos gamykla
2. Merkinės g. – Ligoninės g. - Petkevičiaus g. – A. Jonyno g. – Sviesto gamykla
3 greitasis. Parduotuvė „Žuvintas“ – Pramonės g. – Panemunė [keli reisai rytinio piko metu, darbo d.]
4. Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Šaldytuvų gamykla [darbo d.]
4. RSO – Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Šaldytuvų gamykla [po vieną ar tai du reisus rytinio ir tiek pat reisų vakarinio piko metu, darbo d.]
4. Siuvimo fabrikas – A. Jonyno g. – Putinai [išeiginėmis d.]
5. Centras – Geležinkelio stotis
6. Žemaitės g. – A. Jonyno g. – Pramonės g. – Panemunė [iki maždaug 14 val.]
6A. Žemaitės g. – A. Jonyno g. – Panemunė – Pramonės g. [nuo maždaug 14 val.]
7. Siuvimo fabrikas – Sviesto gamykla
8. Chemijos gamykla – Sviesto gamykla
9. Centras – Vidzgiris – A. Jonyno g. – Sviesto gamykla
10. Centras – Mineralinės vatos gamykla
11. Siuvimo fabrikas – Vidzgiris – Mineralinės vatos gamykla [darbo d.]
Kartais autobusų trasos ilgesniam laikui keisdavosi dėl vykdomų statybų, kapitalinių gatvių tvarkymo ar požeminių komunikacijų tiesimo darbų. Taip 9 ir 11 autobusai ilgą laiką iš Likiškėlių g. sukdavo į Statybininkų g., tuomet į Volungės g. ir išvažiuodavo į Jazminų gatvę. Buvo du periodai (dėl Likiškelių mikrorajono statybų, antrasis jau po Nepriklausomybės atkūrimo), kurie truko daugiau nei po metus, kai 9 ir 11 autobusai taip važiuodavo.
Dėl Ligoninės g. dažnokų remontų 1988-1990 ilgesniam laikui 1 ir 2 autobusai važiuodavo V. Kapsuko gatve, pro autobusų stotį, o 5 ir 10 maršruto autobusai apsisukdavo autobusų stoties aikštėje.
1989-1990 m. pradž. Alytuje miesto maršrutų aptarnavimui darbo dienomis buvo naudojama apie 32-34 autobusus Ikarus 260 ir 280. Mano duomenimis prie miesto maršrutų tuomet Alytuje buvo „pririšti“ 38 ar 39 autobusai, iš jų trečdalis – Ikarus 280. Tiesa, keli Ikarus 260 kartais aptarnaudavo ir priemiestinius maršrutus. 1988-1989 m. miesto maršrutams aptarnauti buvo nupirkta 1 vnt. Ikarus 260 (0441 ЛИР) ir 7 vnt. Ikarus 280 (0248 ЛИР, 0577 ЛИР, 1017 ЛИР, 1118 ЛИР, 1471 ЛИР, 1472 ЛИР, 1928 ЛИР).
Po to sekė tik nuosmūkis.
Bus daugiau.
Komentuoti: